Παρά την πανδημία και το συντριπτικό χτύπημα που αυτή κατάφερε στα ταξίδια, οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που απευθύνονται στα πολύ υψηλά εισοδήματα φαίνεται πως μέχρι στιγμής αντιπαρέρχονται ευκολότερα από τον ευρύτερο τουρισμό την κρίση. Αυτό προκύπτει τόσο από ξενοδοχεία που απευθύνθηκαν σε αυτό το προνομιούχο διεθνές κοινό όσο και από το πολύ υψηλού εισοδηματικού επιπέδου yachting που προσήλθε στις ελληνικές θάλασσες, αλλά και τις πωλήσεις υπερπολυτελών παραθεριστικών κατοικιών.
Ο συνδυασμός της πολύ καλής επιδημιολογικής εικόνας της χώρας τους πρώτους μήνες του καλοκαιριού, σε σύγκριση με ανταγωνιστικούς μεσογειακούς προορισμούς, ιδανικών και ειδυλλιακών τοποθεσιών, υψηλοτάτου επιπέδου υπηρεσιών, ειδικά διαμορφωμένων για την εξασφάλιση απαιτητικών υγειονομικών συνθηκών, αλλά και οι επιθετικές άμεσες πωλήσεις φαίνεται πως όχι μόνο έφεραν αποτέλεσμα, αλλά οδήγησαν, σε ορισμένες περιπτώσεις, και σε υψηλότερες επιδόσεις από αυτές του 2019.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Elounda Peninsula All Suite Hotel, συμφερόντων του ομίλου Κοκοτού που ανακοίνωσε αύξηση τζίρου για τον Αύγουστο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 αλλά και έσοδα καλύτερα από αυτά των τελευταίων δέκα ετών. Η μέση πληρότητά του διαμορφώθηκε στο 84% ενώ όλες οι βίλες του μαζί με αυτές του Elounda Mare (το τρίτο ξενοδοχείο του ομίλου παρέμεινε κλειστό), είχαν πληρότητα πάνω από 95%. Πώς πέτυχε τέτοιες επιδόσεις; Ο επιχειρηματίας Ηλ. Κοκοτός εξηγεί ότι «ένας από τους βασικούς μας στόχους ήταν η πελατεία εκείνη που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ιδιωτικά αεροσκάφη, γιατί θεωρήσαμε ότι αυτό δίνει στο αίσθημα της ασφάλειας». «Ετσι στοχεύσαμε», συνεχίζει, «στους πελάτες που τα τελευταία 10 χρόνια μας είχαν επισκεφτεί με ιδιωτικά αεροσκάφη, σε εταιρείες διαχείρισης τέτοιων αεροσκαφών αλλά και σε concierge offices και ταξιδιωτικούς πράκτορες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό υψηλών εισοδημάτων και δημιουργήσαμε ιδιωτικές πτήσεις για 2 ή 3 οικογένειες ώστε να μοιραστούν το κόστος».
Και ο «Αστέρας» Βουλιαγμένης, όμως, δίνει ενδείξεις υψηλότερου του μέσου όρου πληροτήτων, όπως εξηγεί η Πέννυ Ζαγλαρίδου, διευθύνουσα σύμβουλος της AstirQ. «Η πληρότητα του συγκροτήματος τον Αύγουστο ήταν αυξημένη κατά περίπου 4% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019 με βάση τα διαθέσιμα δωμάτια, η δε πληρότητα των bungalows κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με το 2019». Είναι αυτές οι πληρότητες αποτέλεσμα ιδιωτικών πτήσεων; Μόνον εν μέρει. «Πέρα από τα ιδιωτικά αεροσκάφη, επικοινωνήσαμε πολύ ξεκάθαρα σε όλο το πελατολόγιό μας και τους συνεργάτες μας τα πολύ αυστηρά πρωτόκολλα που εφαρμόσαμε και αυτό οδήγησε σε πολλές κρατήσεις, αφού από την αρχή πιστέψαμε ότι αυτός ο κόσμος φέτος δεν θα κυνηγούσε την έκπτωση αλλά την ασφάλεια», εξομολογείται ο Ηλ. Κοκοτός.
Ενας άλλος κλάδος στον οποίο φαίνεται πως η Ελλάδα κέρδισε το στοίχημα παρά την πανδημία είναι αυτός των πολυτελών παραθεριστικών κατοικιών. Συγκεκριμένα η Costa Navarino αναφέρει αυξημένη ζήτηση για το οικιστικό της προϊόν, δηλαδή την ανάπτυξη πολυτελών βιλών η τιμή των οποίων προσμετριέται σε εκατομμύρια. Πολλές συναλλαγές έγιναν φέτος όπως και στο αντίστοιχο, μικρότερο, project του ομίλου Κοκοτού στην Ελούντα, όπου η τελευταία πώληση υπερπολυτελούς βίλας έγινε πριν από λίγες μέρες.
Υπενθυμίζεται πως και η πώληση των δύο πρώτων εκ των 13 υπερπολυτελών παραθεριστικών κατοικιών στον «Αστέρα» της Βουλιαγμένης προχώρησε στα μέσα Ιουλίου έναντι τιμήματος που κινήθηκε σε επίπεδα άνω των 40 εκατ. ευρώ η καθεμία.
Ετσι, παρά την κρίση στον τουρισμό, η Ελλάδα φαίνεται να διατηρεί και να επαυξάνει τα μεγέθη της σε αυτό το πολύ συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς, των πολύ υψηλού εισοδήματος ατόμων. Αυτό άλλωστε μαρτυρά και η φετινή προσέλκυση πολύ μεγάλων θαλαμηγών. Στην κατηγορία των yachts μήκους άνω των 50 μέτρων, που ταξιδεύουν με επιβάτες τους ιδιοκτήτες τους και όχι με ανθρώπους που τα έχουν ναυλώσει, η Ελλάδα εμφάνισε τον Αύγουστο άνοδο της τάξεωςς του 30% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Ειδικότερα στα μέσα Αυγούστου στην Ελλάδα έπλεαν 145 mega yachts με επιβάτες τους ιδιοκτήτες τους σε σχέση με 132 πέρυσι τον ίδιο μήνα και 135 τον Ιούλιο του 2020 σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg και της IHS. Η τάση αυτή εξηγήθηκε από τη γενικότερη στροφή των ανθρώπων αυτών προς την Ανατολική Μεσόγειο και την αποφυγή της Δυτικής Μεσογείου εξαιτίας της κακής επιδημιολογικής εικόνας που εμφάνισαν Ισπανία, Ιταλία και δευτερευόντως Γαλλία στους πρώτους μήνες της πανδημίας.
Πηγή: kathimerini.gr