Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Ολα τα στοιχεία δείχνουν ότι η φετινή τουριστική περίοδος θα ξεκινήσει από τη Ρόδο στις 23 Μαρτίου και θα συνεχιστεί με κλιμακούμενη ένταση μέχρι την Κυριακή 07 Νοεμβρίου. Οι πρώτοι δύο μήνες της σεζόν θα είναι υποτονικοί, όμως από τον Ιούνιο κι έπειτα το σκηνικό θ’ αλλάξει, οι αφίξεις θα πολλαπλασιαστούν και μήνα με τον μήνα η επιστροφή στην ‘πραγματική κανονικότητα’ θα είναι γεγονός. Παρότι τα δεδομένα είναι ρευστά και τα πάντα αλλάζουν διαρκώς, η προσπάθεια για την επιβεβαίωση της είδησης αυτής αποτελεί σήμερα τον πρώτο στόχο των επιχειρήσεων του τουρισμού, αλλά και αυτών καθαυτών των κρατών που στηρίζουν εκεί ένα μέρος της οικονομίας τους. Η καλλιέργεια της ‘θετικής ψυχολογίας’ θα είναι για φέτος η πιο μεγάλη επένδυση και αυτή θα αποτελέσει τον πρώτο σύμμαχο στη βιομηχανία του τουρισμού.
Τη φετινή σεζόν θα εγκαινιάσουν οι επισκέπτες από το Ισραήλ. Ήδη έχει προγραμματιστεί για την Τρίτη 23 Μαρτίου η πρώτη πτήση τσάρτερ από το αεροδρόμιο ‘Μπεν Γκουριόν’ του Τελ Αβίβ προς το αεροδρόμιο ‘Διαγόρας’ της Ρόδου.
Η άφιξη αυτή, όπως και οι υπόλοιπες που θα γίνουν τις ημέρες εκείνες, συνδέονται με το Εβραϊκό Πάσχα, η πρώτη ημέρα του οποίου θα τιμηθεί στις 27 Μαρτίου, ο δε εορτασμός του θα συνεχιστεί μέχρι τις 04 Απριλίου.
Πρέπει, να σημειωθεί ότι σχετική πληροφόρηση δεν υπάρχει ακόμα προς την Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ούτε κι έχουν γίνει οι απαραίτητες κρατήσεις για θέσεις αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Ρόδου. Ωστόσο, ακόμα και υπό κανονικές συνθήκες, η πλήρης εικόνα αυτού του είδους των κρατήσεων αποκρυσταλλώνεται μετά το τέλος Ιανουαρίου.
Φέτος, συμπίπτει η λήξη του Εβραϊκού «Περάσματος» με την έναρξη του Καθολικού Πάσχα, που φέτος θα εορταστεί στις 04 Απριλίου και αυτό για τους κεντρικούς τουριστικούς προορισμούς σημαίνει αφίξεις. Το Ορθόδοξο Πάσχα φέτος θα εορτασθεί στις 02 Μαϊου.
Πότε ανοίγουν τα ξενοδοχεία
Το πρώτο ξενοδοχείο που θα ανοίξει της πύλες του στη Ρόδο, στις 23 Μαρτίου, βρίσκεται στην Ιξιά. Αν τίποτα δεν στραβώσει μέχρι τότε θα ανοίξουν κι άλλες μονάδες στην ίδια περιοχή, καθώς και στην περιοχή των Κολυμπίων.
Το Εβραϊκό και το Καθολικό Πάσχα θα αποτελέσουν καλές αφορμές για ταξίδια στο εξωτερικό και η Ρόδος αποτελεί έναν καλό, και αποδεδειγμένα ασφαλή προορισμό.
Το ξενοδοχείο Atrium Platinum που δεσπόζει στην περιοχή των Κρητικών και πέρυσι είχε παραμείνει κλειστό, φέτος θα λειτουργήσει κανονικά με εκκίνηση την 25η Απριλίου 2021. Η επανεκκίνηση μιας τόσο μεγάλης μονάδας αποτυπώνει τη θέληση των επιχειρηματιών να μην αφήσουν την πανδημία να ορθώσει άλλα εμπόδια.
Όλα τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τις προηγούμενες ημέρες εκτιμούν ότι το 2021 θα φέρει το 50% των επισκεπτών που είχε η χρονιά 2019. Βέβαια οι μεγάλοι Tour Operators υπόσχονται ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης του χαμένου εδάφους. Όμως, τα ποσοστά αυτά, στην παρούσα χρονική στιγμή, αποτελούν μόνο αντικείμενο χαλαρής συζήτησης κι όχι ουσιαστική βάση εργασίας.
Οι ίδιοι οι ξενοδόχοι θεωρούν ότι από τον Μάιο θα γίνει αισθητή η τουριστική κίνηση και από την αρχή του Ιουνίου μέχρι το τέλος Οκτωβρίου ίσως να βιωθεί ένα πραγματικό οικονομικό θαύμα για όλους.
Τί θα γίνει με τα μικρά
νησιά και το yachting
Το επιβατηγό πλοίο «King Sharon» θα είναι το πρώτο καράβι που θα ξεκινήσει φέτος τις ημερήσιες εκδρομές προς τη Σύμη. Η εκκίνησή του θα γίνει στις πρώτες ημέρες του Απριλίου, καθώς τα δρομολόγια θα συνδεθούν με τις αφίξεις λόγω του Καθολικού Πάσχα. Την ίδια θαλάσσια οδό θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα ημερόπλοια, που σταδιακά θ’ αρχίσουν να διαμορφώνουν το πρόγραμμά τους για Σύμη, Χάλκη, Τήλο, Νίσυρο, Λέρο κλπ.
Ωστόσο, η ανάσα που περιμένουν οι μικρονησιώτες της Δωδεκανήσου θα έρθει μέσα από την επανεκκίνηση του yachting. Τα ιστιοπλοϊκά και τα μηχανοκίνητα σκάφη αναψυχής είναι εκείνα που δίνουν το κάτι παραπάνω στις οικονομίες των μικρών νησιών και το σίγουρο είναι πως οι κάτοικοί τους δε θα αντέξουν άλλη μια χρονιά χωρίς το ουσιαστικό αυτό έσοδο.
Πέρυσι, ίσχυσε το εξής παράδοξο: Ενώ η Ελλάδα δεν δεχόταν σκάφη αναψυχής από την Τουρκία, οι πλοιοκτήτες με αφετηρία την Τουρκία εισέρχονταν στα χωρικά ύδατα της συνθήκης Σένγκεν από την Κύπρο που παρέμενε ανοιχτή για όλους.
Πέρυσι, για πρώτη φορά υιοθετήθηκε ο όρος «touch and go», κατά τον οποίο τα σκάφη αναψυχής από την Τουρκία, προσέγγιζαν για λίγες ώρες ένα από τα λιμάνια της Κύπρου κι ακολούθως έπλεαν κανονικά προς όποιο προορισμό επέλεγαν.
Αυτό ήταν το αποτέλεσμα της έλλειψης ενιαίας πολιτικής από τις χώρες που καλύπτονται από τη ‘Σένγκεν’.
Οι επαγγελματίες του yachting περιμένουν τώρα από την Κυβέρνηση μια πιο σοβαρή προσέγγιση του κλάδου τους και σχεδιασμό από τώρα όλων των αποφάσεων που διαδοχικά πρέπει να ληφθούν ώστε τον Μάρτιο να είναι ξεκάθαρα τα πρωτόκολλα και το τι θα πρέπει να ισχύσει για τους πλόες στο Αιγαίο.
Εμβολιασμένοι τουρίστες
σε προορισμούς
ανεμβολίαστων πολιτών
Στο Ισραήλ γίνονται 150.000 εμβολιασμοί την ημέρα και εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Φλεβάρη όλοι οι πολίτες θα έχουν αποκτήσει το λεγόμενο «πράσινο διαβατήριο». Μαζί με αυτό, θα λαμβάνουν μια ειδική εφαρμογή στο κινητό τους τηλέφωνο με την οποία θα ανοίγουν όλες τις πόρτες για συναλλαγές στις δημόσιες υπηρεσίες και online κρατήσεων για αεροπορικά ταξίδια στο εξωτερικό.
Μάλιστα, επειδή στο Ισραήλ υπάρχουν «σκληροπυρηνικοί πιστοί» η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις Συναγωγές έχουν φροντίσει να βρουν εδάφια στη Βίβλο, όπου διατυπώνεται πως «είναι αμαρτία να μη φροντίζεις την υγεία τη δική σου και των ανθρώπων που σε περιβάλλουν».
Όλα αυτά δείχνουν ότι στη συγκεκριμένη χώρα έχουν λάβει στα σοβαρά την υπόθεση «εμβολιασμός». Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με τις ευρωπαϊκές χώρες που προετοιμάζονται για τη μετά-Covid19 εποχή.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν μια σειρά από ερωτήματα: Ποια θα είναι η εικόνα του τουριστικού προορισμού στον οποίο οι μισοί θα έχουν εμβολιαστεί και οι υπόλοιποι όχι; Οι επιπτώσεις της κατάστασης αυτής στην αγορά μήπως θα είναι ίδιες με εκείνες του 2020; Μήπως στο πέρασμα των μηνών, η απαίτηση για 100% εμβολιασμένο πληθυσμό θα αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία ενός προορισμού;
Αν και απαντήσεις είναι αδύνατο να δοθούν από τώρα, είναι πια ξεκάθαρο ότι ο εμβολιασμός αποτελεί το κλειδί συνεπώς δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις στο έργο αυτό.