Με απόφαση της συντονίστριας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Μαριάννας Νικολαΐδου ακυρώθηκε η υπ’ αριθ. 518/3.11.2023 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ρόδου «Τροποποίηση Τιμολογιακής Πολιτικής ΔΕΥΑΡ».
Με την συγκεκριμένη απόφαση είχε εγκριθεί κατά πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο η μείωση κατά 50% του οικιακού τιμολογίου χρέωσης νερού για τις ενότητες της πόλης της Ρόδου και της Ιαλυσού. Η μείωση σκοπό έχει να διορθώσει την αδικία ετών. Η απόφαση για την μείωση στο ΔΣ της ΔΕΥΑΡ ελήφθη μετά την εισήγηση του δημάρχου Αντώνη Β. Καμπουράκη.
Να θυμίσουμε ότι η τιμή στις ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού μέχρι σήμερα είναι διπλάσια από την τιμή που ισχύει στις ενότητες Καλλιθέας, Πεταλούδων, Αφάντου, Αρχαγγέλου, Νότιας Ρόδου, Αταβύρου και Καμείρου.
Ως προς την οικιακή χρήση προέβλεπε 2 κατηγορίες ανάλογα με τον πληθυσμό της δημοτικής ενότητας.
Για δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων (Ρόδος, Ιαλυσός) η τιμή ανά κυβικό μέτρο νερού για τα 3 πρώτα κλιμάκια κατανάλωσης είναι διπλάσια από την τιμή για τις υπόλοιπες δημοτικές κοινότητες (με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων).
Στην παραπάνω απόφαση υπήρχε σημείωση για σταδιακή κατ’ έτος αύξηση της τιμής στην κατηγορία με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων με στόχο την εξίσωσή της με τις δημοτικές ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού.
Από τότε έως σήμερα, παρόλο που υπήρχε κατά καιρούς η βούληση για σταδιακή μείωση της διαφοράς στην τιμή χρέωσης του νερού, η διαφορά παραμένει ως έχει εδώ και 11 χρόνια.
Αποφασίστηκε έτσι η τροποποίηση του άρθρου Ι.Α.1.α της Τιμολογιακής Πολιτικής ως εξής:
Η αξία νερού για την 1η , 2η και 3η κλίμακα κατανάλωσης του πίνακα Υ1 που αφορά στις δημοτικές ενότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο των 10.000 κατοίκων (Ρόδος, Ιαλυσός) να μειωθεί στο 50%, δηλαδή από 0,32 να γίνει 0,16 για την 1η κλίμακα, από 0,40 να γίνει 0,20 για την 2η κλίμακα και από 0,56 να γίνει 0,28 για την 3η κλίμακα.
Η χρέωση τεκμαρτών (δηλαδή πλασματικών) καταναλώσεων για ξενοδοχειακά καταλύματα και ακίνητα άλλων χρήσεων, υδροδοτούμενα μερικώς ή ολικώς από ιδιωτικά συστήματα ύδρευσης να μειωθεί στο 50% εφόσον δεν υδροδοτούνται από την ΔΕΥΑΡ.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου στην πολυσέλιδη απόφαση ακύρωσης της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου αναφέρει μεταξύ άλλων και τα εξής:
– Η τιμολόγηση των υπηρεσιών της επιχείρησης πρέπει να είναι σύμφωνη με τη μελέτη κόστους-οφέλους της επιχείρησης.
-Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ρόδου έλαβε την υπ’ αριθ. 518/2023 απόφαση του κατά παράβαση του άρθρου 11 και της παρ.5 του ν.4674/2020 , καθόσον αρμόδιο όργανο για τη λήψη της είναι η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ρόδου, το αντικείμενο της οποίας αποτελεί εκ του νόμου αρμοδιότητά της.
Εκτός από την αναρμοδιότητα του οργάνου έγκρισης της απόφασης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οποιαδήποτε αλλαγή συντελείται στις αποφάσεις τιμολογιακής πολιτικής, στην επιβολή ανταποδοτικών τελών και εν προκειμένω των τελών ύδρευσης, πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όσον αφορά στα κονδύλια των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων .Απαιτείται οι αποφάσεις του Δ.Σ των Δ.Ε.Υ.Α και κατά επέκταση των εγκριτικών αυτών από τα αρμόδια όργανα να δικαιολογούνται ειδικώς.
-Τονίζεται ακόμη πως, τα τέλη ύδρευσης έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και ως τούτου σύμφωνα με την πάγια ισχύουσα νομολογία (ΣτΕ 3263/1982, 981/1992), οι αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων περί καθορισμού του ύψους του συντελεστή των τελών αυτών πρέπει να αποβλέπουν στην απόληψη εσόδων κατά προσέγγιση ανάλογων προς τα προβλεπόμενα αντίστοιχα έξοδα για την οργάνωση και λειτουργία της υπηρεσίας ύδρευσης – αποχέτευσης.
Οι αποφάσεις πρέπει να αιτιολογούνται ειδικώς με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων αναφορικά με τον προϋπολογισμό εσόδων- εξόδων αλλά και το εύρος του κύκλου των ωφελούμενων προσώπων ώστε να διασφαλίζεται η θεμελιώδης αρχή της ανταποδοτικότητας των τελών, με την δίκαιη και αντικειμενική επιβάρυνση κάθε υπόχρεου.
Προκειμένου να διαπιστωθεί η αναλογική σχέση μεταξύ εσόδων και εξόδων της υπηρεσίας ύδρευσης, πρέπει, στο μεν σκέλος των εσόδων να παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία εν όψει επίκαιρων πάντως διαπιστώσεων περί του αριθμού των ωφελούμενων συνολικώς και κατά κατηγορίες, ώστε τα προβλεπόμενα έσοδα να ανταποκρίνονται με την μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση στις συνθήκες που επικρατούν κατά το χρόνο λήψεως της απόφασης σχετικά με τον καθαρισμό τελών, στο σκέλος δε των εξόδων πρέπει να παρατίθενται ακριβή στοιχεία περί των επιμέρους δαπανών που είναι αναγκαίες για την οργάνωση και την λειτουργία της υπηρεσίας ύδρευσης, ώστε να απεικονίζονται αναλυτικώς τα ακριβή χρηματικά ποσά, που είναι απαραίτητα για την κάλυψη των δαπανών αυτών.
Κρίθηκε αρμοδίως έτσι ότι δεν προκύπτει η νόμιμη και επαρκής αιτιολογία για τις επερχόμενες μειώσεις και επιπρόσθετα δεν καθίσταται εφικτός ο έλεγχος για την ύπαρξη μιας αναλογικής σχέσεως μεταξύ των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων.
Με την απόφασή της η Δ.Ε.Υ.Α Ρόδου προβαίνει σε μείωση των τιμών της αξίας του νερού σε ορισμένους οικισμούς (Δημοτικές Ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού) και σε συγκροτήματα (ξενοδοχειακά καταλύματα, κ.λπ), χωρίς να παρατίθεται καμία αιτιολογία με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία (οικονομοτεχνική τεκμηρίωση, μελέτη κόστους-οφέλους) που να δικαιολογούν την μείωση των τελών, με αποτέλεσμα η απόφαση να είναι παντελώς αναιτιολόγητη.