Σε αναμονή κρατά τους υπερατλαντικούς ταξιδιώτες η αβεβαιότητα για τις εξελίξεις στη χώρα. Το προσφυγικό ζήτημα σε συνδυασμό με τη γενικότερη αναστάτωση στην ευρύτερη ανατολική περιοχή της Μεσογείου αναστέλλει την απόφαση τουριστών υψηλού εισοδήματος για διακοπές στην Ελλάδα.
«Η ζήτηση στο κομμάτι του high end τουρισμού στην Ελλάδα παρουσιάζει ως σήμερα ανισομερή κατανομή σε επίπεδο αγορών – στόχων» σημειώνει ο ιδρυτής της TrueGreece και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Marketing Greece κ. Χρήστος Στεργίου. Για παράδειγμα, «η αμερικανική αγορά, στην οποία κυρίως απευθύνεται η TrueGreece, παρουσιάζει αισθητή πτωτική τάση, ενώ από τα μηνύματα που έχουμε από τους συνεργάτες μας ξενοδόχους φρονώ ότι αρκετές ευρωπαϊκές αγορές κινούνται σε θετική ή έστω σταθερή τροχιά κρατήσεων».
Προβληματισμός
«Σε κάθε περίπτωση η γενικότερη εικόνα της τουριστικής περιόδου θα καθοριστεί από την πορεία των κρατήσεων τελευταίας στιγμής». Αντίθετα, τονίζει, «η ζήτηση εξ Αμερικής στα διαφορετικά μας brands TrueItalia και TrueSpain παρουσιάζει ιδιαίτερη αύξηση, ενώ το TrueTurkey εμφανίζει στοιχεία κατάρρευσης λόγω των συνεχιζόμενων τρομοκρατικών επιθέσεων, ακόμη και στην καρδιά τουριστικών περιοχών στην Κωνσταντινούπολη».
Σε ό,τι αφορά την αντίληψη που έχουν οι Αμερικανοί για το Προσφυγικό, «τους προβληματίζει η ασφάλειά τους σε μέρη όπου υπάρχουν μεγάλες μεταναστευτικές ροές αλλά και πιθανά ζητήματα δημόσιας υγείας. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι υπάρχει μετατόπιση αρκετών ταξιδιών Αμερικανών στην Ελλάδα για του χρόνου εξαιτίας των παραπάνω λόγων, γι’ αυτό και η ζήτηση για το 2017 παρουσιάζει ιδιαίτερα αυξητικές τάσεις»υποστηρίζει, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι είναι ακόμη νωρίς για να βγουν συμπεράσματα.
Μηδενική ανοχή
Οι Αμερικανοί «είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε γεωπολιτικές αναταραχές, κυρίως όταν νιώθουν ότι μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τις διακοπές τους, με σχεδόν μηδενική ανοχή σε γεγονότα όπως οι επιπτώσεις του μεταναστευτικού ζητήματος και ιδιαιτέρως του εγκλωβισμού προσφύγων στη χώρα μας» εξηγεί ο κ. Στεργίου αναφερόμενος στην αντίθεση με την ευρωπαϊκή αγορά.
«Η Ελλάδα για τους Αμερικανούς, σε αντίθεση με τους πιο εξοικειωμένους Ευρωπαίους, είναι μια κουκκίδα στον χάρτη που δεν διαχωρίζεται απαραιτήτως σε Ειδομένη και Λέσβο ή τις παντελώς ανεπηρέαστες από το Προσφυγικό Μύκονο και Σαντορίνη».
Επιπροσθέτως, «οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, στις Βρυξέλλες και στα διάφορα μέρη της Τουρκίας έχουν επιφέρει ένα “μούδιασμα” στους Αμερικανούς που σχεδίαζαν να ταξιδέψουν πάνω από τον Ατλαντικό – και πάλι σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους, οι οποίοι ζουν την καθημερινότητά τους με τη δυνητική απειλή μιας μεμονωμένης τρομοκρατικής επίθεσης ακόμη και στην πόλη όπου ζουν, άρα δεν έχουν επιπλέον ρίσκο να ταξιδέψουν σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Σε κάθε περίπτωση, η αρνητική επίπτωση των τρομοκρατικών επιθέσεων στην τουριστική ζήτηση αποτελεί καθαρά ψυχολογική στρέβλωση καθώς οι πιθανότητες ενός τροχαίου δυστυχήματος είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από τις πιθανότητες ενός τουρίστα να βρεθεί στο (ένα και μοναδικό) λάθος μέρος τη (μία και μοναδική) λάθος ώρα».
Ο ίδιος επικαλείται την Travel Advocate του Trip Advisor κυρία Γουέντι Πέριν, η οποία σημειώνει σχετικά ότι, «σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, ο αριθμός των αμερικανών πολιτών που σκοτώθηκαν στο εξωτερικό από τα περιστατικά της τρομοκρατίας από το 2001 ως το 2013 ήταν 350. Αν σκέφτεστε ότι το σπίτι είναι ασφαλέστερο, συγκρίνετε τον αριθμό αυτόν με τους 3.030 που σκοτώθηκαν στις ΗΠΑ από την τρομοκρατία κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου. Από την πλευρά της εγκληματικότητας του δρόμου και της ένοπλης βίας οι περισσότερες από τις πόλεις των ΗΠΑ που ζούμε είναι στατιστικά πιο επικίνδυνες από τα μέρη που επισκεπτόμαστε στο εξωτερικό».
Εμπειρίες
Η κατηγορία των high end τουριστών αποτελείται «από εύπορους, κοσμογυρισμένους ταξιδιώτες οι οποίοι αναζητούν όχι μόνο πολυτελή διαμονή αλλά κυρίως μοναδικές εμπειρίες. Ιδιαίτερα αυξητικές τάσεις έχουν οι ιδιωτικές εμπειρίες», όπως π.χ. ένα μάθημα ελληνικής μαγειρικής μόνο για το ζευγάρι, σε αντίθεση με ένα μικρό γκρουπ από τυχαίους επισκέπτες του προορισμού, «ενώ οι εμπειρίες που έχουν σχέση με την ευρύτερη κουλτούρα μας κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε σχέση με μια ξενάγηση ενός αρχαιολογικού χώρου».
Ειδικότερα, «η τάση προς την ιδιωτικότητα υπήρχε πάντα σε αυτή τη niche αγορά, αλλά το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των ατόμων που δεν επιθυμούν να περιορίσουν το κόστος διαλέγοντας μια εμπειρία υψηλών προδιαγραφών (high end) που θα μοιραστούν με άλλους». Οσο για τη σημαντικότερη ταξιδιωτική τάση των Αμερικανών αυτή την περίοδο, «αυτή μπορεί να περιγραφεί με μία λέξη μόνο:Κούβα!» καταλήγει.
Ταξίδια
Οι τάσεις της πολυτέλειας
Σύμφωνα με στοιχεία της lifestyle management εταιρείας Quintessentially Lifestyle Hellas, στο πλαίσιο της διαχείρισης των ταξιδιών των μελών της, την περασμένη χρονιά περίπου 1.500 ιδιαίτερα εύποροι ταξιδιώτες από όλον τον κόσμο ταξίδεψαν στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Κύριοι προορισμοί τους ήταν η Αθήνα, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κρήτη. Από την άλλη πλευρά, τα μέλη της Ελλάδας και της Κύπρου κινήθηκαν αρκετά στις ευρωπαϊκές χώρες για επαγγελματικούς σκοπούς, ενώ έκαναν υπερατλαντικά ταξίδια για τις διακοπές τους. Αυτό το οποίο έχει διαφοροποιηθεί πια στις ταξιδιωτικές συνήθειες των μελών αυτών των κλαμπ τα τελευταία χρόνια είναι ότι η αναζήτηση της απόλυτης ταξιδιωτικής εμπειρίας δεν στηρίζεται πλέον σε κριτήρια όπως ο πιο «in» ή πολυτελής προορισμός αλλά σε ποιοτικά κριτήρια που προσφέρουν τη δυνατότητα στο μέλος να γνωρίσει το αυθεντικό προϊόν, την αυθεντική εμπειρία στον τόπο τον οποίο επισκέπτεται.
Ταξίδια
Οι τάσεις της πολυτέλειας
Σύμφωνα με στοιχεία της lifestyle management εταιρείας Quintessentially Lifestyle Hellas, στο πλαίσιο της διαχείρισης των ταξιδιών των μελών της, την περασμένη χρονιά περίπου 1.500 ιδιαίτερα εύποροι ταξιδιώτες από όλον τον κόσμο ταξίδεψαν στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Κύριοι προορισμοί τους ήταν η Αθήνα, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κρήτη. Από την άλλη πλευρά, τα μέλη της Ελλάδας και της Κύπρου κινήθηκαν αρκετά στις ευρωπαϊκές χώρες για επαγγελματικούς σκοπούς, ενώ έκαναν υπερατλαντικά ταξίδια για τις διακοπές τους. Αυτό το οποίο έχει διαφοροποιηθεί πια στις ταξιδιωτικές συνήθειες των μελών αυτών των κλαμπ τα τελευταία χρόνια είναι ότι η αναζήτηση της απόλυτης ταξιδιωτικής εμπειρίας δεν στηρίζεται πλέον σε κριτήρια όπως ο πιο «in» ή πολυτελής προορισμός αλλά σε ποιοτικά κριτήρια που προσφέρουν τη δυνατότητα στο μέλος να γνωρίσει το αυθεντικό προϊόν, την αυθεντική εμπειρία στον τόπο τον οποίο επισκέπτεται.
Στην Ελλάδα οι χώρες από τις οποίες έρχονται οι εύποροι επισκέπτες είναι κυρίως η Μεγάλη Βρετανία, η Ρωσία και οι ΗΠΑ. Οι μήνες κατά τους οποίους παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη κίνηση των μελών το 2015 είναι ο Ιούλιος, ο Αύγουστος και ο Ιούνιος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ταξίδια ξένων μελών στην Ελλάδα παρατηρούνται από την αρχή του χρόνου με κορύφωση το καλοκαίρι, ενώ μετά τον Αύγουστο και ως το τέλος του χρόνου η πτώση της προσέλευσης είναι κατακόρυφη.
Εξάλλου στην εφετινή έρευνα των αναγνωστών του «Conde Nast Traveller» για τις τάσεις της πολυτέλειας ένα πράγμα ήταν φανερό: τα πολυτελή ταξίδια είναι ό,τι έχει να κάνει με μοναδικές εμπειρίες, συναισθήματα και απολαύσεις. Πιο συγκεκριμένα, το «να ανακαλύπτεις το άγνωστο», προορισμούς όπως το Ιράν, το Σουδάν ή ακόμη και ένα λιγότερο γνωστό ελληνικό νησί.
Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι ταξιδιώτες είναι πλουσιότεροι και έτοιμοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για τις εμπειρίες τους, ως και 11.000 στερλίνες το άτομο, για να κάνουν κάτι ιδιαίτερο και διαφορετικό. Η πολυτέλεια πλέον δεν αφορά μόνο την ύλη αλλά τον πολιτισμό, μια έννοια περιπέτειας και εξερεύνησης, όπως και μια αυθεντική εμπειρία. Αυτά τα στοιχεία παραμένουν «κλειδιά» για την τέλεια ταξιδιωτική στιγμή.
Το ΒΗΜΑ