: Η μεγάλη Γιορτή «το ΑΝΤΑΜΩΜΑ» στο Ασκληπιείο, στις 19 Αυγούστου, διοργανώνεται από τον μορφωτικό και εξωραϊστικό σύλλογο Ασκληπιείου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου για να φέρει κοντά τους Αποδήμους όλης της Ρόδου με τους ντόπιους, όλοι μαζί ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ!
Η καθιερωμένη γιορτή του μορφωτικού και εξωραϊστικού συλλόγου Ασκληπιείου, αφιερωμένη στην ξενιτειά, το «ΑΝΤΑΜΩΜΑ» των Αποδήμων Ροδίων, θα πραγματοποιηθεί με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου, στον εξωτερικό χώρο του Πνευματικού Κέντρου, με ένα πλούσιο πρόγραμμα, στις 19 Αυγούστου 2017, ώρα έναρξης 19.00 που μας φέρνει κοντά, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ!
Με πυρετώδεις ρυθμούς, τα μέλη του συλλόγου και οι διοργανωτές, προετοιμάζουν ένα μοναδικό ΑΝΤΑΜΩΜΑ που μόνο η ιστορία και η εμπειρία του τόπου μπορεί να εκφράσει τόσο δυνατά και να επικοινωνήσει σε γενιές αποδήμων και στους ντόπιους Ροδίτες. Λίγα λόγια για το ΑΝΤΑΜΩΜΑ από την κυρία Βασιλεία Κούρτη-Καζούλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ο ελληνικός λαός σε καμία φάση της ιστορίας του δεν έζησε σ’ ένα και μόνο γεωγραφικό χώρο. Πάντα ήταν διασκορπισμένος σε περισσότερους γεωγραφικούς χώρους (Δαμανάκης 2008). Οι δύο βασικές περίοδοι εργατικής μετανάστευσης ήταν: (α) από το 1890 έως και το 1922 και (β) από το 1952 έως το 1972 (Δαμανάκης 2007). Οι εργάτες μετανάστες, σύμφωνα με τον Δαμανάκη (2007), μετακινούνται αρχικά προς χώρες υποδοχής του δυτικού κόσμου (Η.Π.Α., Καναδάς, Αυστραλία και αργότερα Ευρώπη). Κατά την πρώτη περίοδο μετανάστευαν κυρίως οι νέοι άνδρες, με σκοπό να δουλέψουν κάποια χρόνια, ν’ αποταμιεύσουν χρήματα και να επιστρέψουν στις οικογένειές τους (Κούρτη-Καζούλλη υπό έκδοση). Κατά τη δεύτερη περίοδο μετανάστευαν ολόκληρες οικογένειες και η μετανάστευση απέκτησε πιο μόνιμο χαρακτήρα. Λειτουργούσε η αλυσιδωτή μετανάστευση, όπου το ένα μέλος της οικογένειας έφερνε το άλλο. Με αυτό τον τρόπο ολόκληρα νησιά και χωριά συγκεντρώθηκαν σιγά σιγά σε μια συγκεκριμένη πόλη. Για παράδειγμα, οι Καλύμνιοι βρέθηκαν στο Darwin της Αυστραλίας και οι Καστελλοριζιοί στο Perth. Με τον ίδιο τρόπο, οι Γενναδενοί Ροδίτες μετανάστευσαν κυρίως στο Hartford Connecticut των Η.Π.Α., οι Κατταβενοί Ροδίτες στο Detroit Michigan των Η.Π.Α., οι Ασκληπενοί Ροδίτες στο Brisbane της Αυστραλίας και οι Απολλωνιάτες Ροδίτες στο Windsor του Καναδά, κ.λπ. Η Ροδίτικη διασπορά προέρχεται κυρίως από τη δεύτερη περίοδο, και εν μέρει από την πρώτη.
Μετά τις δεκαετίες του 1950 και 1960, καθιερώθηκε η έννοια της διασποράς. Σύμφωνα με τον ορισμό της διασποράς του Χασιώτη (1993), Νεοελληνική Διασπορά χαρακτηρίζουμε «το τμήμα εκείνο του ελληνικού λαού που μετακινήθηκε για διάφορους λόγους και εγκαταστάθηκε, έστω και με σχετική μόνο μονιμότητα, σε χώρες ή περιοχές εκτός τους εθνικού χώρου, και το οποίο, πάρα τον εκπατρισμό του, εξακολουθεί να διατηρεί με ποικίλους τρόπους τους υλικούς, πολιτισμικούς ή ακόμη και συναισθηματικούς δεσμούς με την πατρίδα, δηλαδή τη γενέτειρα και την ευρύτερη περιφέρεια της καταγωγής των άμεσων ή και των απώτερων προγόνων του» (Ξανθοπούλου-Κυριακού 1995).
Έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στην ξενιτειά και κυρίως στον αποχωρισμό, θα μας βάλει στο κλίμα του θέματος και θα δώσει πληροφορίες για τις συνθήκες, την μεταφορά, θα δούμε πρόσωπα γνωστά, οικογενειακά. Πολιτιστικοί σύλλογοι από τοπικές κοινότητες θα παρουσιάσουν χορούς παραδοσιακούς και θέαμα που θα ξεσηκώσει το κοινό καθώς η ορχήστρα θα παίξει μουσική και τραγούδια για αμείωτο κέφι. Προβολές με εικόνες από το θέμα, αλλά και στιγμιότυπα σε βίντεο θα τραβήξουν την προσοχή, σε όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης. Παραδοσιακές γεύσεις, προϊόντα παραδοσιακά από παραγωγούς θα φέρουν μνήμες και θα δέσουν τις θύμισες με το σήμερα.
Η εκδήλωση είναι ανοιχτή στο κοινό, για την διευκόλυνση δε της μεταφοράς από τη Ρόδο, θα διατεθούν λεωφορεία που θα ξεκινήσουν από τον Άγιο Φραγκίσκο στις 17.30 με κατεύθυνση το Ασκληπιείο.