Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη
Ο κ. Γιάννης Χατζηλαζάρου, είναι από τους πιο επιτυχημένους και πρωτοπόρους ξενοδόχους της Ρόδου και της χώρας γενικότερα. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Η Ηotels, μιλάει για την φετινή τουριστική σεζόν και δίνει τα προγνωστικά του για την επόμενη, επισημαίνοντας ότι οι προκρατήσεις δείχνουν προς το παρόν μια μικρή μείωση σε σύγκριση με πέρυσι, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το 2019 δεν θα είναι μία καλή χρονιά για τον τουρισμό.
«Ήταν όντως εντυπωσιακή η αύξηση των αφίξεων, όχι τόσο εντυπωσιακή όμως η αύξηση των εσόδων. Η χώρα πάραυτα εμφανίζεται κερδισμένη σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των πελατών και ελπίζουμε πως αυτή η θετική εικόνα θα είναι ακόμα καλύτερη στο μέλλον», αναφέρει μεταξύ άλλων.
Δηλώνει ότι ο ανταγωνισμός είναι υπαρκτός, καθώς το τοπικό τουριστικό προϊόν εξελίσσεται συνεχώς και οι επενδύσεις στο νησί μας ολοένα και πληθαίνουν, παρόλα αυτά η Ρόδος έχει προβληθεί μέσα από τις τουριστικές εκθέσεις ως ένας από τους καλύτερους προορισμούς διακοπών.
Τέλος, αναφέρεται στην υπερφορολόγηση του τουριστικού κλάδου, δηλώνοντας ότι ο υψηλός ΦΠΑ έχει επιπτώσεις στις τιμές και κατ’ επέκταση δημιουργεί ένα πιο ακριβό προϊόν στην αγορά, γεγονός που ευνοεί τις ανταγωνιστικές αγορές. «Η χώρα έχει ανάγκη από διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού και σταθερού φορολογικού πλαισίου», τονίζει ο κ. Χατζηλαζάρου.
• Κύριε Χατζηλαζάρου, ήταν το 2018 μία καλή χρονιά για τον τουρισμό, δεδομένης και της εντυπωσιακής αύξησης των αφίξεων;
Για ακόμα μια σεζόν, η προσπάθεια όλων των τουριστικών φορέων απέδωσε σε μια ελαφρώς πιο πρόσφορη χρονιά στο κομμάτι αφίξεων και εσόδων. Είμαστε αρκετά ικανοποιημένοι από το 2018. Εντυπωσιακή όντως η αύξηση των αφίξεων, όχι τόσο εντυπωσιακή όμως η αύξηση των εσόδων. Η χώρα πάραυτα εμφανίζεται κερδισμένη σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των πελατών και ελπίζουμε πως αυτή η θετική εικόνα θα είναι ακόμα καλύτερη στο μέλλον.
• Πώς βλέπετε την τουριστική περίοδο του 2019, θα είναι όσο δύσκολη και ανταγωνιστική αναμένεται;
Οι τελευταίες πέντε σεζόν πήγαν πολύ καλά. Για την ώρα είμαστε επιφυλακτικοί για το πώς θα εξελιχθεί το 2019 λόγω του ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς. Οι προκρατήσεις δείχνουν προς το παρόν μια μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι, παρολ’ αυτά δε σημαίνει απαραίτητα ότι το 2019 δεν θα είναι μια καλή χρονιά για τον τουρισμό. Παραμένουμε αισιόδοξοι και ελπίζουμε ότι τα ζητήματα που μας απασχόλησαν την προηγούμενη σεζόν θα έχουν λυθεί και το νησί μας θα προσφέρει την πρέπουσα εμπειρία διακοπών. Σίγουρα, η παρουσία μας στις εκθέσεις ανά τον κόσμο έχει προωθήσει τη Ρόδο σαν έναν από τους καλύτερους προορισμούς διακοπών. Ο ανταγωνισμός είναι αναπόφευκτος, καθώς το προϊόν μας εξελίσσεται συνεχώς και οι επενδύσεις στο νησί μας ολοένα και πληθαίνουν.
• Ποιες αγορές παρουσιάζουν μία καλή δυναμική; Οι παραδοσιακές της Αγγλίας και της Γερμανίας αλλά και η σχετικά νέα αγορά της Πολωνίας, δείχνουν καλά σημάδια…
Κατά κόρον οι δύο πιο δυνατές αγορές του νησιού είναι η αγγλική και η γερμανική. Φυσικά, η πολωνική αγορά είναι ανερχόμενη και δείχνει θετικά στοιχεία για το 2019. Παραμένουμε συγκρατημένοι όμως και θα εξετάσουμε εκτενώς όλα τα στοιχεία που θα έχουμε στο κοντινό μέλλον. Είναι νωρίς ακόμα.
• Πολύς λόγος γίνεται για την υπερφορολόγηση του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας και τις αρνητικές επιπτώσεις που υπάρχουν σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας. Πόσο θα αντέξει όλα αυτά τα βάρη το εθνικό μας τουριστικό προϊόν;
Όπως έχω αναφέρει και στο παρελθόν, η υπερφορολόγηση του τουριστικού κλάδου, δυστυχώς, επιφέρει ένα μεγάλο βάρος στις τουριστικές επιχειρήσεις. Ο υψηλός ΦΠΑ έχει επιπτώσεις στις τιμές και κατ’ επέκταση δημιουργεί ένα πιο ακριβό προϊόν στην αγορά. Σε αντίθεση με τις γειτονικές χώρες, που γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικές, η Ελλάδα αυξάνει τις τιμές, δημιουργώντας ένα πιο πρόσφορο έδαφος στους ανταγωνιστές της. Η χώρα έχει ανάγκη από διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού και σταθερού φορολογικού πλαισίου.
• Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ομίλου σας που, παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στη χώρα, εξελίσσεται και αναπτύσσεται συνεχώς. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να το επιτύχετε αυτό; Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Σήμερα έχουμε 2150 δωμάτια και πάνω από 1300 εργαζόμενους. Όλες οι εταιρείες μας είναι κερδοφόρες. Δεν ήταν εύκολο να το επιτύχουμε, ούτε ήταν κάτι που συνέβη μέσα σε μία μέρα. Καθημερινά ενημερωνόμαστε και εργαζόμαστε σκληρά για να προσφέρουμε την καινοτομία στον τουριστικό χώρο. Επενδύουμε πάντα σε στελέχη και ανθρώπινο δυναμικό. Για ακόμη μία φορά το επενδυτικό μας πλάνο βρίσκεται στο νησί της Ρόδου και σύντομα θα ανακοινωθούν και τα νέα μας επιχειρηματικά σχέδια.