Ενα βήμα πριν από την παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο για την πλημμελή προστασία των περιοχών Natura και των προστατευόμενων ειδών βρίσκεται η Ελλάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε χθες δεύτερη αιτιολογημένη γνώμη, καθώς η χώρα μας δεν έχει καθορίσει τους στόχους διαχείρισης και τα διοικητικά μέτρα για κάθε προστατευόμενη περιοχή, με την προθεσμία να έχει παρέλθει άπρακτη το 2012. Επίσης έλαβε προειδοποίηση και γιατί δεν έχει μεταφέρει ακόμα στο εθνικό δίκαιο την κοινοτική νομοθεσία για την ποιότητα καυσίμων βενζίνης και ντίζελ.
Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση, η Ελλάδα έχει χαρακτηρίσει επίσημα 239 «ειδικές ζώνες διαχείρισης», ωστόσο δεν έχει προχωρήσει στις ενέργειες που χρειάζονται προκειμένου να επιτευχθεί ουσιαστική προστασία των περιοχών αυτών. «Δεν έχει καθορίσει ούτε τις προτεραιότητες και τους στόχους διατήρησης ούτε τα αναγκαία μέτρα διατήρησης για τους εν λόγω τόπους. Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ε.Ε.», αναφέρει η ανακοίνωση.
Υπενθυμίζεται ότι ο επιθυμητός χαρακτηρισμός των προστατευόμενων (που συνεπάγεται αλλαγή στο καθεστώς προστασίας τους) έχει γίνει ήδη από το 2010. Επίσης από το 1986 έως σήμερα έχουν χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. περισσότερες από 100 ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες (ΕΠΜ), ωστόσο παραμένουν στα συρτάρια του υπουργείου Περιβάλλοντος χωρίς να έχουν εγκριθεί. Η πρώτη προσπάθεια να κλείσει με συνολικό τρόπο το κενό έγινε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, με την προκήρυξη διαγωνισμού από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ο διαγωνισμός αφορά την ανάθεση σε ιδιώτες της εκπόνησης ειδικών περιβαλλοντικών μελετών, σχεδίων προεδρικών διαταγμάτων (για το θεσμικό κομμάτι) και σχεδίων διαχείρισης για όλες τις περιοχές Natura. Με δεδομένο ότι τα αποτελέσματα αναμένονται το νωρίτερο σε δύο τρία έτη, το πιθανότερο είναι ότι η Ελλάδα θα παραπεμφθεί τελικά στο Ευρωδικαστήριο.
Επίσης, η χώρα μας έλαβε αιτιολογημένη γνώμη καθώς δεν έχει ακόμα ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο την οδηγία 2015/652 για την ποιότητα βενζίνης και ντίζελ. Στην εν λόγω οδηγία θεσπίζεται ως στόχος να έχει μειωθεί, έως το τέλος του 2020, κατά τουλάχιστον 6% η ένταση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα παρεχόμενα καύσιμα.
Καθημερινή