Του Γιώργου Γεωργίου
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου
Το project «Smart & Sustainable Island» «τρέχει» υπό την εποπτεία του Υφυπουργού Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστα Φραγκογιάννη, με τη συμβολή αρκετών Υπουργείων και μετά το τελικό «πράσινο φως» του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Γιατί η Αστυπάλαια;
Έπειτα από εκτενή μελέτη και αξιολόγηση για τον ιδανικό προορισμό, τελικά επελέγη το νησί της Αστυπάλαιας. Το λόγο εξηγεί η ίδια η Volkswagen, με δήλωση που απέστειλε στο Reporter Magazine. Όπως επισημαίνεται, «η Αστυπάλαια προτιμήθηκε χάρη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και κυρίως χάρη στο μέγεθός της. Λόγω αυτού, έχουμε τη δυνατότητα αφενός να αλλάξουμε το ενεργειακό σύστημα και τους προσφερόμενους τρόπους κινητικότητας και αφετέρου να εντοπίσουμε και να εξετάσουμε πώς το έργο θα αλλάξει την καθημερινότητα της ίδιας της κοινότητας. Αποκλείσαμε μεγάλα νησιά, όπως η Κρήτη ή η Ρόδος για λόγους κόστους. Επίσης, πολύ μικρά νησιά με μερικούς εκατοντάδες κατοίκους δε θα ήταν αντιπροσωπευτικά των αποτελεσμάτων που θέλουμε να επιτύχουμε. Η Αστυπάλαια των 1.300 κατοίκων έχει το κατάλληλο μέγεθος. Το οδικό δίκτυο είναι επαρκές για τη δοκιμή ηλεκτρικών οχημάτων και υπηρεσιών κινητικότητας. Τέλος, ένας σημαντικός λόγος ήταν η στήριξη που έλαβε το εγχείρημα από τους κατοίκους». Μάλιστα, η Volkswagen σημειώνει ότι το project είναι ανοιχτό και για άλλες εταιρείες, οι οποίες μοιράζονται το ίδιο όραμα, για «έξυπνο» και βιώσιμο νησί.
Οι άξονες του μακρόπνοου σχεδίου
Το πλάνο, διάρκειας έξι ετών, το οποίο έχει καταρτίσει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία σε συνεργασία με την ελληνική πολιτεία, εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 20 εκατ. ευρώ. Το σχετικό μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές υπέγραψαν στις 4 Νοεμβρίου 2020 ο Έλληνας Πρωθυπουργός και ο CEO του ομίλου Volkswagen, Dr. Herbert Diess.
«Σήμερα ξεκινά μια μεγάλη μέρα πρωτοπορίας για την Αστυπάλαια, τα Δωδεκάνησα, το Αιγαίο και όλη την Ελλάδα. Το πρώτο έξυπνο και πράσινο νησί στη Μεσόγειο σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας. Η ηλεκτροκίνηση με ολιστικό σχεδιασμό στην καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού έρχεται από ένα φουτουριστικό μέλλον και γίνεται πραγματικότητα» είχε αναφέρει, κατά την τελετή υπογραφής του μνημονίου ο εμπνευστής του έργου, κ. Κώστας Φραγκογιάννης.
To project, λοιπόν, εκτείνεται σε δύο βασικούς άξονες: Ενεργειακή αυτονομία και «πράσινη» κινητικότητα. «Μάλιστα, με ορίζοντα το 2026, στόχος είναι να αναπτυχθεί και η αυτόνομη οδήγηση», εξηγεί στο Reporter Magazine, ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας, κ. Νίκος Κομνηνέας. Ο ίδιος προσθέτει ότι είναι «ένα πολύ ουσιαστικό πρόγραμμα, το οποίο καθορίζει τη βιώσιμη πορεία της Αστυπάλαιας στο μέλλον».
Ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας, κ. Νίκος Κομνηνέας
Βιώσιμο δίκτυο μεταφορών
Στη συνέχεια, ο Δήμαρχος αναλύει τους πυλώνες του σχεδιασμού. Όπως επισημαίνει, η Volkswagen σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση θα παράσχουν:
- Κίνητρα στους κατοίκους του νησιού για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε εργοστασιακές τιμές
- ηλεκτροκίνητα οχήματα για τις ανάγκες μεταφορών του νησιού (οχήματα δημόσιας χρήσης, κοινής ωφέλειας) και
- επιδοτήσεις για ανάπτυξη υποδομών δικτύου φόρτισης.
Μάλιστα, οι επιδοτήσεις εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης αναμένεται να είναι διπλάσιες από αυτές που δίνονται για ηλεκτροκίνηση στην υπόλοιπη Ελλάδα και εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 12.000 ευρώ. Συνολικά αναμένεται να γίνει αντικατάσταση περίπου 1.500 οχημάτων εσωτερικής καύσης από 1.000 ηλεκτρικά οχήματα.
Παράλληλα, ο κ. Κομνηνέας γνωστοποιεί ότι θα παρασχεθεί το απαραίτητο λογισμικό για την ενεργοποίηση υπηρεσιών on demand στις δημόσιες συγκοινωνίες, προκειμένου να πραγματοποιούνται τα δρομολόγια, όταν υπάρχει ζήτηση από το κοινό και όχι βάσει προκαθορισμένου ωραρίου. Επίσης, με τη συμβολή και των ντόπιων επιχειρηματιών, θα «στηθούν» πλατφόρμες διαμοιρασμού (for sharing), ενώ θα τεθούν προς κυκλοφορία e-μοτοποδήλατα και e-ποδήλατα, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση θα αναβαθμίσει τις οδικές υποδομές του νησιού, με επαρκείς ασφαλτοστρώσεις και σημάνσεις για ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς περιήγηση.
Ενεργειακή αυτονομία
Σημαντική παράμετρος για την ενεργειακή αυτονομία της Αστυπάλαιας θα είναι η παραγωγή ρεύματος από εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Κομνηνέα, θα διαμορφωθεί ένας υβριδικός σταθμός, ο οποίος θα συνδυάζει την αιολική με την ηλιακή ενέργεια για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Κατόπιν, η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα αποθηκεύεται σε μία μπαταρία. «Αυτό που θα απαιτηθεί είναι 1-2 ανεμογεννήτριες και ένα φωτοβολταϊκό σύστημα, με στόχο τελικά να καταστεί δυνατή η πλήρης κάλυψη της κατανάλωσης ενέργειας του νησιού» υπογραμμίζει ο Δήμαρχος.
Αυτό, φυσικά, σημαίνει ότι η Αστυπάλαια θα μείνει εκτός της σύνδεσης μέσω καλωδίων με τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου, γνωστοποιεί ο κ. Κομνηνέας, ενώ είναι κατηγορηματικός, όταν ερωτάται για το ενδεχόμενο δημιουργίας αιολικού πάρκου: «Δεν τίθεται τέτοιο θέμα».
Αν αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού καλύπτονται σχεδόν αποκλειστικά με ντηζελογεννήτριες, αντιλαμβάνεται την οικολογική και οικονομική ελάφρυνσή του από το σχεδιαζόμενο σύστημα παραγωγής ενέργειας.
O ενεργειακός παράγοντας ήταν κίνητρο και για την Volkswagen. Σύμφωνα με όσα μεταφέρονται στο Reporter Magazine από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία «ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι περιβαλλοντικά ουδέτερες μεταφορές. Συνεπώς, η εταιρεία μεταμορφώνεται από έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων σε έναν πάροχο έξυπνης και βιώσιμης κινητικότητας. Με το project της Αστυπάλαιας, θα διερευνήσουμε πως να υλοποιήσουμε αυτό το όραμα, σήμερα κιόλας. Θέλουμε να δοκιμάσουμε αυτό το σύστημα δικτυωμένης, φιλικής προς το περιβάλλον ηλεκτρικής κινητικότητας και να μάθουμε πως εκλαμβάνει ο κόσμος αυτές τις λύσεις».
Διαφυλάσσεται ο χαρακτήρας του νησιού
«Το όραμα της Volkswagen και των ελληνικών αρχών ήρθε και “κούμπωσε” με όσα σχεδιάζαμε για το νησί μας», σημειώνει ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας και εξηγεί: «Βιολογικό καθαρισμό λυμάτων, ανακύκλωση στερεών αποβλήτων, πόσιμο νερό, στο πνεύμα της κυκλικής οικονομίας».
Ο κ. Κομνηνέας επισημαίνει, με έμφαση, ότι αυτό το νέο μακρόπνοο πλάνο δε θα επηρεάσει την παραδοσιακή «αύρα» του νησιού και τις συνήθειες των κατοίκων. «Οι νέες τεχνολογίες δεν αντιστρατεύονται τον μοναδικό χαρακτήρα του νησιού, αλλά αντιθέτως, τον αναδεικνύουν και τον διαφυλάσσουν», τονίζει.
Πηγή: Reporter.gr