Οι νέες επιταγές της ασφαλείας και των μετακινήσεων, έχοντας την εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού, ορίζουν ακόμη πιο αυστηρούς και ενδελεχείς ελέγχους σε όσους ταξιδεύουν αεροπορικώς. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του ειδησεογραφικού ιστότoπου skift.com, οι αεροπορικές εταιρείες εγκαθιστούν μηχανήματα ανίχνευσης για το επιβατικό κοινό, με τέτοιο λογισμικό ώστε να γίνεται μέτρηση θερμοκρασίας, ρυθμού αναπνοής και καρδιακών παλμών. Αυτήν τη στιγμή, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η όλη εγκατάσταση φαίνεται μινιμαλιστική, αλλά το κατά πόσο δίνει αξιόπιστα στοιχεία θα αποδειχθεί με τη χρήση. Και μάλιστα, όταν τα διεθνή αεροδρόμια θα αρχίσουν και πάλι, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, να λειτουργούν με χιλιάδες επιβάτες.
Σε εποχές παλαιότερων πανδημιών, πολλοί αερολιμένες είχαν τοποθετήσει μηχανήματα σάρωσης για να ελέγχουν τη θερμοκρασία των ανθρώπων, ώστε να μπορούν εγκαίρως να διαπιστώνουν εάν κάποιος είχε πυρετό. Εντούτοις, ο αερομεταφορέας της Etihad Airways σκοπεύει να πάει ακόμη πιο πέρα, εγκαθιστώντας μηχανισμό που θα εντοπίζει πιθανά συμπτώματα κορωνοϊού και άλλων ασθενειών. Θα πρόκειται για σημεία αυτοεξυπηρέτησης, όπου θα μπορεί καθένας και καθεμιά να θερμομετριέται, να διαπιστώνει πόσοι είναι οι καρδιακοί παλμοί και ο ρυθμός της αναπνοής. Σε περιπτώσεις που διαπιστωθεί κάποιο σύμπτωμα ή ασθένεια, υπάλληλοι με σχετική εκπαίδευση ελέγχουν το εν λόγω άτομο. Και στη συνέχεια μόνο γιατρός θα μπορεί να δίνει το πράσινο φως για να συνεχίσει τη διαδικασία ο επιβάτης και να παραδώσει στην αεροπορική τις αποσκευές, να περάσει έλεγχο ασφαλείας κ.λπ.
Οπως ανέφερε ο αερομεταφορέας της Etihad, η πρώτη δοκιμή θα γίνει με τα σημεία/κιόσκια αυτοεξυπηρέτησης, που θα τοποθετηθούν στο βασικό της αεροδρόμιο, του Αμπου Ντάμπι, στα τέλη Απριλίου. Παράλληλα, επισήμανε πως είναι η πρώτη μεταξύ των διεθνών αεροπορικών εταιρειών που αναλαμβάνει τέτοιο εγχείρημα. Τώρα η εταιρεία που προμηθεύει τον εν λόγω μηχανισμό ελέγχου, λέγεται Elenium Automation και κατασκευάζει διάφορα μηχανήματα αυτοεξυπηρέτησης σε αερολιμένες. Στην τωρινή κατασκευή της θα υπάρχει τρισδιάστατος αισθητήρας, ο οποίος θα παρακολουθεί το πώς ανοιγοκλείνουν τα ρουθούνια των ανθρώπων, ώστε να διαπιστώνεται εάν αναπνέουν πιο βαριά από το συνηθισμένο. Σαρωτές ειδικοί θα ανιχνεύουν πιθανή ελαφρά αλλαγή στο χρώμα του δέρματος. Εν τω μεταξύ, η όλη διαδικασία δεν απαιτεί απτική επαφή του εκάστοτε εξεταζομένου με το μηχάνημα, μιας και αυτό τίθεται σε λειτουργία με φωνητική εντολή. Τα μηχανήματα θα δοκιμαστούν, προκειμένου να αντιληφθεί η Etihad κατά πόσον μπορεί όντως να αναγνωρίσει το λογισμικό τη φωνή ξένων επιβατών, οι οποίοι καλούνται να εξεταστούν σε ένα αεροδρόμιο με συνωστισμό και πλήθος θορύβων. Η κατασκευάστρια εταιρεία Elenium ισχυρίζεται ότι μπορεί να προσαρμόσει την τεχνολογία ανίχνευσης συμπτωμάτων σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο, σε οποιαδήποτε εγκατάσταση παραλαβής και ελέγχου αποσκευών ή υπηρεσίας αλλοδαπών. Ωστόσο, από τη δική τους πλευρά οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να κάνουν πολλές δοκιμές, ώστε να διασφαλίσουν ότι τα μηχανήματα είναι συμβατά με τα εκάστοτε αεροδρόμια και μπορούν να ανταποκριθούν στις ροές των επιβατών.
Τέλος, όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ του skift.com., φαίνεται πως πολλοί επιβάτες θα δεχθούν θετικά τον πειραματισμό, αλλά ακόμη είναι νωρίς να μιλήσει κανείς για την αποτελεσματικότητά τους. Αν και η θερμομέτρηση με κάμερες υπέρυθρης ακτινοβολίας ήταν μία από τις προδιαγραφές ελέγχου σε αεροδρόμια της νοτιοανατολικής Ασίας όταν ανέκυπτε πανδημία, τα στοιχεία από τις μετρήσεις δεν αποδείχθηκαν ικανοποιητικά, ώστε να βοηθούν στον εντοπισμό μεγάλου αριθμού νοσούντων.