Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη
Την ώρα που ο ελληνικός Τουρισμός διανύει την καλύτερη σεζόν των τελευταίων χρόνων (φέτος ο αριθμός των τουριστών θα φτάσει τα 30 εκατ.), με τις αεροπορικές αφίξεις ξένων επισκεπτών να καταγράφουν κατακόρυφη άνοδο, έντονος είναι ο προβληματισμός για την πορεία της κρουαζιέρας. Τα ελληνικά λιμάνια δεν κατάφεραν, όπως όλα δείχνουν, να αξιοποιήσουν την περσινή- θετική για τον κλάδο- συγκυρία, όταν λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων στην Τουρκία, οι μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας τροποποίησαν τα προγράμματά τους, αντικαθιστώντας τις προσεγγίσεις στα τουρκικά παράλια με ελληνικούς προορισμούς.
Τα στοιχεία δείχνουν πως φέτος οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων και στα 42 λιμάνια που καταγράφεται η κίνηση θα είναι μειωμένες κατά 22,7% και από 4.290 το 2016 να φθάσουν τις 3.316. Σημαντική θα είναι η μείωση και στους επιβάτες, η οποία υπολογίζεται να κινηθεί στο 13,9% και από 5,1 εκατομμύρια επιβάτες το 2016, θα υπάρξει μείωση στα 4,4 εκατομμύρια το 2017.
Ήδη τα οριστικά αποτελέσματα της Τράπεζας της Ελλάδος για το πλεόνασμα του ταξιδιωτικού ισοζυγίου την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία της κρουαζιέρας. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΤτΕ, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας μειώθηκαν κατά 36% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 και ανήλθαν στα 9 εκατ. ευρώ. Κατά το πρώτο τρίμηνο καταγράφηκαν μόλις 92 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος-Μάρτιος 2016: 150 αφίξεις), με 82 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 189 χιλ. επισκέψεων επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 86% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 1,7 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, έναντι 2,1 στάσεων την αντίστοιχη περίοδο του 2016.
Η πτωτική τάση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων είχε γίνει εμφανής ήδη από την αρχή της χρονιάς, οπότε και παρατηρήθηκε η πρώτη συρρίκνωση των προγραμμάτων με σταθμούς λιμάνια της ανατ. Μεσογείου (κυρίως Ελλάδα και Τουρκία) και μετατόπιση του ενδιαφέροντος σε ταξίδια με “πυρήνα” την Ισπανία και την Ιταλία. Φορείς της αγοράς είχαν προειδοποιήσει για σημαντική μείωση των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με πέρσι.
Το αρμόδιο υπουργείο από την άλλη πλευρά φαίνεται να έχει διαφορετική άποψη. Όπως αναφέρει η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, η ζήτηση για την Ελλάδα παραμένει ισχυρή και μπορεί να μειώθηκαν οι προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, αλλά έχουν συμπεριληφθεί πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με αυξημένες πληρότητες επιβατών. Η ίδια εκτιμά πως οι προοπτικές παραμένουν θετικές και συμπληρώνει πως το Υπουργείο Τουρισμού προχώρησε σε συμφωνίες και διαπραγματεύσεις με τις ξένες εταιρείες, ώστε να υπάρχει διατήρηση και αύξηση της κρουαζιέρας.
Όπως όμως εξηγούν φορείς της αγοράς, παρά το γεγονός πως η Ελλάδα έχει να προσφέρει επιλογές προορισμών, η απουσία κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα νησιά καθιστά αδύνατη την προσέγγιση των νέων μεγαλύτερων πλοίων. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που τα πακέτα προς την Ελλάδα (που μέχρι τώρα γίνονταν συνδυαστικά με την Τουρκία) γίνονται όλο και λιγότερα.
Οι προσπάθειες πλέον επικεντρώνονται στη διεύρυνση των συμφωνιών με μεγάλους ομίλους για την επόμενη σεζόν, καθώς η ανοδική πορεία του Τουρισμού αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, αλλά και στο άνοιγμα σε νέες αγορές, με προτεραιότητα την προσέλκυση επιβατών από την Κίνα.
capital.gr