- Ολοκληρώνεται η μαρίνα σκαφών αναψυχής στο Πέδι
- Σε φάση ολοκλήρωσης και το νέο λιμάνι στο Γυαλό
- Λ. Παπακαλοδούκας: «Τώρα ξεκινάει μια άλλη ανάπτυξη»
Νέα εποχή ξημερώνει για το τουριστικό προϊόν της Σύμης που μάλιστα θα έχει προεκτάσεις και στο τουριστικό προϊόν της Ρόδου. Σε δύο μήνες από σήμερα θα ολοκληρωθεί η αναβάθμιση της μαρίνας στον οικισμό Πέδι και ταυτόχρονα πλησιάζει στο τέλος το έργο κατασκευής του νέου λιμένα στο Γυαλό. Το νέο αγκυροβόλιο της Σύμης, λόγω θέσης, θα δώσει τη λύση για όλους τους καπετάνιους που θα φοβούνται να προσεγγίσουν τη Ρόδο, όταν στην περιοχή θα πνέουν ισχυροί νότιοι άνεμοι.
Πιο συγκεκριμένα, με προϋπολογισμό έργου ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ, το λιμάνι της Σύμης αποκτά όλα τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου αγκυροβολίου. Σε αυτό θα μπορούν να προσεγγίζουν και να δένουν με ασφάλεια όλα τα μεγάλα πλοία (μεγέθους όσο το Blue Star), καθώς και μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια. Βέβαια, για φέτος, αλλά και για του χρόνου η Σύμη δεν βρίσκεται στο οργανωμένο πλάνο της κρουαζιέρας, ωστόσο θεωρείται σίγουρο ότι θα πραγματοποιηθούν δεκάδες απρογραμμάτιστες προσεγγίσεις.
Λόγω θέσεως, τα πλοία όλα θα είναι ασφαλή από τους επικίνδυνους και ισχυρούς νοτιάδες. Μάλιστα, ήδη οι καπετάνιοι θεωρούν ότι με την ολοκλήρωση του λιμένα, θα μπορούν να προσεγγίζουν εκεί και να παρέχουν τη δυνατότητα στους επιβάτες τους να αποβιβαστούν, μέχρι να κοπάζουν οι άνεμοι.
«Τα οφέλη για ολόκληρο το νησί θα είναι πολλαπλά» δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο δήμαρχος Σύμης Λευτέρης Παπακαλοδούκας και ανέλυσε ορισμένα από αυτά: «αρχικά επιτέλους το νησί θα αποκτήσει ένα λιμάνι όπως του πρέπει και θα εξυπηρετείται σωστά το επιβατικό κοινό με τα μεγάλα πλοία της γραμμής. Επιπλέον, θα αποσυμφορηθεί πλήρως ο υπόλοιπος λιμένας του Γυαλού. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται πια να φεύγουν σκάφη αναψυχής κάθε φορά που θα προσεγγίζει το πλοίο της γραμμής. Αυτό θα δένει στη δική του θέση, χωρίς να ενοχλεί ή να ενοχλείται από τα υπόλοιπα σκάφη. Ταυτόχρονα, θα βελτιωθεί και το κυκλοφοριακό πρόβλημα, διότι βγαίνοντας τα οχήματα από το καράβι θα φεύγουν αμέσως για το χωριό και το υπόλοιπο νησί, χωρίς να πρέπει να περάσουν μέσα από τον οικισμό του Γυαλού».
Το έργο ξεκίνησε ως μελέτη το έτος 2003. «Ηταν η πρώτη μου προτεραιότητα όταν ανέλαβα το δήμο», τόνισε ο δήμαρχος Σύμης. «Χρειαζόμασταν ένα σωστό λιμάνι για να πορευτούμε στο δρόμο της ανάπτυξης».
Η μελέτη του έργου εκπονήθηκε από τους μηχανικούς κ.κ. Μαρουλάκη και Αρφαρά. Ακολούθως έγινε η δημοπράτηση και ξεκίνησε το έργο που πέρασε από χίλια δυο προβλήματα μέχρις ότου σήμερα, 12 χρόνια μετά, να έχει φτάσει στη φάση της ολοκλήρωσης. Σύμφωνα με την υποχρέωση που έχει αναλάβει η κατασκευάστρια εταιρεία, τον προσεχή Οκτώβριο θα πρέπει να γίνει η παράδοση του έργου.
Το επόμενο βήμα για το λιμένα της Σύμης βρίσκεται η νέα μελέτη που ήδη εκπονείται. Πρόκειται για τη β’ φάση του έργου που προβλέπει έργα ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών που ήδη υπάρχουν στο θαλάσσιο κόλπο του Γυαλού. Η μελέτη βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης και μόλις είναι όλα έτοιμα, τότε θα αναζητηθούν οι κατάλληλοι πόροι για τη χρηματοδότησή του. Η τελευταία θα είναι σχετικά απλή υπόθεση, διότι το συγκεκριμένο έργο, θεωρείται ως συνοδό έργο του νέου λιμένα και θα χρηματοδοτηθεί εύκολα από το ΕΣΠΑ (που χρηματοδότησε και την υπό εξέλιξη φάση).
Μαρίνα για τη Σύμη
Ο περισσότερος κόσμος δεν το γνωρίζει, ωστόσο η πραγματικότητα είναι αδιάψευστη. Κάθε χρόνο η Σύμη δέχεται περίπου 14.000 σκάφη αναψυχής. Από αυτά καταφύγιο στο Γυαλό ή στο Πέδι, βρίσκουν μόνο τα μισά. Τα υπόλοιπα αγκυροβολούν καταμεσής των γραφικών κόλπων (Πέδι, Αγία Μαρίνα, Μαραθούντα, Νανού, Αης Γιώργης κλπ). Μάλιστα, ορισμένα από τα σκάφη που προσεγγίζουν τη Σύμη βρίσκονται στην κατηγορία των πιο πολυτελών και των πιο ακριβών που πλέουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα σκάφη αναψυχής του Ιταλού ηγέτη Μπερλουσκόνι, του διάσημου ηθοποιού Μάικλ Ντάγκλας, της οικογένειας Βαρδινογιάννη (που έχει σπίτι στο νησί) και πολλών άλλων έχουν προσεγγίσει αρκετές φορές το λιμένα του Γυαλού, εντυπωσιάζοντας με το μέγεθός τους.
Επίσης, το τουρκικό επιχειρηματικό λόμπυ έχει τη Σύμη ως τον απόλυτο προορισμό διασκέδασης και σε κάθε ευκαιρία πολυτελέστατα σκάφη αποπλέουν από τη Σμύρνη και το Μαρμαρίς με προορισμό το μικρό αυτό νησί.
Όλα αυτά προκάλεσαν την ανάγκη για τη δημιουργία μιας σύγχρονης μαρίνας που θα μπορούσε να ικανοποιήσει μέρος της μεγάλης αυτής ζήτησης. Η επιλογή της θέσεως έγινε και ο οικισμός στο Πέδι (όπου ήδη υπήρχαν υποδομές), συγκέντρωσε τη θετική γνώμη των εισηγητών. Το έργο τέθηκε υπό την ομπρέλα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, οι υπηρεσίες του οποίου ανέλαβαν ως φορείς υλοποίησής του.
«Το έργο προχώρησε γρήγορα και σε περίπου δύο με τρεις μήνες θα είναι έτοιμο για αξιοποίηση», δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο κ. Λευτέρης Παπακαλοδούκας. Ο ίδιος περιγράφοντας τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται, αποκάλυψε ότι «τώρα πια στη νέα μαρίνα θα μπορούν να φιλοξενούνται περίπου 100 σκάφη αναψυχής και αυτό το στοιχείο από μόνο του μας γεμίζει υπερηφάνεια». Εκείνο που τόνισε ξανά και ξανά ο δήμαρχος της Σύμης είναι ότι ουσιαστικά με το έργο αυτό ανοίγονται εντελώς νέες προοπτικές για το νησί. Η νέα του μαρίνα θα το θέσει στα σαλόνια όλων των εντύπων που δίνουν επιλογές στους επιχειρηματίες του κόσμου για προσεγγίσεις σκαφών αναψυχής σε όλο τον κόσμο. Η οικονομία του νησιού θα γνωρίσει πραγματικά μεγάλη άνθιση, ενώ και οι αξίες των ακινήτων θα εκτιναχθούν στα ύψη.
Κάτι ανάλογο γίνεται σήμερα με τις λιμενικές υποδομές που αναπτύσσονται σε κοσμοπολίτικα νησιά των Κυκλάδων και δεν θα ήταν υπερβολή να σημειωθεί ότι η Σύμη θα είναι η καινούργια Σαντορίνη του Αιγαίου.
Περιβαλλοντικά μονοπάτια
και πρόσθετες υποδομές
Αν τελικά οι άνθρωποι της Σύμης έχουν αποφασίσει ότι θα πορευτούν στο δρόμο της μεγάλης επιχειρηματικής ανάπτυξης, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να κοπιάσουν αρκετά. Τίποτα δεν πρόκειται να τους δοθεί ως «έτοιμη μερίδα στο πιάτο». Το νέο λιμάνι, η επέκτασή του με τη β’ φάση και η νέα μαρίνα θα δημιουργήσουν σωστές προϋποθέσεις ανάπτυξης. Όμως τα πρόσθετα έργα θα είναι εκείνα που θα προσδώσουν στο νησί τον «αέρα» ενός πραγματικά σπουδαίου προορισμού.
Η δημοτική αρχή Σύμης έχει αναγνωρίσει αυτού του είδους την αναγκαιότητα και έχει σχεδιάσει την ανάπτυξη ενός δικτύου διαδρομών για τους λάτρεις της φύσης. Περιβαλλοντικά μονοπάτια, με εναλλαγή πέτρας και πρασίνου, είναι ένα από τα έργα που θα άμεσα θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται. Στην προκειμένη περίπτωση η παράδοση θα «παντρευτεί» με τον τουρισμό.
Συγκεκριμένα, το σκεπτικό των «πράσινων διαδρομών» έχει τη ρίζα του στη θέληση των πιστών να περπατούν τη διαδρομή των 25 χιλιομέτρων που χωρίζουν τον Γυαλό από την Ιερά Μονή Πανορμίτη. Η όλη απόσταση είναι γεμάτη εναλλαγές εικόνων. Αγρια πέτρα διαδέχεται καταπράσινες πλαγιές, γεμάτες ευωδιές από φασκόμηλο και ρίγανη. Όλα αυτά, συνοδεία του γαλάζιου που δεν χάνεται από τα μάτια του περιπατητή, όπως και των εκατοντάδων εκκλησιών που βρίσκονται διάσπαρτες σε όλη τη διαδρομή. Ορισμένες από τις εκκλησιές φέρουν τεράστια ιστορία, που μπορεί να ενθουσιάσει ακόμα και τον πιο αδιάφορο επισκέπτη.
Όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν τα υλικά με τα οποία χτίζεται σήμερα η άλλη Σύμη.
Βεβαια, είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν υποδομές που θα υποστηρίξουν την τουριστική ανάπτυξη, όπως και τις ανάγκες των κατοίκων. Η βασικότερη ανάγκη είναι εκείνη που αφορά στην αποχέτευση των ακαθάρτων ολόκληρου του νησιού. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Σύμη (όπως και όλα τα μικρονήσια).
Το έργο της αποχέτευσης ήδη έχει σχεδιαστεί και έχει προϋπολογιστεί στα 7 εκατομμύρια ευρώ. Ισως σαν ποσό φαντάζει εξαιρετικά μεγάλο, ωστόσο τα περιβαλλοντικά και τα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν θα είναι ανυπολόγιστης αξίας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα περιφερειακή αρχή έχει αναγνωρίσει την αναγκαιότητα και έχει συμφωνήσει ώστε τα χρήματα να δοθούν μόλις ανοίξει ο νέος κύκλος των χρηματοδοτήσεων ΕΣΠΑ. Αυτό εκτιμάται ότι θα γίνει τον προσεχή Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο. Εφόσον και αυτό επιτευχθεί, τότε το σύνολο των υποδομών που θα υπάρχουν στη Σύμη θα είναι ικανό να καλύψει ολόκληρο το φάσμα των αναγκών ενός σύγχρονου τουριστικού προορισμού.
Η Σύμη, ανέκαθεν αποτελούσε έναν προορισμό ιδιαίτερης ομορφιάς. Έναν προορισμό που πάντοτε άφηνε τις καλύτερες εντυπώσεις. Τώρα όμως το νησάκι αυτό έχει εισέλθει σε μια εντελώς καινούργια πορεία. Μια πορεία μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης και ίσως να είναι εκείνη που τώρα θα πορευτεί μπροστά (όπως κάποτε έκανε η Ρόδος) και θα υποστηρίξει την τουριστική ανάπτυξη όλων των μικρών νησιών που υπάρχουν γύρω της.