Ελλειψη ταμειακής ρευστότητας η οποία επιδεινώνεται και οφείλεται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες (υπέρμετρη αύξηση της τιμής του ρεύματος στα τελευταία χρόνια, πυρκαγιές, μη είσπραξη αναμενόμενων εσόδων, απώλεια αναμενόμενων εσόδων από παραλίες, αύξηση υποχρεωτικών δαπανών κ.τ.λ.)
Αίτημα έκτακτης χρηματοδότησης και τυχόν ενεργοποίηση εκ νέου παλαιοτέρων προγραμμάτων χρηματοδότησης ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων και δικαστικών αποφάσεων υπέβαλε στο Υπουργείο Εσωτερικών ο Δήμος Ρόδου, όπως προκύπτει από απάντηση της προϊσταμένης της οικονομικής υπηρεσίας σε ερώτημα για την μη έγκαιρη εξόφληση υποχρεώσεών του.
Η προϊστάμενη των οικονομικών υπηρεσιών κ. Παρασκευή Καλογήρου τονίζει στο ίδιο έγγραφο ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του Δήμου Ρόδου είναι σε οριακά επίπεδα καθώς ο ταμίας πρέπει να διασφαλίζει τις μισθοδοσίες 2 μηνών σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Στο έγγραφο της κ. Καλογήρου αναφέρονται τα εξής:
«ΘΕΜΑ: Καθυστέρηση πληρωμής και εξόφλησης δαπανών.
ΣΧΕΤ: Το με αρ. πρωτ.95800 στις 07/11/2023 έγγραφό σας και εισερχόμενο στο Δήμο μας Α.Π.67433 στις 09/11/2023.
Κατόπιν της τηλεφωνικής μας επικοινωνίας, σας ενημερώνουμε και εγγράφως για τα κάτωθι.
Σχετικά με το ερώτημά σας για το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων το οποίο ανέρχεται στα 1.588.011,26 ευρώ, ποσό 1.008.102,00 ευρώ αφορά δύο παραστατικά της σύμβασης που έχει υπογράψει ο Δήμος μας με τον Ο.Τ.Ε. για την «Παροχή υπηρεσιών ενεργειακής αναβάθμισης – αυτοματοποίησης συστημάτων ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων -εφαρμογές smart cities με εξοικονόμηση ενέργειας στο Δήμο Ρόδου». Η συγκεκριμένη σύμβαση έχει ιδιαιτερότητες τόσο στον τρόπο όσο και στους χρόνους πληρωμής, καθώς τα παραστατικά εξοφλούνται μέσω λογαριασμού που τηρείται στο ΤΠ & Δ. Συγκεκριμένα, ο λογαριασμός αυτός τροφοδοτείται από τα ανταποδοτικά τέλη της ΔΕΗ και αν δεν υπάρχει επαρκές υπόλοιπο εντός 90 ημερών τότε ειδοποιείται ο Δήμος για την έλλειψη πιστώσεων και καλείται να καταβάλει τις οφειλές με ίδιους πόρους. Επειδή το παραπάνω (να παρέλθουν 90 ημέρες αποτελούν συμβατικό όρο) για το λόγο αυτό κάθε φορά εμφανίζονται αυτές οι ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Επιπλέον, σας ενημερώνουμε ότι η υπηρεσία μας γνωρίζει και τηρεί το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο καθορίζει την εξόφληση των δαπανών όμως απρόβλεπτοι παράγοντες μπορεί να δυσχεραίνουν και να καθυστερούν την διαδικασία. Για παράδειγμα σε κάποιες περιπτώσεις όπου υπάρχουν προβλήματα σε δαπάνες που αφορούν την συγκέντρωση δικαιολογητικών, ή χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης σε θέματα νομιμότητας και κανονικότητας όπως έχουμε υποχρέωση από τον Κώδικα να ελέγξουμε τότε προχωράμε στα επόμενα για να μην καταστούν ληξιπρόθεσμα έως ότου τακτοποιηθούν οι όποιες εκκρεμότητες.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται καθημερινά τεράστιος όγκος δικαιολογητικών και σημαντικές υποθέσεις προκειμένου με την έγκαιρη εξόφλησή τους να διασφαλίζεται και η νομιμότητά τους. Επιπλέον σε κάθε στάδιο της εκκαθάρισης απαιτείται έλεγχος από τον αρμόδιο εκκαθαριστή του ΧΕΠ, έλεγχος από τον προϊστάμενο του Λογιστηρίου, Έλεγχος από τον Π.Ο.Υ., έλεγχος από τον ταμία, διαδικασίες οι οποίες είναι χρονοβόρες και στον Δήμο μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσαρμοστούν στο ασφυκτικό πλαίσιο των εμπορικών συναλλαγών του Δημοσίου. Επίσης, μέχρι σήμερα δεν προέκυψε θέμα διαφωνίας ΓΤ.Ο.Υ. και διατάκτη το οποίο έχει καθυστερήσει την διαδικασία εξόφλησης των δαπανών. Το κύριο πρόβλημα που εντοπίζεται στο Δήμο μας είναι η έλλειψη ταμειακής ρευστότητας η οποία επιδεινώνεται και οφείλεται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες (υπέρμετρη αύξηση του ρεύματος τα τελευταία χρόνια, πυρκαγιές, μη είσπραξη αναμενόμενων εσόδων, απώλεια αναμενόμενων εσόδων από παραλίες, αύξηση υποχρεωτικών δαπανών κ.τ.λ.).
Η υπηρεσία μας έχει ήδη ενημερώσει με προτάσεις εκ των οποίων είναι και αιτήματα Έκτακτης χρηματοδότησης από το Υπουργείο με τυχόν ενεργοποίηση εκ νέου παλαιοτέρων προγραμμάτων, χρηματοδότησης ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων και δικαστικών αποφάσεων. Επιπλέον, όσο αφορά στα ταμειακά μας διαθέσιμα αυτά είναι σε οριακά επίπεδα καθώς ο ταμίας πρέπει να διασφαλίζει τις μισθοδοσίες 2 μηνών σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Με εκτίμηση Παρασκευή Καλογήρου
Προϊσταμένη Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού A’/MSc».