Διευκρινίσεις του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριου Σαντορινιού, σχετικά με τις ρυθμίσεις του αρμόδιου Υπουργείου που υπάρχουν στο πρόσφατα ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης
Στο Νομοσχέδιο με τον τίτλο «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα» και ειδικά στο άρθρο 104 με τίτλο «Ρυθμίσεις σχετικά με ναυλώσεις πλοίων», η ρύθμιση που επιτρέπει την, υπό προϋποθέσεις, δυνατότητα σύμβασης ναύλωσης επαγγελματικού τουριστικού πλοίου αναψυχής από τουριστικά γραφεία, είναι άρθρο που εμπεριείχετο στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που είχε περάσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούνιο (ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ της 27-6-2019. ΦΕΚ 106/Α/27-6-2019, «Διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος στις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 και ρύθμιση κατεπειγόντων θεμάτων») και σύμφωνα με την νομοθετική διαδικασία έπρεπε μετά την έναρξη των εργασιών της Ολομέλειας να κυρωθεί από την Βουλή.
Στόχος της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η επίλυση ενός χρόνιου προβλήματος που δημιούργησε ο νόμος 4256/2014 της κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ (Νόμος Βαρβιτσιώτη) και εμπόδιζε τη λειτουργία των τουριστικών γραφείων και την ομαλή ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας εν γένει.
Συγκεκριμένα, η ΝΔ που τόσο κόπτεται σήμερα για την ανάπτυξη, κατά την προηγούμενη διακυβέρνησή της είχε απαγορεύσει στα τουριστικά γραφεία να συνάπτουν συμβάσεις ως ναυλωτές, με συνέπεια ο τουρίστας που επισκεπτόταν τη χώρα μας και που αγόραζε τουριστικό πακέτο που περιελάμβανε και την πραγματοποίηση θαλάσσιου ταξιδιού, να αναγκάζεται ο ίδιος (και όχι το τουριστικό γραφείο) να πραγματοποιεί τη ναύλωση του σκάφους. Ρύθμιση που έφερνε αναίτια γραφειοκρατία για να απολαύσει ο επισκέπτης την ελληνική θάλασσα και τις επισκέψεις στα νησιά και που τελικά οδήγησε στην ακύρωση ναυλώσεων καθώς και στη μείωση της πώλησης τουριστικών πακέτων.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς (FED HATTA- Σύνδεσμος τουριστικών γραφείων και ΠΕΝΕΤΗΣ- ιδιοκτήτες ημεροπλοίων) έδωσε λύση στο πρόβλημα που είχε δημιουργήσει η ΝΔ και είχε μπλοκάρει ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής δραστηριότητας, προστατεύοντας ταυτόχρονα τη λειτουργία των ημεροπλοίων από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Εδώ όλη η ρύθμιση της ΠΝΠ που περιλαμβάνεται και στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο: Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 4256/2014 Στην παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 4256/2014 (Α’ 92) προστίθεται περίπτωση δ’ ως εξής:
«δ. Σύμβαση ναύλωσης επαγγελματικού τουριστικού πλοίου αναψυχής στην οποία ως ναυλωτής συμβάλλεται τουριστικό γραφείο, στο πλαίσιο προγράμματος οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) κατά την έννοια του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018 (Α’ 12), επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι η διάρκεια της σύμβασης:
αα) είναι μεγαλύτερη των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών ή
ββ) είναι ίση ή μικρότερη των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, εφόσον ο αριθμός των επιβατών του πλοίου αντιστοιχεί στον αριθμό των κλινών που διαθέτει το πλοίο, ανεξάρτητα αν το ταξίδι περιλαμβάνει διανυκτέρευση.
Στις ναυλώσεις του προηγούμενου εδαφίου τα τουριστικά γραφεία μπορεί να προσλαμβάνουν τον κυβερνήτη του επαγγελματικού τουριστικού πλοίου αναψυχής. Στο ναυλοσύμφωνο πρέπει να αναφέρεται ότι το ταξίδι πραγματοποιείται στο πλαίσιο προγράμματος οργανωμένου ταξιδιού που διοργανώνει το τουριστικό γραφείο. Το τουριστικό γραφείο εκδίδει ατομικές διατακτικές ταξιδιού (voucher), με τις οποίες εφοδιάζει τους επιβάτες. Το ναυλοσύμφωνο και η κατάσταση επιβατών τηρούνται στο πλοίο και επιδεικνύονται σε κάθε έλεγχο της λιμενικής αρχής. Το τουριστικό γραφείο καθίσταται συνυπεύθυνο με τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή του πλοίου για την τήρηση των διατάξεων του παρόντος νόμου και των όρων του ναυλοσυμφώνου.