Συνέντευξη
στον Δημ. Γκαρτζώνη
Ό Αντώνης Ήσυχος είναι ένας νέος αρχιτέκτονας με σημαντικό έργο. Είναι ένας επαγγελματίας που πάει κόντρα στο ρεύμα της εποχής, αποφασίζοντας να εγκατασταθεί μόνιμα στη Λέρο, το νησί απ’ όπου κατάγεται. Διατηρεί το γραφείο του εκεί και επιμένει στην Ελλάδα, ενώ δέχεται συνεχώς επαγγελματικές προτάσεις από το εξωτερικό.
«Θα πρότεινα στους νεότερους να παραμείνουν στον τόπο τους και να μην επιλέγουν την λύση του εξωτερικού με την πρώτη δυσκολία. Η επιμονή, η αποφασιστικότητα, η δημιουργικότητα, η ταπεινότητα και η εργατικότητα είναι τα συστατικά της επιτυχίας», απαντά ο ίδιος σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική».
Πρόσφατα παρουσίασε την πρότασή του για ένα πρωτότυπο δωμάτιο ξενοδοχείου στην 100% Hotel Show και μιλά για τις νέες τάσεις στο ξενοδοχειακό design και πώς το ξενοδοχειακό δυναμικό μπορεί να συμβάλει στην διαμόρφωση της εικόνας ενός προορισμού.
• Στην 100% hotelshow παρουσιάσατε πρόσφατα την πρότασή σας για ένα πρωτότυπο δωμάτιο ξενοδοχείου. Ποια ήταν η πρόταση αυτή;
Η πρόταση του γραφείου μας αφορούσε στο σχεδιασμό ενός πρωτότυπου δωματίου ξενοδοχείου και προέκυψε μετά από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που διοργάνωσε η Demand.
Στην έκθεση 100% HotelShow παρουσιάσαμε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου που να αποπνέει πνευματική ηρεμία και αίσθηση χαλάρωσης.
Τα βασικά στοιχεία του σχεδιασμού είναι η ανάδειξη της ελληνικής αρχιτεκτονικής μέσα από μια σύγχρονη ερμηνεία, η χρησιμοποίηση ελληνικών υλικών, η πρωτοτυπία και η πολυτέλεια.
Κεντρικό στοιχείο του δωματίου είναι η επένδυση της τοιχοποιίας με περσίδες από ξύλο που βασίστηκε στην παραμετρική σχεδίαση και σχεδιάστηκε με ειδικό λογισμικό.
Η τοιχοποιία δημιουργεί μια «ροή», μια «κίνηση» μια «πλαστικότητα» μοιάζει σαν κύμα στην παραλία και προσφέρει ρυθμό και χαλάρωση.
Στο δωμάτιο δημιουργούνται τρία επίπεδα.
Στο πρώτο επίπεδο τοποθετείται ένα κεφαλάρι έπιπλο – σύνθεση το οποίο έχει διάφορες χρήσεις. Πάνω σε αυτό τοποθετούνται ξύλινες περσίδες δημιουργώντας ένα πιο ιδιωτικό χώρο. Το ανοικτό ερμάριο και ο νιπτήρας από μάρμαρο στο πίσω μέρος πλαισιώνουν τον χώρο.
Στο δεύτερο επίπεδο τοποθετείται το κρεββάτι σε κεντρικό σημείο του δωματίου και είναι πιο ψηλά από την υπόλοιπη στάθμη του δωματίου. Έρχεται σε επαφή με το έδαφος που επενδύεται με ξύλο. Αυτή την επαφή θέλουμε να την «επαναφέρουμε» στους επισκέπτες γιατί έχει ξεχαστεί και έχει ιδιαίτερη σημασία για τον άνθρωπο.
Στο τρίτο επίπεδο και το ποιο χαμηλό δημιουργείται ένας χώρος σαν αυλή η οποία ενοποιείται με το υπόλοιπο τμήμα του δωματίου. Η τοιχοποιία στην δεξιά πλευρά λειτουργεί σαν καναπές που επεκτείνεται προς τα έξω που σε συνδυασμό με το τραπεζάκι και τα μαξιλάρια που τοποθετούνται στο πάτωμα δημιουργούν ένα σημείο ξεκούρασης και χαλάρωσης. Στην δεξιά πλευρά επιλέξαμε μια μπανιέρα ελεύθερης τοποθέτησης φέρνοντας τον πελάτη σε επαφή με την εξωτερική θέα του δωματίου.
Στην οροφή γίνεται ένας συνδυασμός πατητής μαρμαροκονίας σε ανθρακί απόχρωση με φυσικά φυτά που τοποθετούνται μέσα σε ένα κάναβο από καλάμια. Η βλάστηση, οι μυρωδιές από τα φυλλώματα και οι αντανακλάσεις της τεχνοτροπίας που εμφανίζονται από τον φωτισμό δημιουργούν ένα ήρεμο περιβάλλον που είναι το ζητούμενο στις μέρες μας.
Υλικά όπως μέταλλο με τεχνοτροπία χαλκού και μαύρου κάρβουνου, ξύλο, καλάμι, μάρμαρο, φωτιστικά από φυσικά υλικά, λευκές και γκρι αποχρώσεις υφασμάτων δημιουργούν ένα αρμονικό αποτέλεσμα που εμπνέονται οι ταξιδιώτες δημιουργώντας τους εμπειρίες.
• Κατά την άποψή σας, ποιες είναι οι τάσεις που θα επικρατήσουν στα επόμενα χρόνια στο ξενοδοχειακό design;
Η λέξη τάση είναι μια γενική κατεύθυνση προς την οποία κάτι εξελίσσεται -μεταμορφώνεται. Οι τάσεις στο ξενοδοχειακό design διαφοροποιούνται από χρονιά σε χρονιά ακολουθώντας τις εξελίξεις της σύγχρονης αρχιτεκτονικής και διακόσμησης. Κάποιες τάσεις μένουν και γίνονται διαχρονικές, άλλες εξαφανίζονται και άλλες εμφανίζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες εξελίξεις στον χώρο της αρχιτεκτονικής και της διακόσμησης πρώτα αποτυπώνονται στον ξενοδοχειακό σχεδιασμό και έπειτα διαχέονται στην ευρεία κατανάλωση.
Για το έτος 2019 θα επικρατήσει η δημιουργία :
• Μικρών δωματίων με μεγάλους κοινόχρηστους χώρους
• Βoutique και lifestyle luxury ξενοδοχεία
• Έμφαση στην εμπειρία διαμονής
• Χώροι που να θυμίζουν «σαν το σπίτι»
• Υπηρεσίες – δράσεις εκτός ξενοδοχείου
Ενδεικτικά αναφέρουμε 8 trends που θα εφαρμοστούν στον ξενοδοχειακό σχεδιασμό :• Η χρήση ταπετσαριών και συγκεκριμένα η τάση των 70’sεπιστρέφει
• Μωσαϊκό
• Μεγάλα κεραμικά πλακάκια
• Εντυπωσιακά ταβάνια
• Χρήση φυσικών φυτών
• Μεταλλικές υφές σε συνδυασμό διαφόρων αποχρώσεων
• Μαύρα ματ διακοσμητικά και αξεσουάρ
• Χρήση αντικειμένων-εξοπλισμού από υλικά που έχουν πλεχθεί
• Πόσο πολύ επηρεάζει το ξενοδοχειακό design τη συνολική εικόνα ενός προορισμού;
Ο σημερινός πελάτης έχει αποκτήσει τουριστική παιδεία και μέσω του εργαλείου που ονομάζεται διαδίκτυο μπορεί και επιλέγει ανάλογα με τις προτιμήσεις του το κατάλυμα που επιθυμεί, έχει μελετήσει τα αξιοθέατα της περιοχής, πριν καν το επισκεφθεί.
Έχει παρατηρηθεί ότι η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με την διακόσμηση μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο μάρκετινγκ και προώθησης. Διαφοροποιείται τελείως η εικόνα του καταλύματος προσφέροντας κάτι μοναδικό, κάνοντας το, σημείο αναφοράς του τόπου.
Στο παρελθόν το μοντέλο δημιουργίας πολυτελών ξενοδοχείων με εγκαταστάσεις υψηλής ποιότητας, σε περιοχές που δεν λήφθηκαν υπόψιν η θέση, η περιβαλλοντική όχληση, η ένταξη στο περιβάλλον, μη προσφέροντας αυθεντικές εμπειρίες, απέτυχαν.
Είτε πρόκειται για ξενοδοχείο μικρής – μεγάλης κλίμακας, για resort, για boutique, για ξενοδοχείο πόλης τα βασικά συστατικά για τον καλό σχεδιασμό είναι: η τοποθεσία, η ιστορία, το παρελθόν, ο πολιτισμός, η θέα, ο ήλιος, η θάλασσα, το νερό, η φύση, οι ήχοι, τοπική κουζίνα και η έκρηξη αισθήσεων και συναισθημάτων.
Μέσα από τη δημιουργία ενός ωραίου ξενοδοχείου κερδίζει ο επισκέπτης του, αλλά και ο τόπος όπου βρίσκεται. Η περιοχή προβάλλεται μέσα από τις φωτογραφίες που ανεβάζουν οι επισκέπτες στα socialmedia, γνωρίζουν τοπικά ήθη και έθιμα, ψωνίζοντας τοπικά προϊόντα, κτλ. Οι ίδιοι οι επισκέπτες γίνονται έμμεσα πρεσβευτές και διαφημιστές της κάθε περιοχής που επισκέπτονται με τον ποιο ανέξοδο τρόπο προβολής.
Είναι πολλά τα οφέλη στην τοπική οικονομία μιας και τα πολυτελή ξενοδοχεία παραμένουν σε λειτουργία αρκετούς μήνες κατά την διάρκεια του έτους και τα τελευταία χρόνια υπάρχει αύξηση του φαινομένου με την προσπάθεια παράτασης της τουριστικής σεζόν και τους χημερινούς μήνες.
• Ποια η άποψή σας για το ξενοδοχειακό δυναμικό στη Ρόδο και στα Δωδεκάνησα;
Η εικόνα των καταλυμάτων στη Ρόδο και γενικώς στα Δωδεκάνησα έχει βελτιωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, γιατί η επιλογή αυτή ήταν μονόδρομος. Η αναβάθμιση του προϊόντος ήταν αυτοσκοπός για να μπορεί να επιβιώσει και να ανταγωνιστεί χώρες της Ανατολικής Μεσογείου.
Θα έλεγα ότι το ξενοδοχειακό δυναμικό της περιοχής μας αποτελείται από δυο πόλους. Στον πρώτο πόλο βρίσκονται τα ξενοδοχεία της Ρόδου και της Κω και στον δεύτερο πόλο τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα.
Στην Ρόδο και την Κω, το επίπεδο των ξενοδοχείων είναι πολύ υψηλό και συνεχώς δημιουργούνται νέα πολυτελή καταλύματα. Υπάρχει όμως και μεγάλος αριθμός καταλυμάτων διαφόρων τύπων που χρίζουν αναβάθμισης τόσο στις κτιριακές εγκαταστάσεις όσο και στις λειτουργικές παροχές.
Στο υπόλοιπο τμήμα των Δωδεκανήσων εκτός από μεμονωμένες περιπτώσεις σύγχρονων καταλυμάτων σε διάφορα νησιά το επίπεδο παραμένει μέτριο. Πρέπει να γίνουν προσπάθειες εκσυγχρονισμού και δημιουργίας νέων μονάδων.
Η εικόνα των ξενοδόχων της περιοχής μας, νομίζω ότι βρίσκονται στα σωστά βήματα και αυτό στο οποίο θα έπρεπε να δώσουν λίγο περισσότερο βάρος είναι η ποιότητα και το service, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις τιμές πολλές φορές.
• Επιλέξατε να εγκατασταθείτε στη Λέρο και να δραστηριοποιηθείτε επαγγελματικά από εκεί τη στιγμή που πολλοί νέοι επιλέγουν το εξωτερικό. Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η απόφαση αυτή;
Μετά από ένα κύκλο δεκαπέντε ετών στην πόλη της Αθήνας και δουλεύοντας δίπλα σε καταξιωμένους αρχιτέκτονες, τεχνικές εταιρείες, κατασκευαστικές εταιρείες αποφάσισα ‘συνειδητά’ την ίδρυση του γραφείου και την διαμονή μου στην Λέρο, το 2009.
Οι προβληματισμοί πολλοί, το εργασιακό περιβάλλον νωθρό και θολό, προτάσεις για εργασία στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Λονδίνο έκαναν την απόφαση δύσκολη με πολλά στοιχεία πρόκλησης.
Η επιλογή ήρθε μετά από ώριμη σκέψη και παρότρυνση φίλων για την δημιουργία ενός γραφείου δημιουργίας αρχιτεκτονικής και διακόσμησης, μιας και η Λέρος είναι το νησί που μεγάλωσα, έχω εικόνες χαραγμένες μέσα στο μυαλό, λόγω της ποιότητας ζωής που προσφέρει και είναι και πεδίο έμπνευσης.
Αν και νέος θα πρότεινα στους νεότερους να παραμείνουν στον τόπο τους και να μην επιλέγουν την λύση του εξωτερικού με την πρώτη δυσκολία. Η επιμονή, η αποφασιστικότητα, η δημιουργικότητα, η ταπεινότητα και η εργατικότητα είναι τα συστατικά της επιτυχίας.