Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) μετά από μελέτη που διενήργησε για τη συμβολή των προσφορών στα οικονομικά των νοικοκυριών.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η συνολική αξία των προσφορών και προωθητικών ενεργειών προς τους καταναλωτές μέσω των σούπερ μάρκετ το 2014 υπολογίζεται στα 750 εκατ. ευρώ. Ποσό που είναι αυξημένο κατά 12% σε σχέση με το 2013, δηλαδή κατά 70 εκατ. ευρώ. Η δαπάνη αυτή αθροιστικά με τα εκπτωτικά κουπόνια αντιστοιχεί σε όφελος ανά νοικοκυριό πάνω από 180 ευρώ κατά μέσον όρο ετησίως (4.178.116 νοικοκυριά το 2013 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ). Το κέρδος αυτό αποτελεί το 5% της μέσης ετήσιας δαπάνης σε τρόφιμα της ελληνικής οικογένειας (3.688€ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα για την επιλογή προσφορών συνδυάζονται και με την εντατικοποίηση της σύγκρισης των τιμών από τους καταναλωτές. Ετσι πετυχαίνουν ακόμα μεγαλύτερη εξοικονόμηση. Το ύψος της μπορεί να φτάσει και τα 500 ευρώ ετησίως ή το 14% της μέσης ετήσιας κατανάλωσης ενός νοικοκυριού σε είδη διατροφής.
Ε
Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από το 2009 έως το 2013 η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη διατροφής έχει μειωθεί κατά 13,8%. Η μείωση αυτή είναι συνδυασμός της μείωσης τιμών, της αύξησης προσφορών και της έξυπνης επιλογής φθηνότερων προϊόντων.
Πρέπει να τονιστεί ότι οι εκπτώσεις που κάνουν τα σούπερ μάρκετ δεν λαμβάνονται υπόψη στις μετρήσεις του επιπέδου και της εξέλιξης των τιμών.
Οι μεγαλύτερες εκπτώσεις
Με βάση την παρούσα μελέτη, η μέση μείωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 7,2%. Κάτι που σημαίνει πως οι πραγματικές τιμές είναι κατά τουλάχιστον 7% χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες που καταγράφονται στο ράφι.
Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών που πλησιάζουν το 50% είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη υγιεινής. Εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ καταγράφουν αντίστοιχες τάσεις και για το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Το ΙΕΛΚΑ παρουσιάζει έναν πίνακα 24 προϊόντων όπου συγκρίνει την αρχική με την πραγματική τιμή μετά τις προσφορές. Οι εκπτώσεις περιλαμβάνουν ενέργειες οι οποίες διαφοροποιούν την εκάστοτε τιμή ραφιού είτε με ποσοστιαία ή ποσοτική έκπτωση, είτε αν αφορούν προϊόν ή σύνολο κατηγορίας, είτε με sticker στο προϊόν, είτε με κουπόνι από τον εκάστοτε προμηθευτή.
Οπως φαίνεται από τα στοιχεία του πίνακα, κατά μέσον όρο ο καταναλωτής εξοικονομεί περίπου 19% χάρη στις προωθητικές ενέργειες σε αυτό το τυπικό καλάθι. Για την ακρίβεια, τα 24 αυτά αγαθά κοστίζουν συνολικά 76,63 ευρώ, ενώ μετά τις προσφορές η αξία του πέφτει στα 62,02 ευρώ. Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στις πάνες με 36%, στα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων με 29%, στις σερβιέτες με 22%, στα ζυμαρικά με 20%. Ολες οι κατηγορίες παρουσιάζουν εξοικονομήσεις οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν πέφτουν κάτω του 2%. Για να γίνει σαφής η επίδραση στην καθημερινότητα του καταναλωτή ενδεικτικό είναι το ακόλουθο καλάθι αγορών στο γράφημα.
Η τάση της αγοράς
Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει επίσης η σαφής αυξητική τάση της έντασης των εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, η ποσοστιαία μέση έκπτωση αυξήθηκε από 13,4% το 2013 σε 19,1% το 2014, προκαλώντας έτσι πραγματική μείωση τιμών 5,4%.
Εξάλλου, από δημοσκόπηση που έκανε το Ινστιτούτο σε δείγμα 2.000 καταναλωτών απ’ όλη την Ελλάδα οι Ελληνες στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα εκμεταλλεύονται ιδιαίτερα τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών.
Το 90,3% των καταναλωτών εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών που προσφέρουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 69,3% των καταναλωτών εξοικονομεί τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 40,9% τουλάχιστον 10%.
Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα για τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών στο πλαίσιο των «έξυπνων» αγορών τους λόγω της οικονομικής κρίσης.
Συγκεκριμένα, το 80% των καταναλωτών θεωρούν ότι στα σούπερ μάρκετ βρίσκουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με άλλα καταστήματα. Το 78% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγά τις προσφορές στις αγορές στο σούπερ μάρκετ και το 63% ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστημα σούπερ μάρκετ που θα επισκεφθούν. Σε κάθε περίπτωση η τάση είναι αυξητική, καθώς το 76% των καταναλωτών δήλωσαν ότι το 2014 αγόρασαν περισσότερες προσφορές σε σχέση με το 2013.
Εθνος