Συνεντεύξεις

Μιχάλης Ροδίτης: «Δυστυχώς, χάσαμε το παιχνίδι με το γιώτινγκ…»

Με δυσκολία εξελίσσονται τα πράγματα για το γιώτινγκ στην Ρόδο. Κι αυτό λόγω της κατακόρυφης πτώσης του ενδιαφέροντος από τους Ρώσους, αφού υπάρχουν σε ισχύ τα μέτρα περιορισμού και οι διεθνείς κυρώσεις που έχουν επιβληθεί λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Την κατάσταση όπως διαγράφεται για το 2023, περιγράφει στην ‘δ’ ο ναυτιλιακός πράκτορας κ. Μιχάλης Ροδίτης, ο οποίος εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για το μέλλον και την ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού για την δική μας περιοχή.
• Κύριε Ροδίτη, πως ήταν η περσινή χρονιά και τι περιμένετε για την συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, το γιώτινγκ, για την Ρόδο;
Το μεγάλο πλήγμα για τους πελάτες υψηλής ποιότητας στο θαλάσσιο τουρισμό, παραμένει η ρωσική αγορά, η οποία αποκλείστηκε εντελώς από τα λιμάνια της Ελλάδας, εξαιτίας των διεθνών κυρώσεων που επεβλήθησαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Και πέρσι δεν είχαμε πολλά σούπερ γιώτ στην Ρόδο, αλλά και φέτος δεν αναμένουμε να ανακάμψει –ούτε για ημερήσιες εκδρομές. Μπορώ να σας πω με βεβαιότητα, ότι πέρσι ενώ καταγράψαμε διπλάσια κίνηση σε σκάφη σε σχέση με το 2019, τα έσοδα ήταν μόλις το 40% του 2021. Γιατί συνέβη αυτό; Διότι όταν μιλάμε για ‘υψηλής ποιότητας θαλάσσιο τουρισμό’ μιλάμε για Αμερικανούς ή για όσους έχουν υιοθετήσει αυτό τον τρόπο ζωής. Οι Ρώσοι όχι μόνον έχουν αυτό τον τρόπο ζωής, αλλά τον έχουν υιοθετήσει στο έπακρο –είναι το δικό τους life style. Από πέρσι, με την ισχυροποίηση των μέτρων με την δέκατη δέσμη, έχουμε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Δεν θα δούμε δηλαδή αφίξεις ούτε των σούπερ γιώτ, ούτε της μεσαίας κατηγορίας από την Ρωσία.
• Εξηγήστε μας ποιους περιορισμούς περιλαμβάνει η δέκατη δέσμη για τους Ρώσους πολίτες.
Σημαίνει ότι οποιοσδήποτε Ευρωπαίος ή Αμερικανός επιχειρηματίας, δεν έχει πλέον το δικαίωμα να πουλάει προϊόντα και υπηρεσίες ‘πολυτελείας’ (άνω των 300 ευρώ) σε Ρώσους υπηκόους. Για να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα: εάν έρθει στην Ρόδο και πάει σε ένα κατάστημα στην Παλιά Πόλη για να αγοράσει ένα ρολόι ή άλλο κόσμημα κ.λπ. που κοστίζει πάνω από 300 ευρώ, ο επιχειρηματίας δεν μπορεί να το πουλήσει (!) Ακόμη όμως κι αν βρει τον τρόπο να το πουλήσει σε κάποιον άλλον και να μπει σε άλλο όνομα, ο συγκεκριμένος πελάτης δεν θα μπορέσει να λάβει την επιστροφή του ΦΠΑ (το λεγόμενο tax free return). Συνεπώς, είναι δώρον άδωρον…
• Για φέτος, τουλάχιστον έχετε καλά μηνύματα; Θα υπάρχει κίνηση στον δικό σας κλάδο;
Πράγματι, περιμένουμε πολύ κίνηση για την φετινή σεζόν. Θα έχουμε πολλές αφίξεις, αλλά μεσαίας κατηγορίας, με μικρά πλοία. Που σημαίνει ότι τα κέρδη θα είναι πολύ περιορισμένα. Η γραμμή της Τουρκίας είναι πλέον ανοικτή για όλα τα λιμάνια, δεν υπάρχουν περιορισμοί και ειδικά στην περίοδο που θα γίνει το Μπαϊράμι, θα έχουμε μεγάλη προσέλευση. Σε κάθε περίπτωση, ευελπιστούμε για μια πολύ καλή σεζόν.
• Κύριε Ροδίτη, υπάρχουν προοπτικές για την ανάκαμψη αυτής της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού στην Ρόδο (και στα άλλα νησιά);
Ας ξεκινήσουμε από το βασικό πρόβλημα: δεν έχουμε μαρίνες. Υπάρχει ένας προστατευτισμός στους χώρους ελλιμενισμού, με ‘υπόγεια ρεύματα’ που δημιουργούν μια περίεργη εντύπωση σε όσους θέλουν να έρθουν στην Ρόδο, παρουσιάζοντας μια πολύ κακή εικόνα για τις υποδομές μας. Δυστυχώς, πολλές φορές βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τέτοιες πρακτικές, προσπαθούμε να πείσουμε τους πελάτες για το αντίθετο, αλλά… η καθημερινότητα, μας διαψεύδει. Το έχουμε ξαναπεί, αλλά το παλεύουμε!
• Στη Ρόδο, σε ποια περιοχή μπορούν να προσεγγίζουν τα μεγάλα σκάφη;
Μόνο στην Κολόνα. Και δυστυχώς, είναι λίγες οι θέσεις γιατί όταν ξεκίνησε το γιώτινγκ, τα μεγάλα σκάφη είχαν μέσο όρο 35 – 40 μέτρα. Σήμερα, το μέσο θαλαμηγό που έρχεται στην περιοχή, είναι από 50 έως 55 μέτρα. Η Τουρκία, έχει τεράστιο όγκο ρωσικών σκαφών τα οποία ελλιμενίζονται εκεί, ενώ η δική μας περιοχή μπορεί να πάρει μόνον τα διερχόμενα, δηλαδή, για μία ή δύο μέρες. Δυστυχώς, η έλλειψη των υποδομών, δεν δίνει τη δυνατότητα στην Ρόδο και στα άλλα νησιά μας, να γίνουν χώροι υποδοχής (hub) για τα σκάφη που θα φέρουν πελάτες υψηλής ποιότητας. Είμαστε δέσμιοι αυτής της κατάστασης.
Σχετικά με την νέα μαρίνα, μας έχει βοηθήσει πολύ, αλλά δεν μπορεί να φιλοξενήσει πολύ μεγάλα σκάφη. Μπορούν να μπουν δύο με τρία σκάφη, όχι παραπάνω.
Η Κολόνα π.χ. είναι το μόνο λιμάνι στη Ρόδο που μπορεί να φιλοξενήσει έως 20 σκάφη άνω των 50 μέτρων.
• Όσοι έρχονται και προτιμούν το γιώτινγκ, τι σας ζητάνε; Ποιες απαιτήσεις έχουν;
Πολλαπλές και διαφορετικές! Από τα πιο εξτρίμ πράγματα μέχρι να ζητήσουν κάποια εξειδικευμένα προϊόντα που πληρώνουν έξτρα για να τα βρουν. Αυτές όμως οι περιπτώσεις είναι λίγες. Δεν είναι σε καθημερινή βάση, όπως ο Σαρωνικός και η Μύκονος που είναι οργανωμένα λιμάνια. Εμείς δεν πρέπει να προσπαθούμε να γίνουμε Μύκονος. Είμαστε Ρόδος, και θα μείνουμε Ρόδος ή Σύμη ή Πάτμος. Απλά χρειαζόμαστε υποδομές για να στηρίξουμε το γιώτινγκ. Και θα πρέπει να αποφασίσουμε ΤΙ θέλουμε.
Από εδώ και πέρα, η σεζόν θα κυλάει καλά και ομαλά. Αναμένουμε θαλάσσιο τουρισμό, μεσαίας κατηγορίας. Τα σκάφη θα πληθαίνουν –αφού υπάρχει μεγάλη αγοραστική δύναμη στην παγκόσμια αγορά από συνταξιούχους και άλλες κατηγορίες που επιλέγουν μικρά σκάφη κ.λπ.
Όμως, δεν πρόκειται να έχουμε το κομμάτι που θέλουμε με τους τουρίστες υψηλής ποιότητας. Εκτός κι αν αλλάξουν οι διεθνείς κυρώσεις. Το ίδιο συμβαίνει καιστις ευρωπαϊκές χώρες και στην Μεσόγειο, που έχουν πρόβλημα. Όλοι λένε ότι δεν έγινε και τίποτα που χάσαμε τους Ρώσους τουρίστες. Αυτό δεν ισχύει για τον θαλάσσιο τουρισμό. Μιλάμε για 118 διαχειρίστριες εταιρείες με έναν στόλο 1.623 σκάφη –από τα οποία τα 450 βρίσκονταν στις ακτές της Τουρκίας κι έρχονταν ΟΛΑ στην Ελλάδα! Τώρα πια, δεν έρχεται κανένα…
Επιλέγουν την Τουρκία, την Τυνησία και την Αίγυπτο.
Δυστυχώς, το χάσαμε το παιχνίδι. Οι χώρες που ζουν από τον τουρισμό, δεν υπήρχε λόγος να μπουν στα μέτρα αυτά. Ή τουλάχιστον, να υπήρχαν αντισταθμιστικά για όσους από εμάς έχουμε ζημίες. Είμαστε ένας κλάδος που δεν μας στήριξε καθόλου η κυβέρνηση.
Ακόμη κι αν τελειώσει ο πόλεμος, δεν θα είναι εύκολο να ανακάμψει το γιώτινγκ στα παλιά επίπεδα. Απαιτούνται κίνητρα, αλλά και ενίσχυση των υποδομών.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου