‘Εκθεση – σοκ του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας αποκαλύπτει ότι για τον έναν στους τρεις θανάτους σε τροχαία ατυχήματα ευθύνεται η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας.
Με το πόδι κολλημένο στο γκάζι, υπό την επήρρεια ουσιών ή σε μια στιγμή “τρέλας”, φλερτάρουν με τον θάνατο. Κάθε χρόνο στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο περίπου 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι θυσιάζονται στον Μολώχ της ασφάλτου.
Έκθεση του ΠΟΥ – που δημοσιοποιήθηκε ενόψει της 4ης Παγκόσμιας Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας των Ηνωμένων Εθνών, που ξεκινά σήμερα – αναφέρει ότι μια μείωση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων κατά 5% θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 30%.
Τα θύματα είναι ηλικίας από 15 έως 44 χρόνων στο 48% των περιπτώσεων. Πάνω από το 90% των θανάτων συμβαίνει σε φτωχές και αναπτυσσόμενες χώρες. Τα… ηνία κρατά η Αφρική. Ακόμη και στις αναπτυγμένες χώρες πιο πιθανό να εμπλακούν σε σοβαρά τροχαία είναι οι άνθρωποι χαμηλού κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου.
Όσο για το φύλο των οδηγών, φαίνεται ότι οι άνδρες είναι πιο πιθανό να τρακάρουν σε σύγκριση με τις γυναίκες. Περίπου τα τρία τέταρτα (73%) των θανάτων στην άσφαλτο συμβαίνουν μεταξύ ανδρών ηλικίας κάτω των 25 ετών, οι οποίοι είναι τρεις φορές πιο πιθανό να χάσουν τη ζωή τους σε τροχαίο, από ό,τι οι γυναίκες.
Σχεδόν ένας στους δύο οδηγούς υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, σύμφωνα με το ΑΠΕ. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι μόνο σε 47 χώρες του κόσμου εφαρμόζεται η πρακτική περιορισμού της ταχύτητας στα 50 (ή λιγότερα) χιλιόμετρα την ώρα στις αστικές περιοχές. Σε κάποιες χώρες, πάντως, οι αυτοδιοικητικές αρχές έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν ακόμη περισσότερο αυτό το όριο, ιδίως στους δρόμους που περιβάλλουν σχολεία.
“Η ταχύτητα βρίσκεται στην καρδιά του παγκόσμιου προβλήματος των τροχαίων δυστυχημάτων” είπε χαρακτηριστικά σε δήλωσή της η γενική διευθύντρια του ΠΟΥ Μάργκαρετ Τσαν.
Ο ΠΟΥ συνιστά την τοποθέτηση “εμποδίων” (για παράδειγμα, τα “σαμαράκια”), ώστε να τηρείται το όριο ταχύτητας από τους οδηγούς, αλλά και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στα καινούρια αυτοκίνητα, όπως, για παράδειγμα, λογισμικού, που προσαρμόζει την ταχύτητα ή φρενάρει το όχημα.
Ο αριθμός των θυμάτων παραμένει σταθερός από το 2007. Μεταξύ των χωρών που κατάφεραν τα τελευταία χρόνια να μειώσουν σημαντικά τον αριθμό των νεκρών και των τραυματιών είναι η Ολλανδία, η Βρετανία και η Σουηδία.
Η ενημερωτική εκστρατεία της Παγκόσμιας Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας τιτλοφορείται “Σώστε ζωές: Κόψτε ταχύτητα” και έχουν προγραμματιστεί εκατοντάδες κινητοποιήσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών, ιδίως στα σχολεία της Νότιας Αφρικής, της Βραζιλίας και της Κίνας, αλλά και σε χώρες με χαμηλά ή μέσα εισοδήματα, όπου “θερίζουν” τα θανατηφόρα τροχαία.
Πηγή: WHO