Τοπικές Ειδήσεις

Κρουαζιέρα: Πλέει προς νέα ρεκόρ – Στους εναλλακτικούς προορισμούς τα λιμάνια της Ρόδου και της Κω

Προς νέα ρεκόρ οδεύει η κρουαζιέρα στη χώρα μας παρά τον «ύφαλο» της Σαντορίνης που έχει να ξεπεράσει. Αν και μέχρι τώρα δεν υπάρχει καμία επίσημη ακύρωση στις προσεγγίσεις στο νησί από τις εταιρείες κρουαζιέρας, ο προβληματισμός υπάρχει καθώς παρά τη μείωση της σεισμικής δραστηριότητας οι εταιρείες αναμένουν τα μέτρα προστασίας που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση, τα οποία μεταξύ των άλλων θα προβλέπουν πώς θα προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια το νησί για να καθορίσουν τη στάση τους.

Πάντως οι παράγοντες του κλάδου εμφανίζονται ψύχραιμοι και εκτιμούν ότι εφόσον υπάρξουν κάποιοι περιορισμοί στις προσεγγίσεις, οι εταιρείες θα αντικαταστήσουν τον προορισμό «Σαντορίνη» με άλλα λιμάνια, με τα Χανιά (Σούδα), το Ηράκλειο και η Ρόδος να είναι οι προορισμοί που θα προτιμηθούν όπως και άλλοι εναλλακτικοί, π.χ. Κως, Σάμος κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση για το 2025 αναμένεται περαιτέρω αύξηση της κίνησης και η πρόβλεψη είναι περίπου για 5,8 εκατομμύρια επιβάτες συνολικά, σε 5.290 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια σύμφωνα με όσα αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες.

Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό τουριστικό ρεύμα κρουαζιέρας το έτος 2023 ήταν 5.060.000 επισκέπτες σε σύνολο 4.800 προσεγγίσεων, ενώ το έτος 2024 εκτιμάται ότι έκλεισε με 5,55 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 5.080 προσεγγίσεις, φθάνοντας έτσι στα επίπεδα του 2019, του έτους – ρεκόρ πριν από την πανδημία, αλλά με σημαντικά μικρότερο αριθμό αφίξεων, σημειώνει ο Θ. Κόντες.

Με αυτά τα αποτελέσματα, προσθέτει ο Θ. Κόντες, παρατηρούμε ότι οι αφίξεις των πλοίων είναι αρκετά αυξημένες σε σύγκριση με την αύξηση των επιβαινόντων, επιβεβαιώνοντας έτσι την αύξηση πλοίων μικρού και μεσαίου μεγέθους.

Η αύξηση τελών. Μία επιπλέον σημαντική αλλαγή στα δεδομένα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι η αύξηση των λιμενικών τελών, ιδιαίτερα στους λιμένες προορισμών με μεγάλη επισκεψιμότητα όπως είναι η Μύκονος και η Σαντορίνη, επιβαρύνοντας τους επιβάτες με ένα τέλος ανά άφιξη των 20 ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα λιμάνια το τέλος ανέρχεται στα 5 ευρώ. Αυτά τα τέλη αφορούν την υψηλή περίοδο (high season) ενώ το φθινόπωρο, τον χειμώνα και την άνοιξη υπάρχει μια σχετική έκπτωση.

Εχει υπολογισθεί ότι αυτά τα έσοδα θα υπερβούν το 40 εκατ. ευρώ, λέει ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ και θα πρέπει να επενδυθούν σωστά στους διάφορους προορισμούς για να βελτιωθούν οι υπηρεσίες και οι υποδομές προς εξυπηρέτηση των πελατών.

Προτάσεις φορέων

Ωστόσο μέχρι τώρα η κυβέρνηση έχει «παγώσει» την επιβολή του τέλους, λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στη Σαντορίνη, αν και νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται η υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης. Στη Σαντορίνη πάντως οι φορείς έχουν καταρτίσει προτάσεις και τις έχουν καταθέσει στην κυβέρνηση αναφορικά με το πώς θα πρέπει να λειτουργήσει η κρουαζιέρα. Ειδικότερα προτείνουν να ξεκινήσει κανονικά όπως είναι προγραμματισμένο από τις αναγγελίες των εταιρειών κρουαζιέρας από τις 22 Μαρτίου.

Τα πλοία δεν θα προσεγγίζουν τον όρμο των Φηρών όπου είναι το τελεφερίκ, το οποίο δεν πρόκειται να λειτουργήσει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα σύμφωνα με εκτιμήσεις. Τα κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίζουν το λιμάνι του Αθηνιού ενώ παράλληλα προτείνεται να γίνει μία προσωρινή προβλήτα στο Μονόλιθο ώστε να προσεγγίζουν και εκεί εναλλακτικά τα κρουαζιερόπλοια όπου με λάντζες οι επιβάτες θα βγαίνουν στη στεριά.

Χρειάζεται όμως μια εκβάθυνση στην περιοχή προκειμένου να κινούνται οι λάντζες με ασφάλεια. Πάντως όπως σημειώνει στον ot.gr o πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας Γεώργιος Νομικός καμία εταιρεία κρουαζιέρας δεν έχει ενημερώσει επισήμως για ακύρωση προσεγγίσεων ενώ παράγοντες του κλάδου σημειώνουν ότι εν γένει οι εταιρείες κρατούν στάση αναμονής καθώς εκτός από δύο κρουαζιέρες τον Φεβρουάριο που ακύρωσαν την προσέγγιση στη Σαντορίνη, οι υπόλοιπες ξεκινούν από 22 Μαρτίου.

Ο Γ. Νομικός σημειώνει ακόμη ότι το birth allocation είναι σε πλήρη εφαρμογή και όπως προβλέπεται το ανώτατο όριο επισκέψεων φτάνει στις 8.000 ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις προσεγγίζει και τις 9.000.

Τέλος, παγκοσμίως η κρουαζιέρα γνωρίζει συνεχή ανάπτυξη. Το έτος 2023 οι επιβάτες έφθασαν τα 31,7 εκατομμύρια με μια αύξηση 7% από τα μεγέθη του 2019. Το 2024 αυξήθηκαν στα 35,4 εκατομμύρια ενώ αναμένεται περαιτέρω αύξηση της τάξης του 10% για την περίοδο μέχρι το 2028.

Πηγή: ot.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου