Συνεντεύξεις

Γ. Παπαδομαρκάκης: «Το κλειδί της επιτυχίας για έναν υποψήφιο είναι, να έχει στόχους»

Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, κ. Γιάννης Παπαδομαρκάκης σε συνέντευξή του στη «δ» μιλά για τις πανελλήνιες εξετάσεις και δηλώνει ότι το κλειδί της επιτυχίας για έναν υποψήφιο είναι να θέτει στόχους και να δουλεύει πάνω σε αυτούς με την καθοδήγηση των καθηγητών του στο σχολείο.
Δηλώνει ότι τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει να στηρίξουν την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα σε μία νησιωτική περιοχή, όπως τα Δωδεκάνησα. Όπως επισημαίνει, πρέπει να δοθούν κίνητρα ώστε οι εκπαιδευτικοί να παραμένουν στα σχολεία που διορίζονται και να μην επιδιώκουν να μετατίθενται στον τόπο καταγωγής τους.
Ακολουθεί αναλυτικά η συνένετυξη του κ. Παπαδομαρκάκη:

• Κύριε Παπαδομαρκάκη, οι μαθητές της Δωδεκανήσου σημειώνουν διαχρονικά σημαντικές επιτυχίες στις πανελλήνιες εξετάσεις. Πού κατά τη γνώμη σας οφείλονται αυτές οι πρωτιές;
Ο κάθε μαθητής κάνει τη δική του προσπάθεια. Ίσως στη Ρόδο και στα Δωδεκάνησα να υπάρχουν περισσότερες πρωτιές σε αναλογία υποψηφίων και αυτό πιθανότατα να οφείλεται στο γεγονός ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι θέλουν και δουλεύουν για να πετύχουν το στόχο τους.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να φτάσει κανείς στην επιτυχία, είναι να θέτει στόχους και έπειτα η προσπάθεια, η υποδομή, η καθοδήγηση από τους εκπαιδευτικούς. Δεν αρκούν μόνο το μυαλό και η εξυπνάδα αλλά και η βοήθεια από το σχολείο.
• Αποτελούν μέρος της επιτυχίας των μαθητών και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα σχολεία μας;
Οι εκπαιδευτικοί κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, πλην κάποιων εξαιρέσεων που προσπαθούμε να εξαλείψουμε. Παντού υπάρχουν εξαιρέσεις… Στην πλειοψηφία τους όμως οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι στελεχώνουν τα σχολεία μας είναι άριστα εκπαιδευμένοι και άψογοι στη δουλειά τους.
• Είναι δύσκολος ο συντονισμός όλων των εξεταστικών κέντρων;
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος όλα είναι οργανωμένα μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια πριν την έναρξη της εξεταστικής περιόδου. Μία νησιωτική περιοχή σαν τη δική μας, έχει δυσκολίες που δεν υπάρχουν σε άλλα μέρη… Καταρχάς όλα τα σχολεία λειτουργούν ως εξεταστικά κέντρα πλην του Αγαθονησίου όπου ο υποψήφιος μετακινήθηκε στη Λέρο. Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ ανέρχονται στους 1348 συνολικά από τους οποίους οι 923 στο Νότιο συγκρότημα ενώ οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ ανέρχονται στους 269 (οι 109 στη Ρόδο και οι 160 στο Βόρειο συγκρότημα).
Σε όλα τα εξεταστικά κέντρα πρέπει τα θέματα να φτάσουν ταυτόχρονα, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε συνεχώς πάνω από το σύστημα μετάδοσης των δεδομένων που χρησιμοποιεί το υπουργείο. Η ταυτόχρονη αποκωδικοποίηση του σήματος σε όλα μας τα εξεταστικά κέντρα, είναι μια πρόκληση κάθε φορά.
Θέλω να ευχηθώ καλή επιτυχία στους μαθητές και στις οικογένειές τους. Τους συνιστώ να προέρχονται στα εξεταστικά κέντρα ψύχραιμοι και να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Δεν χρειάζεται άγχος. Ακόμη και στην περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε όσο καλά θα περίμεναν και θα προσδοκούσαν τα παιδιά, δεν πρέπει να απογοητεύονται. Θα έχουν και άλλες πολλές ευκαιρίες να κυνηγήσουν τα όνειρά τους.
• Ένα από τα χρονίζοντα προβλήματα είναι η έλλειψη εκπαιδευτικών και τα μεγάλα οργανικά κενά. Πόσο επηρεάζει η κατάσταση αυτή το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο;
Ήδη τοποθετήθηκαν στα Δωδεκάνησα 134 από τους διορισθέντες του 2008 που δικαιώθηκαν με δικαστική απόφαση. Με αυτούς, δεν θα έχουμε πρόβλημα σε φιλολόγους, σε μαθηματικούς και φυσικούς, ειδικότητες που βρίσκονται σε μεγάλη έλλειψη και που οι θέσεις καλύπτονταν αναγκαστικά από αναπληρωτές έως τώρα. Εάν όμως η πολιτεία έρθει στη συνέχεια και εγκρίνει αποσπάσεις και φύγουν οι εκπαιδευτικοί, δεν θα έχουμε λύσει κανένα πρόβλημα. Θα έπρεπε συνεπώς η εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δώσει βαρύνουσα σημασία στο εκπαιδευτικό προσωπικό που υπάρχει σε κάθε σχολείο. Μόνο για έκτακτους και σοβαρούς λόγους θα έπρεπε να αποσπούνται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και να αντικαθίστανται άμεσα, έτσι ώστε να υπάρχει συνέχεια στο εκπαιδευτικό έργο.
Θα έπρεπε για μία τριετία τουλάχιστον οι εκπαιδευτικοί να υπηρετούν τη θέση στο σχολείο που διορίζονται και όχι να έρχονται το Νοέμβριο και να κάνουν αίτηση για μετάθεση. Οι περισσότεροι είναι από άλλα μέρη και επιδιώκουν να υπηρετούν στον τόπο τους ώστε να είναι κοντά στις οικογένειές τους, πράγμα θεμιτό. Θα έπρεπε όμως η πολιτεία, η εκάστοτε ηγεσία… να δώσει κίνητρα ώστε να παραμένουν για μία τριετία τουλάχιστον στα σχολεία που διορίζονται.
Χρειάζεται υποστήριξη και από την τοπική κοινωνία βέβαια! Μπορεί να φωνάζουμε ότι θέλουμε εκπαιδευτικούς, κάνουμε όμως κάτι ως κοινωνία για να τους στηρίξουμε; Συνήθως, όχι… Υπάρχουν νησιά που βγάζουν από τα σπίτια τους στις 30 Μαΐου για να τα νοικιάσουν σε τουρίστες ενώ τα ενοίκια για μία γκαρσονιέρα κυμαίνονται μεταξύ 300 και 350 ευρώ! Βγάλτε τα συμπεράσματά σας…
Στην περίπτωση των στρατιωτικών π.χ., μεριμνά το κράτος με τις στρατιωτικές κατοικίες. Έχουμε κι εμείς ανάγκες στήριξης από την πολιτεία. Αυτό είναι ένα θέμα που θα πρέπει να το εξετάσει η ηγεσία του Υπουργείου που είναι όπως άλλωστε οφείλει, κοντά στους εκπαιδευτικούς.
Δεν πρέπει να αναθεματίζουμε τους εκπαιδευτικούς. Πρέπει και η τοπική κοινωνία να σταθεί πλάι τους. Αυτό θα το λέω πάντα. Όπως μας ζητούν οι συμπολίτες μας να έχουμε εκπαιδευτικούς παντού, θα πρέπει όλοι να βοηθούν, ώστε να μπορούν οι παραμείνουν στα σχολεία μας.
Η παιδεία δεν πρέπει να κομματικοποιείται! Πρέπει να είναι υπεράνω κομμάτων. Ναι, στα σχολεία υπάρχουν κενά και πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Και δεν μιλάμε για ένα και δύο σχολεία σε όλο το νομό. Και βεβαίως σε καθένα από αυτά, ακόμη και στα μικρότερα νησιά πρέπει να υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων, πράγμα δύσκολο!
Φανταστείτε ότι υπάρχουν σχολεία με 5-6 μαθητές και 15-16 εκπαιδευτικούς! Έχετε συναντήσει κάτι αντίστοιχο σε όλο τον κόσμο; Αυτοί οι εκπαιδευτικοί δίνουν την ψυχή τους, βοηθούν τα παιδιά όσο μπορούν για να καλύψουν τα όποια κενά μπορεί να έχουν σε σύγκριση με τους μαθητές στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα.
• Να κλείσουμε με ένα σχόλιο για το νέο λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση…;
Θα το δούμε από το Σεπτέμβριο, έχοντας λάβει τότε τη σχετική υπουργική απόφαση. Τότε θα ξέρουμε τι θα ισχύσει. Τα μόνα μέτρα που μπορούμε μέχρι στιγμής να πούμε ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, είναι αυτά που αφορούν στα ΕΠΑΛ. Σε όλα τα ανεπτυγμένα κράτη το 70% των μαθητών απορροφά η τεχνολογική εκπαίδευση και το 30% η γενική εκπαίδευση. Μόνο στην Ελλάδα γίνεται το αντίστροφο. Δεν μπορούμε να γίνουμε όλοι γιατροί, δικηγόροι και μηχανικοί…
Ο θεσμός της μαθητείας, η εισαγωγή των αποφοίτων στα διετή προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων, η πρόσληψη από επιχειρήσεις του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα… είναι οπωσδήποτε θετικά μέτρα. Μόνο που δεν έχουν διαφημιστεί πολύ και ο κόσμος δεν γνωρίζει για τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις αυτές.
Λέω πάντα, ότι όλοι οι πολιτικοί που ασχολούνται με την παιδεία, θα πρέπει να δίνουν λύσεις. Να ακούν όμως τη βάση, τους εκπαιδευτικούς και αυτοί ας κρίνουν στη συνέχεια. Κάθε φορά οι όποιες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις αφορούν στο λύκειο, πράγμα λάθος κατά την ταπεινή μου άποψη. Από το νηπιαγωγείο πρέπει να ξεκινά κανείς. Παρόλα αυτά, μπορούμε να πούμε ότι κινούμαστε τώρα προς τη σωστή κατεύθυνση. Όλοι έχουν βάλει ένα λιθαράκι και προσπαθούν για το καλύτερο. Το βασικό είναι να ασχολούνται και όσο ασχολείται κανείς, μπορεί να κάνει και λάθη, αρκεί να φροντίζει να διορθωθούν.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου