Συνεντεύξεις

Γ. Κορομηλάς: «Φόροι, τέλη και εισφορές θα απορροφούν πάνω από το 55% του καθαρού εισοδήματος»

Συνέντευξη
στη Μαρία Χονδρογιάννη
Στη χιονοστιβάδα των φορολογικών βαρών που θα κληθούν να σηκώσουν φυσικά και νομικά πρόσωπα  εξαιτίας των μέτρων τα οποία έχουν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση, αναφέρεται μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς.
«Το 2016 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά. Επίσης πρέπει να επισημάνω ότι, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την ασφαλιστική “μεταρρύθμιση” οι ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολουμένων θα απογειωθούν με αποτέλεσμα για πολλούς οι συνολικές επιβαρύνσεις, κύριος φόρος, πλέον τέλος επιτηδεύματος, πλέον εισφορά αλληλεγγύης, πλέον νέες ασφαλιστικές εισφορές, από το 2017 και μετά θα απορροφούν πάνω από το 55% του καθαρού εισοδήματός τους», αποκαλύπτει ο κ. Κορομηλάς.
Όσο για τις φοροαπαλλαγές, όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΙΟΦΟΜ, ελάχιστες έχουν απομείνει πλέον!
«Οι προσωπικές εταιρείες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα κληθούν να καταβάλλουν αυξημένη προκαταβολή φόρου εισοδήματος που θα υπολογισθεί με συντελεστή 75% από 55% πέρυσι και του χρόνου ακόμα περισσότερο γιατί ο συντελεστής θα ανέλθει στο 100%. Βέβαια δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι 100% για τίποτα διότι οι δυσάρεστοι φορολογικοί αιφνιδιασμοί είναι κάτι συνηθισμένο στη χώρα μας», αναφέρει ο κ.  Γιώργος Κορομηλάς.
Σε ερώτηση σχετικά με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ ο κ. Κορομηλάς δηλώνει ότι η επιστημονική ομάδα του ΙΟΦΟΜ  επικαιροποιεί τη σχετική μελέτη.
«Σε ό,τι αφορά το τελικό πόρισμα δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί διότι τα μέχρι τώρα επικαιροποιημένα δεδομένα δείχνουν ότι η αψυχολόγητη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος των νησιών του Αιγαίου δεν πρόκειται να αποδώσει, ειδικά τα μεγέθη τα οποία είχαν προϋπολογισθεί», τονίζει ο κ. Κορομηλάς.

Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Έχουν κλειδώσει οι αλλαγές στο φορολογικό. Ποιοι θα επιβαρυνθούν τελικά περισσότερο φέτος;
Οι αλλαγές στο φορολογικό και ειδικότερα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων αναμένεται να γνωστοποιηθούν με την κατάθεση του σχετικού σχεδίου νόμου προς τα τέλη του Ιανουαρίου. Σύμφωνα με αυτά που έχει ανακοινώσει ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός κ. Τ. Αλεξιάδης το συνολικό εισόδημα των φυσικών προσώπων θα φορολογείται με μια νέα προοδευτική κλίμακα, αρχής γενομένης από τα εισοδήματα του 2016, έναντι του παράλογου και αντισυνταγματικού τρόπου φορολόγησης που ισχύει σήμερα, όπου το εισόδημα από κάθε πηγή φορολογείται με διαφορετικό τρόπο με αποτέλεσμα να αδικούνται οι φορολογούμενοι με εισόδημα από μία πηγή σε σχέση με τους φορολογούμενους που έχουν ίδιο ακριβώς ύψος εισοδήματος προερχόμενο από δύο ή/και περισσότερες πηγές. Σε ό,τι αφορά τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν και θα φορολογηθούν το 2016, για αυτά δεν αναμένονται ιδιαίτερες αλλαγές καθόσον αναμένεται να μην υπάρξουν ιδιαίτερες αλλαγές σε σχέση με πέρυσι με εξαίρεση την εισφορά αλληλεγγύης η οποία έχει αυξηθεί πολύ σε όσους δηλώσουν εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Επισημαίνεται ότι, οι προσωπικές εταιρείες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα κληθούν να καταβάλλουν αυξημένη προκαταβολή φόρου εισοδήματος που θα υπολογισθεί με συντελεστή 75% από 55% πέρυσι και του χρόνου ακόμα περισσότερο γιατί ο συντελεστής θα ανέλθει στο 100%. Βέβαια δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι 100% για τίποτα διότι οι δυσάρεστοι φορολογικοί αιφνιδιασμοί είναι κάτι το συνηθισμένο στη χώρα μας.
• Με τις αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί είναι φανερό πως θα καταργηθούν και αρκετές από τις φοροαπαλλαγές. Θα το αντέξουν όμως αυτό οι περισσότεροι φορολογούμενοι και κυρίως αυτοί που δεν έχουν πολλά εισοδήματα;
Φοροαπαλλαγές; Ποιες φοροαπαλλαγές; Ελάχιστες πλέον έχουν μείνει στη φορολογία εισοδήματος. Με εξαίρεση τη μείωση φόρου μέχρι 2.100 ευρώ που δικαιούνται όσοι έχουν εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, μείωση φόρου που δημιουργεί έμμεσα αφορολόγητο όριο περίπου 9.500 ευρώ, οι άλλες φοροαπαλλαγές είναι ήσσονος σημασίας, δηλαδή αυτές που έχουν μείνει και είναι οι πρόσθετες μειώσεις φόρου 200 ευρώ για φορολογούμενους και εξαρτώμενα μέλη με αναπηρία, οι ιατρικές δαπάνες εφόσον υπερβαίνουν το 5% του φορολογητέου εισοδήματος και οι δαπάνες για δωρεές.
• Πιστεύετε πως μπορούν οι επιχειρήσεις να αντέξουν το επιπλέον φορολογικό βάρος και ποιες θα είναι τελικά οι επιπτώσεις στην οικονομία;
Η επιχειρηματική δραστηριότητα είτε ασκείται ατομικά είτε εταιρικά έχει υπέρμετρη φορολόγηση στη χώρα μας. Μια ατομική επιχείρηση φορολογείται με συντελεστή 26% από το πρώτο ευρώ μέχρι και 50.000,00 ευρώ εισόδημα και με 33% για το υπερβάλλον ποσό πλέον το τέλος επιτηδεύματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Μια εταιρεία με απλογραφικά βιβλία με την ίδια κλίμακα ενώ αν έχει διπλογραφικά βιβλία με συντελεστή 29% πλέον 10% φορολογία των διανεμομένων ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση 36,10% πλέον το τέλος επιτηδεύματος. Πέραν αυτών πρέπει να υπολογισθεί η προκαταβολή φόρου εισοδήματος 100% σε Α.Ε., Ε.Π.Ε. και Ι.Κ.Ε, που ισχύει από τα εισοδήματα του 2014 και το 75% για φέτος και 100% για του χρόνου στις ατομικές και στις Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ. καταλαβαίνουμε ότι το 2016 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά. Επίσης πρέπει να επισημάνω ότι, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την ασφαλιστική «μεταρρύθμιση» οι ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολουμένων θα απογειωθούν με αποτέλεσμα για πολλούς οι συνολικές επιβαρύνσεις, κύριος φόρος πλέον τέλος επιτηδεύματος πλέον εισφορά αλληλεγγύης, πλέον νέες ασφαλιστικές εισφορές, από το 2017 και μετά θα απορροφούν πάνω από το 55% του καθαρού εισοδήματός τους.
• Μπορεί πράγματι να βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής η χρήση του πλαστικού χρήματος; Θα υπάρξουν οφέλη από τη λειτουργία του περιουσιολογίου;
Το Ι.Ο.Φο.Μ. στις προτάσεις του για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, από το 2009, είχε τονίσει την αναγκαιότητα δημιουργίας περιουσιολογίου και τη χρήση στις συναλλαγές πλαστικού χρήματος, ως κύριων όπλων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Ειδικότερα με το περιουσιολόγιο δεν θα χρειάζονται τα, κατά κοινή ομολογία, άδικα τεκμήρια διαβίωσης διότι ο συνδυασμός περιουσιακής κατάστασης και εισοδημάτων θα παρέχει πλέον ασφαλείς ενδείξεις – αποδείξεις φοροδοτικής ικανότητας. Σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές με τη χρήση καρτών, πολλοί υποστηρίζουν ότι η χρήση καρτών δεν είναι εύκολη για όλους τους πολίτες, προτάσσοντας ως επιχειρήματα ότι δεν είναι δυνατόν να μάθει ένας ηλικιωμένος να χρησιμοποιεί κάρτες ή κάποιος δεν θέλει να χρησιμοποιεί κάρτες γιατί θα ξέρει το υπουργείο τις καταναλωτικές του συνήθεις, ή ακόμα και το ότι κάποιοι θεωρούν ότι οι κάρτες φέρουν το χάραγμα του αντίχριστου!!! Η τελευταία ειδικά δικαιολογία είναι απλώς για γέλια, το σίγουρο είναι ότι κανείς στο Υπουργείο Οικονομικών δεν ενδιαφέρεται για τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών και τέλος ένα από τα θετικά των capital controls είναι ότι πολύ περισσότεροι πολίτες, ανεξαρτήτως ηλικίας, εξοικειώθηκαν με το πλαστικό χρήμα, συνεπώς οι ανωτέρω δικαιολογίες είναι απλά δικαιολογίες αυτών οι οποίοι δεν θέλουν ή φοβούνται, ο καθένας για τους «λόγους» του, τη γενικευμένη χρήση των καρτών. Το μέτρο, κατά την άποψή μου η οποία συμπίπτει και με την άποψη φορέων της αγοράς, πρέπει να εφαρμοσθεί άμεσα και σε συνδυασμό με τις κατάλληλες παρεμβάσεις στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος, ήτοι ουσιαστικές φοροελαφρύνσεις στους χρήστες, μείωση στα διεθνή επίπεδα των προμηθειών των τραπεζών και κίνητρα στους επαγγελματίες, να αποτελέσει το πρώτο μα συνάμα και το πιο ουσιαστικό βήμα για την επιτυχή πλέον αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
• Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών;
Σε ό,τι αφορά τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. και με δεδομένο ότι ο ετήσιος στόχος είναι είσπραξη 2,65 δις ευρώ οι διαφοροποιήσεις θα είναι ελάχιστες. Σε ό,τι αφορά άλλα φορολογικά αντικείμενα που συνδέονται άμεσα με τις σήμερα αντικειμενικές και αύριο αγοραίες αξίες (π.χ. Φ.Π.Α. στις νεόδμητες οικοδομές, φορολογία κεφαλαίου κ.λπ.), όπου υπάρχουν μειώσεις θα έχουμε και αντίστοιχες μειώσεις στις φορολογικές επιβαρύνσεις και όπου έχουμε αυξήσεις θα παρατηρήσουμε αντίστοιχες αυξήσεις.
• Ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις του ΙΟΦΟΜ για τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ καθώς το 2016 θα πρέπει να καταργηθούν και στα υπόλοιπα νησιά;
Η επιστημονική μας ομάδα, αναμένοντας κάποια στοιχεία για το 2015, επικαιροποιεί τη σχετική μελέτη. Αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2016 να έχει ολοκληρωθεί και αφού παραδοθεί στο 12ο Περιφερειακό Τμήμα Δωδεκανήσων του Ο.Ε.Ε. θα δημοσιοποιηθεί. Σε ό,τι αφορά το τελικό πόρισμα δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί διότι τα μέχρι τώρα επικαιροποιημένα δεδομένα δείχνουν ότι η αψυχολόγητη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος των νησιών του Αιγαίου δεν πρόκειται να αποδώσει, ειδικά τα μεγέθη τα οποία είχαν προϋπολογισθεί.
• Ποιοι είναι οι στόχοι του ΙΟΦΟΜ για το 2016;
Το 2016 το Ι.Ο.Φο.Μ. θα διοργανώσει δύο συνέδρια, ένα τον Απρίλιο και ένα τον Οκτώβριο και πέραν αυτών έχει προγραμματίσει μια σειρά εκδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα για επίκαιρα φορολογικά θέματα. Επίσης, μετά και από τις σχετικές συζητήσεις, το Δ.Σ. του Ινστιτούτου έχει έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία συνεργασίας με μεγάλο Ευρωπαϊκό Επιστημονικό Οργανισμό. Οι ανακοινώσεις για το θέμα αυτό θα γίνουν με την οριστικοποίηση της συνεργασίας από τη Γενική Συνέλευση του οργανισμού, ήτοι μέχρι τον Ιούνιο του 2016.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου