Ειδήσεις

Τα υδροπλάνα, οι επενδυτές και το νομοσχέδιο Σπίρτζη

Για την αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου στην Κέρκυρα, η κυβέρνηση με κορμό τη Νέα Δημοκρατία χρειάστηκε 20 μήνες (με αφετηρία τις 18.4.2013 οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις).

Για την αδειοδότηση του δεύτερου υδατοδρομίου στους Παξούς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (με αφετηρία την 25η Ιανουαρίου 2015) χρειάστηκε περίπου 18 μήνες. Απαιτήθηκαν, δηλαδή, συνολικά τρία χρόνια και δύο μήνες για να αδειοδοτηθούν δύο υδατοδρόμια τα οποία βρίσκονται στον ίδιο Νομό (Κέρκυρας). Την ίδια στιγμή, η Κροατία σε δύο χρόνια αδειοδότησε 11 υδατοδρόμια – επίκειται η θέση σε λειτουργία τριών ακόμη- αριθμός που επιτρέπει τη δημιουργία ενός “αξιοπρεπούς” δικτύου υδατοδρομίων. Όλα αυτά όταν πρόκειται για την υλοποίηση μίας εύκολης κατασκευαστικά εγκατάστασης που έχει κόστος από 50.000 έως 100.000 ευρώ και περιλαμβάνει μία πλωτή εξέδρα και ένα λυόμενο χώρο αναμονής επιβατών…

Η φετινή τουριστική περίοδος, όμως, έχει χαθεί (όπως χάθηκαν αυτές του 2015 και του 2014) και γι’ αυτό η ελπίδα για την έναρξη λειτουργίας του νέου αυτού μέσου μεταφοράς μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2017. Και αυτό αποτελεί περισσότερο στοίχημα παρά στόχο που μπορεί να στηριχθεί σε αντικειμενικά δεδομένα, καθώς η αδειοδοτική διαδικασία προχωρά χελωνοειδώς, ενώ ούτε καν ο Ν.4146/13 που προβλέπει ανώτατο χρονικό όριο 65 ημερών για την αξιολόγηση ενός φακέλου, από την υποβολή του προς αδειοδότηση, δεν τηρείται.

Ούτε θα αδειοδοτούν ούτε θα κατασκευάζουν οι ιδιώτες

Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί το “θερμό” επεισόδιο μεταξύ της Hellenic Seaplanes, μίας από τις δύο εταιρείες που επενδύουν στην αγορά μεταφορών με υδροπλάνο και του υπουργείου Υποδομών.

Αιτία; Το νομοσχέδιο του υπουργού Υποδομών Χρ.Σπίρτζη το οποίο – κατά τον ίδιο-”εγκαθιδρύει ένα νέο σταθερό και αποτελεσματικό πλαίσιο αδειοδότησης, προσφέροντας νέες δυνατότητες χρηματοδότησης για επενδύσεις υδατοδρομίων”.

Ωστόσο, ανατρέπει τα δεδομένα σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υδατοδρομίων. Σύμφωνα, δηλαδή, με το υφιστάμενο πλαίσιο το κόστος για την υλοποίησης της υποδομής μπορεί να αναληφθεί είτε από τα λιμενικά ταμεία, τους οργανισμούς λιμένων ή τους δήμους, δηλαδή από ένα δημόσιο φορέα ανάπτυξης. Είτε από ιδιώτες στην ιδιοκτησία των οποίων θα βρίσκεται το υδατοδρόμιο.

Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου Σπίρτζη (το ερχόμενο Φθινόπωρο), τα υδατοδρόμια θα είναι μόνο δημόσια (“η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο”). Το σκεπτικό του Υποδομών είναι ότι δεν είναι δυνατόν να ανήκουν τα υδατοδρόμια σε ιδιώτες, εταιρεία ή φυσικό πρόσωπο, καθώς “τι θα γίνει σε περίπτωση πτώχευσης;”

Ωστόσο, η Hellenic Seaplanes, που, αξιοποιώντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (Ν.414/2013), επένδυσε σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων, κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με τα χειρότερα. Και αυτό επειδή, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή το Δήμο, δηλαδή κρατικοποιούνται! Η ανατροπή ενός ψηφισθέντος νόμου από τη Βουλή στέλνει, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ισχυρό αντιεπενδυτικό μήνυμα. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την Hellenic Seaplanes, η δραστηριοποίηση ιδιωτών επενδυτών στην αδειοδότηση και κατασκευή επιτρέπει την υλοποίηση υδατοδρομίων σε περιοχές όπου τα λιμενικά ταμεία δεν διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια.

Στον αντίποδα, η Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε. αδειοδοτεί και κατασκευάζει υδατοδρόμια για λογαριασμό των δημόσιων φορέων ανάπτυξης και, προσώρας, δεν φαίνεται να πλήττεται άμεσα από τον αποκλεισμό των ιδιωτών επενδυτών.

Δεδομένων των ανακατατάξεων αυτών, είναι αμφίβολο εάν του χρόνου το καλοκαίρι, η χώρα θα διαθέτει ένα, έστω περιορισμένο, δίκτυο υδατοδρομίων, παρότι ο Χρ.Σπίρτζης εμφανίζεται αισιόδοξος σημειώνοντας ότι “δρομολογείται άμεσα η δημιουργία ενός νέου δικτύου υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο προβλέπεται μέσα στα δύο επόμενα χρόνια να καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας”.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχουν πέσει στο κενό οι αρχικές εξαγγελίες γιαυδροπλάνα το φετινό καλοκαίρι και για αδειοδοτημένα μέχρι 12 υδατοδρόμια μέχρι την περασμένη άνοιξη.

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου