Ρεπορτάζ

Ο Αρειος Πάγος κρίνει τους gay γάμους της Τήλου – Προσφυγή στο ευρωπαϊκό δικ/ριο από τα ζευγάρια

Την ώρα που ο υπουργός Δικαιοσύνης, Χαράλαμπος Αθανασίου, δηλώνει ότι θεωρεί αδιανόητο τον γάμο μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου, οι άλλοτε συνάδελφοί του αρεοπαγίτες καλούνται να κρίνουν τη νομιμότητα των γάμων μεταξύ των δύο ομόφυλων ζευγαριών που τελέστηκαν στην Τήλο το 2008. Το γεγονός τότε είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, με το Εφετείο Δωδεκανήσου να κρίνει τελικά, δύο χρόνια μετά την τέλεσή τους, ανυπόστατους τους εν λόγω γάμους.
Πλέον, όμως, τον τελικό λόγο έχει ο Αρειος Πάγος. Και αυτό διότι έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί στο Πολιτικό Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου η αίτηση αναίρεσης κατά της εφετειακής απόφασης που κατέθεσε το ζευγάρι των γυναικών που είχε παντρευτεί στην Τήλο, ενώ στις 11 Μαΐου του 2015 θα συζητηθεί η αίτηση αναίρεσης που κατέθεσε το ζευγάρι των ανδρών. Σε περίπτωση δε που τα δύο ζευγάρια χάσουν τη μάχη στον Αρειο Πάγο, είναι αποφασισμένα να προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο πριν από λίγους μήνες είχε καταδικάσει την Ελλάδα για τον αποκλεισμό των ομόφυλων ζευγαριών από το Σύμφωνο Συμβίωσης.
«Δεν το συζητώ, δεν το διανοούμαι. Εξάλλου και η Σύμβαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων το απαγορεύει. Είμαστε μια χώρα η οποία σέβεται τις παραδόσεις, σέβεται τη φύση του ανθρώπου και δεν είναι δυνατόν να επιτραπεί τουλάχιστον με αυτή την κυβέρνηση και με αυτή την υπουργία ο γάμος», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Χαράλαμπος Αθανασίου και ενώ το όλο θέμα είναι σε εκκρεμότητα στην Ελληνική Δικαιοσύνη.
Οι απόψεις δε αυτές του υπουργού Δικαιοσύνης αποτέλεσαν θέμα συζήτησης ακόμη και στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι ενδεικτικό ότι η εφημερίδα «Guardian» με σχετικό δημοσίευμά της χαρακτήρισε ομοφοβικό τον Ελληνα υπουργό, υπενθυμίζοντας τις «καμπάνες» του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στη χώρα μας επειδή η Αθήνα, παρά τη σχετική δέσμευσή της, ακόμη δεν έχει επεκτείνει το Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης και στα ομόφυλα ζευγάρια.

Στον αντίποδα, το ζευγάρι ανδρών που προσέφυγε στον Αρειο Πάγο, διεκδικώντας την αναγνώριση της νομιμότητας του γάμου του, αναφέρει στη σχετική αίτηση που κατέθεσε ο συνήγορός του κ. Βασίλης Χειρδάρης:
«Είμαστε Ελληνες άνδρες και φυσικά πρόσωπα του ίδιου φύλου. Αποφασίσαμε μετά από μακροχρόνια, σοβαρή, μόνιμη και σταθερή σχέση, που στηρίζεται στον σεβασμό, στην αγάπη, στο συναίσθημα και αφού δοκιμάσαμε τις προσωπικές σχέσεις στον χρόνο διαμένοντας επί αρκετά χρόνια συνεχώς στο ίδιο σπίτι και διαθέτοντας κοινά οικονομικά και δημιουργώντας κοινούς στόχους για το μέλλον να επισημοποιήσουμε τη σχέση που ήδη είχαμε και να λάβουμε την ίδια προστασία της πολιτείας όπως όλοι υπόλοιποι πολίτες της χώρας μας».
Το ζευγάρι στρέφεται όμως και κατά του εισαγγελέα Εφετών, ο οποίος είχε καταθέσει αναγνωριστική αγωγή στο Πρωτοδικείο ζητώντας να κηρυχτεί ανυπόστατος ο γάμος τους. Υποστηρίζουν ότι εσφαλμένα το Εφετείο δέχτηκε ότι δεν αποτελεί παρέμβαση στην οικογενειακή τους ζωή η απόφαση του εισαγγελέα να καταθέσει αγωγή ζητώντας να κηρυχτεί άκυρος ο γάμος τους.
«Αναμφίβολα πρόκειται για επέμβαση και μάλιστα καταλυτική τόσο στην ατομική μας ζωή, αφού προσπαθεί να προσβάλει και να ακυρώσει τα δικαιώματά μας στην προσωπική μας ανάπτυξη και στην καθιέρωση διαπροσωπικών ανθρωπίνων σχέσεων», αναφέρει στην αίτηση αναίρεσης και προσθέτει: «Για τη σύναψη του πολιτικού γάμου σε κανένα νομοθετικό κείμενο που ισχύει στη χώρα μας, οιασδήποτε μορφής, δεν υπάρχει ως προϋπόθεση η διαφορετικότητα του φύλου».
Επικαλούμενο δε τις συνταγματικές επιταγές περί ισότητας και ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας, υποστηρίζει ότι η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να επιφυλάσσει «ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που βρίσκονται κάτω από τις ίδιες συνθήκες».
Τι είχε κρίνει το Εφετείο
Το Εφετείο Δωδεκανήσου με την απόφασή του -η οποία τώρα θα επανεξεταστεί από τον Αρειο Πάγο- είχε κρίνει ότι για να υπάρξει επέμβαση στην οικογενειακή ζωή πρέπει να υπάρξει οικογένεια, ώστε να τεθεί στη συνέχεια θέμα προστασίας της.
Σε ελεύθερη δηλαδή μετάφραση το δικαστήριο δεν θεώρησε οικογένεια τον γάμο και τη σχέση μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου.
«O Αρειος Πάγος θα κληθεί να αντιμετωπίσει μια πρόκληση των καιρών. Θα ευθυγραμμιστεί άραγε με τις σύγχρονες τάσεις των ευρωπαϊκών και αμερικανικών νομοθεσιών αλλά και νομολογιών εθνικών δικαστηρίων που αναγνωρίζουν με μεγάλη, τελευταία, συχνότητα τους γάμους των ομοφύλων ή θα παραμείνει στη γνωστή νομολογιακή πρακτική της εθνικής εσωστρέφειας;» αναφέρει, μιλώντας στο «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» ο κ. Χειρδάρης και προσθέτει: «Είναι καιρός τα ελληνικά δικαστήρια να ερμηνεύουν τη νομοθεσία σύμφωνα με τη σύγχρονη πραγματικότητα και την αλλαγή των ηθών και της κοινωνίας. Στα σύγχρονα πλαίσια η αναγνώριση των γάμων των ομοφύλων αποτελεί μονόδρομο και ο γάμος ως νομικός θεσμός εμπλουτίζεται από ουσιαστικές, σοβαρές και μόνιμες σχέσεις που δεν στηρίζονται μόνο στη διαφοροποίηση του φύλου».

Τι ισχύει σε χώρες
της Ευρώπης
Ο γάμος ομόφυλων έχει θεσμοθετηθεί σε δέκα ευρωπαϊκές χώρες, όπως οι Ολλανδία, Βέλγιο, Ισπανία, Νορβηγία, Σουηδία, Πορτογαλία, Ισλανδία, Δανία, Γαλλία, Αγγλία, αλλά και στον Καναδά, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ και του Μεξικού, σε Αργεντινή, Βραζιλία, Ουρουγουάη, Νέα Ζηλανδία κ.ά. έχουν καθιερώσει με ρητά νομοθετήματα τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών. Η Σουηδία προχώρησε πρόσφατα ακόμη περισσότερο θεσμοθετώντας και θρησκευτικό γάμο ομόφυλων, εφόσον συναινεί ο θρησκευτικός λειτουργός που θα τον τελέσει.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου