Από την πρώτη μεγάλη έκθεση τουρισμού στο Λονδίνο, τα πρώτα μηνύματα δείχνουν μια πάρα πολύ μεγάλη δυναμική της χώρας και για την επόμενη χρονιά
Με επιδόσεις ρεκόρ και τουριστικές εισπράξεις ακόμη και πάνω από τα 20 δισ. ευρώ αναμένεται να κλείσει το 2023 για τον ελληνικό τουρισμό, με τα πρώτα μηνύματα για το 2024, όπως αυτά έρχονται για την Ελλάδα από τη μεγάλη έκθεση WTM που πραγματοποιείται στο Λονδίνο, να παραπέμπουν σε «μεγάλη δυναμική».
Οι εκτιμήσεις έρχονται από τους δύο πρώην προέδρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). των κ.κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου Sani/Ikos, και Γιάννη Ρέτσου, διευθύνοντος συμβούλου των Electra Hotels & Resorts, οι οποίοι μαζί με τον κ. Γιώργο Βερνίκο, γενικό γραμματέα του Συνδέσμου, έδωσαν το «παρών» στο συνεδρίου του Κύκλου Ιδεών «Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ VII».
Σύμφωνα με τον κ. Ανδρεάδη, οι αντοχές που έχει ο ελληνικός τουρισμός είναι σημαντικές. «Η χώρα θα επιτύχει φέτος νέο ρεκόρ σε επίπεδο εσόδων, γύρω στα 20 δισ. ευρώ (σ.σ. από τα 18,2 δις. ευρώ του 2019), νομίζω και σε επίπεδο αφίξεων. Ήταν μια χρονιά σημαντική, δεδομένου ότι επιστρέψαμε στο 2019 που ήταν η προηγούμενη χρονιά».
Με το δεδομένο ότι ο όμιλος Sani Ikos έχει παρουσία και στη μεγαλύτερη τουριστική αγορά της Μεσογείου, την Ισπανία, ο κ. Ανδρεάδης ανέφερε ότι η ισπανική αγορά παραμένει και φέτος σε χαμηλότερα του 2019 επίπεδα, αν και εκεί είναι πολύ κοντά στα έσοδα του 2019. «Το 2023 ήταν μια πολύ καλή χρονιά και για την Ελλάδα και για την Ισπανία, επομένως, το αποτύπωμα, παρά τα γεγονότα που ζήσαμε φέτος είναι θετικό».
«Η Ελλάδα προφανώς φέτος είχε μια εξαιρετική χρονιά, θεωρώ ότι θα ξεπεράσουμε σίγουρα τα 20 δισ. ευρώ, ήδη είμαστε 1,5 δισ. ευρώ στο 8μηνο πάνω από το 2019», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Ρέτσος. «Μάλιστα, τώρα είναι σε εξέλιξη η πρώτη μεγάλη έκθεση τουρισμού στο Λονδίνο και τα πρώτα μηνύματα δείχνουν μια πάρα πολύ μεγάλη δυναμική της χώρας και για την επόμενη χρονιά, παρά τον πόλεμο ο οποίος έχει φέρει σε δυσκολότερη θέση ανταγωνιστές μας όπως η Αίγυπτος και η Τουρκία οι οποίες αυτή τη στιγμή βιώνουν χειρότερα τις επιπτώσεις του πολέμου απ’ ό,τι εμείς που είμαστε εξακολουθητικά ένας ασφαλής προορισμός».
Η κλιματική αλλαγή
Μείζον ζήτημα για τον κλάδο, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλα και πανευρωπαϊκά είναι αυτό της κλιματικής αλλαγής και του αντίκτυπου στον τουρισμό: «Η κατάσταση έχει δυσκολέψει πολύ έντονα για τη χώρα μας, τόσο λόγω της γεωγραφικής της θέσης όσο και της φύσης του τουρισμού μας που είναι ουσιαστικά μια δραστηριότητα πολλών χιλιάδων κυρίως μικρών επιχειρήσεων με περιορισμένες δυνατότητες να πάρουν δραστικά μέτρα άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση της προσαρμογής, αλλά και λόγω των πολιτικών που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και φαίνεται πως ίσως εξελιχθούν γρηγορότερα και δυσμενέστερα απ’ ό,τι περιμέναμε».
Ένα βασικό ζήτημα σε σχέση με την κλιματική αλλαγή έχει να κάνει με τις υποδομές, αποτελώντας το μεγαλύτερο πρόβλημα όχι μόνο για τον τουρισμό, αλλά και για τη διαβίωση των Ελλήνων και για κάθε άλλη οικονομική δραστηριότητα. «Η βελτίωση των υποδομών σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο είναι ένας πολύ κύριος και βασικός άξονας που θα θωρακίσει τη χώρα σε αυτά τα ακραία καιρικά φαινόμενα».
Για ένα σύνθετο, πολύ μεγάλο και συνεχώς μεταβαλλόμενο ζήτημα έκανε λόγο ο κ. ο Ανδρέας Ανδρεάδης: «Φέτος η χώρα μας το βίωσε οδυνηρά με τη θεομηνία της Θεσσαλίας και τις πυρκαγιές σε Αλεξανδρούπολη και Ρόδο, αλλά και με έμμεσες επιπτώσεις όπως ακριβότερα τρόφιμα, προϊόντα, εκτεταμένες καταστροφές υποδομών κ.λπ.».
Εξ’ ου και είναι παραπάνω από αναγκαία, η προσαρμογή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στα νέα δεδομένα: «Το πρώτο που θα αλλάξει αφορά την εποχικότητα όπως την ξέρουμε, η οποία θα μεταβληθεί ραγδαία. Για παράδειγμα η επισκεψιμότητα και η ελκυστικότητα στις χαμηλές σεζόν θα αυξηθούν και θα επιμηκύνουμε τη σεζόν στη χώρα, ενώ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα πρέπει να προσαρμόσουμε το προϊόν μας σε υψηλότερες θερμοκρασίες και νέα δεδομένα».
Από την άλλη, υπάρχει και το… παράδοξο, δηλαδή το αποτύπωμα της κλιματικής αλλαγής στο ελληνικό τουριστικό προϊόν να έχει και τη θετική πλευρά με το σκεπτικό ότι «μπορεί να επιτύχει ένα μέγαλο ζητούμενο με μία σημαντική επιμήκυνση της σεζόν που θα άρει το μονομερές “μεγάλωμα” του Ιουλίου και του Αυγούστου που κάνει ζημιές σε υποδομές και προϊόντα. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία και πρόκληση για την Ελλάδα, όχι σαν κάτι που πρέπει να μας τρομάξει».
Στο γεγονός ότι ο ελληνικός τουρισμός τα τελευταία 12 χρόνια «αντιμετώπισε ακραίες προκλήσεις, από την οικονομική κρίση μέχρι την πανδημία» και τελικά επέδειξε αξιοσημείωτες επιδόσεις αναφέρθηκε ο κ. Βερνίκος για τον κλάδο που έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα με πάνω από 50.000 επιχειρήσεις και σημαντικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία.
«Ο τουρισμός είναι πολύ ευρύς κλάδος με μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις, διαφορετικές περιοχές και δραστηριότητα διαφορετικών κλάδων, από τις μεταφορές μέχρι τα ξενοδοχεία. Στη διάρκεια αυτών των ετών, ο ελληνικός τουρισμός διπλασίασε τη σημασία του στην ελληνική οικονομία συμπαρασύροντας και άλλους κλάδους, από τη βιομηχανία μέχρι το γεωργικό τομέα».
Πηγή newmoney.gr