Σχετική ικανοποίηση κυριαρχεί στον τουριστικό κόσμο της Ρόδου, καθώς η φετινή σεζόν, ξεκίνησε πολύ αργά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και φυσικά, οι αφίξεις αν και ενθαρρυντικές δεν είναι ικανές να αποδώσουν κέρδη. Την ίδια ώρα χιλιάδες εργαζόμενοι βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας ενώ η οικονομική ύφεση χτύπησε τους τουρίστες που οι περισσότεροι δεν ταξίδεψαν φέτος.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, των θεσμικών φορέων του τουρισμού και η επόμενη χρονιά θα είναι πολύ δύσκολη λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης σε όλο τον κόσμο ενώ η αγορά για να επανέλθει στα νούμερα του 2019 θα χρειαστούν 2 – 3 χρόνια.
Αυτό δηλώνει μεταξύ άλλων στην «δ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος, ο οποίος μιλάει για την φετινή τουριστική σεζόν εκτιμώντας πως εάν όλα πάνε καλά η Ρόδος θα ξεπεράσει τις 600.000 αφίξεις. Ωστόσο, οι ανταγωνιστές μας ξεκινούν δυναμικά, που σημαίνει πιο ελκυστικά πακέτα, πιο χαμηλές τιμές και περισσότερες πιέσεις από τους τουρ οπερέιτορς.
• Κύριε Ματσίγκο, να ξεκινήσουμε από την φετινή ‘σεζόν’ και να σας ζητήσω ένα πρώτο σχόλιο για το πώς εξελίσσεται αφού ξεκίνησε αργά σε σχέση με άλλες χρονιές (υπό κανονικές συνθήκες) και με αρκετό κόπο.
Νομίζω πως εξελίσσεται όπως το είχαμε προβλέψει και όπως το περιμέναμε –δηλαδή, περιμένουμε περίπου το ¼ των αφίξεων που είχαμε το 2019 όλη την τουριστική περίοδο. Τον Ιούλιο είχαμε 112.000 επισκέπτες από ξένες χώρες ενώ πέρσι την ίδια περίοδο είχαμε 480.000 επισκέπτες. Από όσο φαίνεται, ο Αύγουστος θα έχει πάνω από τις διπλάσιες αφίξεις από τον Ιούλιο –καθώς άνοιξε τώρα τελευταία και η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Πολύ καλά και σταθερά, πηγαίνει η γερμανική αγορά, η Πολωνία, ενώ η Σουηδία δεν έχει δυναμική. Μην ξεχνάτε ότι οι δύο σημαντικές χώρες που είναι η Ρωσία και το Ισραήλ, δεν έχουν ανοίξει ακόμη και από τις εκτιμήσεις μας, δύσκολα θα ανοίξουν φέτος.
• Στην σύσκεψη με τον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη που έγινε την Παρασκευή στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, αναφέρατε ότι τα ξενοδοχεία δέχονται πολλές πιέσεις από τους τουρ οπερέιτορς. Τι συμβαίνει;
Το ανέφερα με την έννοια ότι τόσο οι ξενοδόχοι όσο και οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, είναι πράγματι ήρωες. Όπως ήρωες είναι και οι ξένοι τουρίστες, που αποφασίζουν να ταξιδέψουν και να κάνουν διακοπές. Οι ξενοδόχοι, άνοιξαν τα ξενοδοχεία (έστω και σιγά σιγά) παρά το γεγονός πως γνώριζαν ότι φέτος, δεν υπάρχει περίπτωση κερδών αλλά μόνο ζημιών, διότι οι τιμές οι οποίες πουλάνε είναι μειωμένες κατά 30 – 40%. Αυτό το διάστημα, υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη πίεση από τους τουρ οπερέιτορς καθώς άνοιξε η Τουρκία από κάποιους προορισμούς, όπως η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ρωσία, ενώ αναμένονται η Αίγυπτος και η Τυνησία. Συνεπώς ο ανταγωνισμός αρχίζει να γίνεται μεγαλύτερος γι αυτό πιέσουν για ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις.
• Πάντως, είναι γεγονός πως η Ρόδος τα πήγε πολύ καλύτερα σε σχέση με άλλους τουριστικούς προορισμούς. Θα μπορέσουμε να έχουμε δηλαδή, μια ‘αξιοπρεπή’ τουριστική σεζόν εν μέσω πανδημίας;
Βεβαίως και αυτό οφείλεται στην κοινή προσπάθεια όλων. Να σημειώσουμε ότι στα ξενοδοχεία της Ρόδου, εφαρμόζονται πολύ αυστηρά τα πρωτόκολλα για τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, αναγκαστικά υπάρχουν λιγότερες πληρότητες, είναι περιορισμένες οι αποστάσεις στα εστιατόρια ενώ το προσωπικό είναι περισσότερο στους μπουφέδες (επειδή δεν επιτρέπεται ο πελάτης να σερβίρεται μόνος του). Ο αριθμός του Ιουλίου, είναι επιτυχία και βρισκόμαστε ήδη σε μια ικανοποιητική τροχιά. Υπολογίζουμε ότι τον Αύγουστο θα έχουμε πολλές περισσότερες αφίξεις. Ο αρχικός μας στόχος και οι εκτιμήσεις ότι η Ρόδος θα έχει φέτος περίπου 600.000 αφίξεις, είναι εφικτός.
• Τα στοιχεία όσον αφορά τον κορωνοϊό και τα κρούσματα είναι θετικά. Βλέπουμε ότι τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι εργαζόμενοι είναι όλοι πολύ προσεκτικοί και ως τουριστικός προορισμός, δείχνουμε μια πολύ καλή εικόνα.
Το πιο σημαντικό είναι ότι τηρούνται πολύ αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Όλα ελέγχονται με πολλή προσοχή στα ξενοδοχεία, στα δωμάτια, στις υπηρεσίες και κυρίως στα επισιτιστικά τμήματα. Αν δούμε τα πολλά κρούσματα σε άλλα μέρη της Ελλάδας, οφείλονται σε συνωστισμό και σε άλλους λόγους ενώ και σε κάποιες περιπτώσεις, μεταδόθηκε ο ιός μέσα στην κουζίνα επειδή το προσωπικό δεν φορούσε μάσκες. Γι αυτό απευθύνουμε έκκληση προς πάσα κατεύθυνση (όχι μόνον στον ξενοδοχειακό κλάδο αλλά γενικότερα στον επισιτιστικό κλάδο) επειδή εκ των πραγμάτων υπάρχει συνωστισμός πρέπει να είναι όλοι πολύ προσεκτικοί και να τηρούν με αυστηρότητα τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό.
• Τα μηνύματα που υπάρχουν από όσους τουρίστες ήρθαν στην Ρόδο (έκαναν το μεγάλο… βήμα για διακοπές) είναι θετικά; Είναι ικανοποιημένοι οι πελάτες από τα μέτρα που εφαρμόζονται στην Ρόδο;
Βεβαίως και είναι θετικά. Οι πελάτες δηλώνουν ότι αισθάνονται ασφαλείς και μένουν ευχαριστημένοι. Να σας πω ότι ετοιμαζόμαστε για μία νέα έρευνα ηλεκτρονικά, μέσω των ξενοδοχείων που είναι μέλη του Συλλόγου μας, με ένα ερωτηματολόγιο που θα περιλαμβάνει ορισμένες ερωτήσεις για την ποιότητα των υπηρεσιών εντός και εκτός ξενοδοχείων, την διαμονή, εάν αισθάνονται ασφαλείς και αν προτείνουν την Ρόδο σε φίλους και συγγενείς για να έρθουν και το επόμενο έτος. Η έρευνα θα έχει ειδικό κωδικό και θα είναι εφαρμογή μέσω κινητών τηλεφώνων για να μπορέσουμε κι εμείς να βγάλουμε συμπεράσματα.
• Κύριε Ματσίγκο, σίγουρα φέτος δεν θα υπάρχουν τουριστικές εκθέσεις, τα δεδομένα στις κρατήσεις για το επόμενο έτος θα αλλάξουν (αναλόγως και την πορεία της πανδημίας) και φυσικά όλη η προετοιμασία θα είναι διαφορετική. Αν και είναι πολύ νωρίς, ποιες είναι οι εκτιμήσεις;
Κοιτάξτε, οι τουριστικές εκθέσεις δεν γνωρίζουμε αν θα γίνουν (το πιο πιθανό να μην γίνουν). Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι και η επόμενη χρονιά θα είναι πολύ δύσκολη λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης σε όλη την Ευρώπη –και σε όλο τον κόσμο. Οπότε θα επηρεάσει τους πελάτες και τα ποσά που θα θέλουν να ξοδέψουν. Φέτος τα έσοδα θα είναι μειωμένα κατά 20 – 25% λόγω της ύφεσης ενώ η αγορά για να επανέλθει στα νούμερα του 2019 θα χρειαστούν 2 – 3 χρόνια. Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια.