Αρνητικά επηρέασε ακόμη την τουριστική κίνηση στα κάμπινγκ η καθυστέρηση της υπογραφής συμφωνίας με τους εταίρους και η συνεπακόλουθη επιβολή των capital controls. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ενωσης Κάμπινγκ, Κώστα Παπαδόπουλο, ενώ το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου οι αφίξεις στα ελληνικά κάμπινγκ κινούνταν σε θετικό επίπεδο, τον Ιούλιο η πτώση της κίνησης έφθασε κατά μέσο όρο το 40%, ενώ τις τελευταίες ημέρες η πτώση έχει σταθεροποιηθεί σε ποσοστό περίπου 20%. Υπάρχουν όμως και μεμονωμένες περιπτώσεις, που η κατάσταση παραμένει το ίδιο άσχημη. Για παράδειγμα, κάμπινγκ στη Πελοπόννησο με δυνατότητα εξυπηρέτησης 300 ατόμων και μόνιμο προσωπικό 6 ατόμων, που άλλες χρονιές τέτοια εποχή είχε υψηλή πληρότητα, την περασμένη εβδομάδα είχε μόλις… 15 πελάτες. Ο κ. Παπαδόπουλος εκτιμά πως εάν διατηρηθεί αυτή η εικόνα, αρκετά κάμπινγκ ελλείψει πελατείας θα τεθούν σε υπολειτουργία πολύ νωρίτερα τη φετινή σεζόν.
Οι «μόνιμοι»
Στα χαρακτηριστικά της περιόδου σημειώνει και το γεγονός ότι πολλοί Ελληνες, που έχουν μόνιμη εγκατάσταση σε κάμπινγκ πληρώνοντας σε ετήσια βάση, περιόρισαν τις ημέρες διαμονής και τις καταναλώσεις τους, ενώ λιγότεροι ήταν και οι διερχόμενοι πελάτες από την εγχώρια αγορά. Από την άλλη, αρκετοί ξένοι που επρόκειτο να διανυκτερεύσουν για πρώτη φορά σε ελληνικά κάμπινγκ, δίστασαν τελικά να έρθουν στη χώρα μας, φοβούμενοι για πιθανές ελλείψεις σε καύσιμα και τρόφιμα.
Επίσης, έλειψαν φέτος από τα ελληνικά κάμπινγκ και οι υψηλού εισοδήματος ξένοι επισκέπτες. Οπως αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, τα κάμπινγκ είναι τρόπος ζωής για τους λάτρεις αυτής της μορφής διακοπών, ανεξαρτήτως εισοδήματος. Μπορεί για μεγάλη μερίδα επισκεπτών να αποτελεί μια χαμηλού κόστους επιλογή διακοπών, αλλά υπάρχουν και τουρίστες με οικονομική άνεση που τους αρέσει να μένουν σε κάμπινγκ.
Αλλωστε, τα αυτοκινούμενα, με τα οποία πολλοί Ευρωπαίοι τουρίστες επισκέπτονται τη χώρα μας διανυκτερεύοντας σε κάμπινγκ, είναι αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ. Μάλιστα, υπογραμμίζει χαρακτηριστική περίπτωση ξένου τουρίστα, που επισκέφθηκε ελληνικό κάμπινγκ με αυτοκινούμενο αξίας περίπου 500.000 ευρώ, το οποίο είχε διαμορφώσει ώστε να μεταφέρει μαζί την… Πόρσε και το σκάφος του. Επίσης, υπάρχουν παραδείγματα Σκανδιναβών τουριστών που ζητούν σε εστιατόρια κάμπινγκ αστακούς και άλλα πλούσια εδέσματα χωρίς να σκέφτονται τι θα πληρώσουν.
Οι «πεντάστεροι»
Ο κ. Παπαδόπουλος εκτιμά ότι ο ελληνικός προορισμός πρέπει και μέσω των κάμπινγκ να στοχεύσει στην προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρεί ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση πρόσφατη απόφαση σχετικά με τον καθορισμό των τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών των κάμπινγκ. Η εν λόγω απόφαση δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας με συγκεκριμένες προδιαγραφές και αναβαθμισμένες υπηρεσίες 5 αστέρων κάμπινγκ στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, στη χώρα μας λειτουργούν 295 κάμπινγκ, εκ των οποίων 219 βρίσκονται στην κατηγορία των 2 αστέρων, 39 των 3 αστέρων, 27 των 4 αστέρων και 10 στην κατηγορία με 1 αστέρι. Επίσης, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στα ελληνικά κάμπινγκ πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση περί το 1,5 εκατ. διανυκτερεύσεις, εκ των οποίων 1 εκατ. τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Μέχρι πέρυσι οι διανυκτερεύσεις ήταν σχεδόν μοιρασμένες μεταξύ Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Σχεδόν το 1/3 των διανυκτερεύσεων πραγματοποιείται σε κάμπινγκ της Κεντρικής Μακεδονίας. Ενα μερίδιο κοντά στο 10% επί του συνόλου των διανυκτερεύσεων διατηρούν τα κάμπινγκ της Αττικής.
Οι «ελεύθεροι»
Στα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρει την έξαρση του φαινομένου του ελεύθερου κάμπινγκ, το οποίο απαγορεύεται με ποινή 300 ευρώ ανά τροχόσπιτο ή σκηνή. Η καταστρατήγηση του νόμου, προσθέτει, συνιστά τεράστιες απώλειες φορολογικών εσόδων καθώς εκτιμά πως οι διανυκτερεύσεις σε ελεύθερο κάμπινγκ φθάνουν τον αριθμό των διανυκτερεύσεων στις νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις κάμπινγκ.
Καθημερινή