Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη
O Μάνος Γαβράς, o πολυτάλαντος Έλληνας που κάνει διεθνή καριέρα ως ηθοποιός και παραγωγός (και ως συγγραφέας παιδικών βιβλίων) έχει έναν από τους βασικούς ρόλους στην ταινία “Swing Away” που γυρίστηκε εξολοκλήρου στη Ρόδο και μετά από μία επιτυχημένη πορεία στην Αμερική και στις αίθουσες του εξωτερικού, προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους.
Η ταινία εκθειάστηκε από την εκπομπή “Good morning America”, όπου τονίστηκε ότι δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος να δει αυτό το φιλμ και να μην βάλει τη Ρόδο στην πρώτη τριάδα των προορισμών που θέλει να επισκεφθεί στη ζωή του.
Σε συνέντευξή του στη “δημοκρατική” μιλά για την μεγάλη αποδοχή της ταινίας από το διεθνές κοινό, την προβολή που έχει η Ρόδος μέσω αυτής και τονίζει ότι η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτεί τα οφέλη των μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών!
• Το “Swing Away” γνώρισε σημαντική επιτυχία στις κινηματογραφικές αίθουσες στην Αμερική και όπου αλλού προβλήθηκε. Υπολογίζατε εξαρχής σε αυτή τη μεγάλη επιτυχία;
Η αλήθεια είναι ότι η αποδοχή της ταινίας ήταν μεγαλύτερη από αυτή που περιμέναμε. Παρέμεινε στις κινηματογραφικές αίθουσες περισσότερο διάστημα απ’ ό,τι είχαμε προγραμματίσει αρχικά, ενώ τα σχόλια του κοινού ήταν πάντα κολακευτικά. Έλαβε δε εξαιρετικές κριτικές.
Η ταινία παίζεται πλέον στο Showtime, από τα μεγαλύτερα κανάλια στην Αμερική, καθώς επίσης και στα αεροπλάνα. Συνεχίζει δηλαδή να έχει απήχηση σε ένα ευρύ κοινό. Η συνεχόμενη αυτή αποδοχή έχει κάνει τους παραγωγούς να βλέπουν σοβαρά το ενδεχόμενο ενός sequel.
• Πού οφείλεται αυτή η μεγάλη αποδοχή κατά την άποψή σας;
Η μεγάλη της επιτυχία πιστεύω ότι οφείλεται στην ειλικρίνειά της. Η πρόθεση της ταινίας είναι ειλικρινής, κανείς δεν θέλησε ποτέ να πουλήσει κάτι ψεύτικο σε κανένα. Πραγματεύεται μία όμορφη, τρυφερή ανθρώπινη ιστορία που αποδίδεται με ένα πολύ γλυκό τρόπο από τον σκηνοθέτη Μάικλ Νίκλς. Είναι μία οικογενειακή ταινία που μπορούν να τη δουν παιδιά, έφηβοι, ενήλικες και ηλικιωμένοι. Ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί με τους χαρακτήρες, οι οποίοι είναι αρκετά προσιτοί και… Οπωσδήποτε και το όμορφο setting, έχει παίξει το ρόλο του στην αποδοχή της ταινίας.
• Η Ρόδος ήταν τελικά ο κατάλληλος τόπος για τα γυρίσματα;
Αρχικά η ταινία προοριζόταν να γυριστεί στην Κρήτη. Παρόλο που είμαι Κρητικός, έπεισα τον παραγωγό George Stephanopoulos να τη γυρίσουμε στη Ρόδο. Πίστευα ότι η Ρόδος ταιριάζει σε αυτό το project για πολλούς και διάφορους λόγους. Χαίρομαι λοιπόν που επέμεινα. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ καταλληλότερο μέρος.
• Έχετε ιδιαίτερους δεσμούς με τη Ρόδο. Πώς ήταν να δουλεύετε στο νησί;
Τη Ρόδο τη γνωρίζω καλά. Έχω περάσει πολλά καλοκαίρια στο νησί. Τα τελευταία χρόνια που δραστηριοποιούμαι επιχειρηματικά στη Μύκονο, δεν καταφέρνω να έρχομαι όσο συχνά θα ήθελα… Μου λείπει η ενέργεια της Ρόδου. Με το που πατάω το πόδι μου εδώ, νιώθω να με πλημμυρίζει ένα θετικό συναίσθημα. Το ίδιο νιώθω όταν προσγειώνομαι στην Αθήνα μετά από πολύ καιρό απουσίας στο εξωτερικό. Δεν μπορώ να εξηγήσω τι ακριβώς συμβαίνει, είναι σχεδόν μεταφυσικό.
Εννοείται ότι μετά απ’ όλα αυτά τα χρόνια έχω αποκτήσει κολλητούς φίλους στη Ρόδο, όπως τη Μαίρη Καμπουράκη. Ο συνδυασμός της απαράμιλλης ομορφιάς, με την ενέργεια αυτού του τόπου, την ιστορία, τον πολιτισμό και τη ζεστή φιλοξενία με κάνουν να αισθάνομαι το νησί δικό μου. Νιώθω ιδιαίτερα ευτυχής που πήρα μέρος σε αυτή την ταινία…
• Μπορούν οι κινηματογραφικές εικόνες να ενισχύσουν την φήμη ενός προορισμού;
Αυτό είναι δεδομένο. Έχει αποδειχθεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Υπάρχουν έρευνες που φανερώνουν πόσο πολύ έχουν ενισχυθεί διάφοροι προορισμοί μετά τα γυρίσματα κάποιας ταινίας. Ένα από τα παραδείγματα είναι και αυτό της Κεφαλονιάς, όπου και γυρίστηκε το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι. Παρόλο που η ταινία δεν σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία, η Κεφαλονιά γνώρισε σημαντική τουριστική ανάπτυξη. Είδε την επισκεψιμότητα να αυξάνεται στο 20%, αν δεν απατώμαι.
Η Ρόδος είχε την τύχη να φιλοξενήσει σπουδαίες χολιγουντιανές παραγωγές. Χρυσές ταινίες γυρίστηκαν εδώ οι οποίες ενίσχυσαν την τουριστική φήμη του νησιού. Το νησί οφείλει εν πολλοίς το τουριστικό θαύμα που έζησε σε αυτές τις ταινίες. Συνεπώς ναι, ο κινηματογράφος μπορεί να ενισχύσει την φήμη ενός προορισμού.
• Με αφορμή την ελληνοσουηδική ταινία “Sune in Greece” που γυρίστηκε κάποια χρόνια πριν στη Ρόδο, στην οποία συμμετείχατε επίσης, είχε ανοίξει το θέμα της λειτουργίας ενός film office στο νησί. Πιστεύετε λοιπόν ότι η Ρόδος θα πρέπει να προχωρήσει στην ίδρυση τέτοιων γραφείων, θα βοηθούσε αυτό στην προσέλκυση μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών;
Θα έλεγα ότι το θέμα θα πρέπει να λυθεί σε κεντρικό επίπεδο και απ’ όσο ξέρω έχουν ήδη γίνει κάποια σημαντικά βήματα προόδου σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του νόμου για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών από το εξωτερικό. Για να επιλέξει μία ομάδα παραγωγής μία χώρα για τα γυρίσματα κάποιας ταινίας, θα πρέπει να έχει κάποια κίνητρα, όπως η επιστροφή φόρου (tax return/ tax incentives). Η Μάλτα, η Κροατία, η Βουλγαρία… προσφέρουν τα κίνητρα αυτά και για το λόγο αυτό προσελκύουν τη μία παραγωγή πίσω από την άλλη.
Το βέβαιο είναι ότι υπάρχει ενδιαφέρον από παραγωγούς να γυρίζουν ταινίες στη Ρόδο. Οι κλιματολογικές συνθήκες είναι ιδανικές και τα φυσικά τοπία είναι απαράμιλλης ομορφιάς. Αυτά όμως από μόνα τους δεν αρκούν…
Ήδη γνωρίζω δύο μεγάλες παραγωγές που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα και διερευνούν το νομοθετικό πλαίσιο. Εάν δεν υπάρχουν κίνητρα και μιλώντας για κίνητρα αναφέρομαι κατά κύριο λόγο στην επιστροφή φόρων, δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτε. Μόνο ταινίες που η πλοκή τους είναι αυστηρά συνδεδεμένη με συγκεκριμένα ελληνικά locations δεν θα αναζητήσουν εναλλακτικές. Αντίστοιχα το “Swing Away” ήταν μία μικρή ταινία που γυρίστηκε στην Ελλάδα και στη Ρόδο, επειδή οι συντελεστές της πίστεψαν στο νησί…
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ταινίας The Bourne Identity. Στην τελευταία από τις ταινίες δράσης της σειράς με τον Ματ Ντέιμον το πρώτο τέταρτο, διαδραματίζεται στην Αθήνα σύμφωνα με το σενάριο και συγκεκριμένα στο μετρό, στο Σύνταγμα και στην Πλάκα και επρόκειτο να γυριστεί εκεί. Οι παραγωγοί, ήρθαν σε επαφή με την πολιτεία, αλλά δεν έβγαλαν άκρη. Θα ξόδευαν περίπου 20 εκατομμύρια σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων ενώ θα απασχολούνταν περίπου 600 άτομα.
Τελικά η ταινία γυρίστηκε στην Τενερίφη ενώ όλες οι σκηνές του ελληνικού μετρό γυρίστηκαν στο Λονδίνο όπου δίνονται φορολογικές απαλλαγές. Αντίστοιχα χάσαμε και το “Mama mia” ελλείψει κινήτρων. Ενώ η πρώτη ταινία γυρίστηκε στη Σκόπελο, στη Σκιάθο και στο Πήλιο, η δεύτερη ταινία γυρίστηκε εξολοκλήρου στην Κροατία.
• Πάντως αν κατάλαβα καλά, υπάρχει ενδιαφέρον ξένων παραγωγών να γυριστούν στην Ελλάδα…;
Με προσεγγίζουν συχνά παραγωγοί οι οποίοι έχουν στα σκαριά διάφορα projects με θεματολογία που ταιριάζει στην Ελλάδα. Άκουσαν ότι έχουν ψηφιστεί κάποια μέτρα και θέλουν να μάθουν τι ισχύει. Ελπίζω τελικά να προχωρήσει όλο αυτό και να μη μείνει πάλι στα χαρτιά… Σε δεύτερο επίπεδο θα πρέπει να δημιουργηθούν κάποιες υποδομές, δηλαδή Studios ώστε να γυρίζονται εξολοκλήρου οι ταινίες στην Ελλάδα. Η κινηματογραφική βιομηχανία μπορεί να φέρει πολλά οφέλη στην εθνική μας οικονομία και είναι καιρός να τα εκμεταλλευτούμε. Η Ελλάδα είναι ένα ιδανικό πλατό για κινηματογραφικές παραγωγές!
• Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Το χειμώνα ξεκινούμε τα γυρίσματα της ταινίας Red door and lemon tree σε L.A.,Toronto και Κρήτη. Πρόκειται για μία αμερικανική παραγωγή με εξαίρετους συντελεστές. Η παραγωγός είναι η Μαρία Δαλέκος, Ελληνοκαναδή δεύτερης γενιάς.
Παράλληλα, έχω ξεκινήσει γυρίσματα μίας σειράς ολιγόλεπτων σατιρικών-χιουμοριστικών εκπομπών της χολιγουντιανής εταιρείας παραγωγής, 1821 που θα προβάλλονται διαδικτυακά, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός το νέο μου βιβλίο, μία νέα ιστορία του ήρωα Φυστίκιου Αιγινίτη, με τίτλο Φυστικιάδα. Τέλος με το nice and easy group, πέρα από τα τρία εστιατόρια και το beach resort που λειτουργούμε στη Μύκονο…, ετοιμάζουμε ένα νέο μπαρ στο Κολωνάκι.
• Να περιμένουμε λοιπόν το sequel του Swing Away;
Δεν το γνωρίζω αυτό, δεν είμαι ο παραγωγός. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι συζητάμε έντονα… Θα δείξει.