«Οι αγορές, πέραν των καθημερινών προϊόντων πρώτης ανάγκης, εξακολουθούν να μην είναι προσιτές για τους Ελληνες καταναλωτές». Αυτό επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η GfK στην έρευνα καταναλωτικού κλίματος για το τέταρτο τρίμηνο του 2016, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν χθες.
Από την έρευνα προκύπτουν δύο βασικά συμπεράσματα: πρώτον, ότι η αύξηση του ΑΕΠ στο γ΄ τρίμηνο του 2016 δεν επηρεάζει θετικά –για την ώρα τουλάχιστον– την καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών. Δεύτερον, παρατηρείται εξαιρετικά μεγάλη διαφορά ταχύτητας με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές οικονομίες, καθώς σε αυτές, στο τέταρτο τρίμηνο του 2016, καταγράφηκε υψηλό εννέα ετών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών το δ΄ τρίμηνο του 2016 αυξήθηκε κατά 3,3 μονάδες σε σύγκριση με το γ΄ τρίμηνο, παραμένοντας βεβαίως σε αρνητικό πρόσημο, στις -33,8 μονάδες, καθώς οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις υπερτερούν των αισιόδοξων. Οπως παρατηρεί η GfK, αν και ο εν λόγω δείκτης παρουσίασε αύξηση, η τιμή αυτή παρέμεινε σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, στα ίδια σχεδόν με αυτά που ήταν κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
Οι κακές οικονομικές συνθήκες αντικατοπτρίζονται επίσης στην τάση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές. Παρ’ όλο που ο σχετικός δείκτης είχε ανέβει κατά 6,7 μονάδες στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, φτάνοντας στις -36,1 μονάδες, συνέχισε να βρίσκεται στα ίδια χαμηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί κατά την ίδια περίοδο του 2015. Υπενθυμίζεται ότι το 2015 η κατανάλωση είχε υποστεί βαρύ πλήγμα, ειδικά κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ως αποτέλεσμα της επιβολής ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων. Μάλιστα, κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2015 οι περιορισμοί ήταν ακόμη αρκετά αυστηροί σε σχέση με σήμερα. Οι Ελληνες εξακολουθούν να προβλέπουν μια ασθενή αύξηση των εσόδων. Ο σχετικός δείκτης υποχώρησε κατά 2,6 μονάδες, φτάνοντας -40,1 μονάδες το τέταρτο τρίμηνο του 2016, ενώ ο δείκτης έχει υποχωρήσει θεαματικά, κατά 22,1 μονάδες, σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015. Παρά την όποια μείωση, εξάλλου, το ποσοστό ανεργίας παραμένει σε δυσθεώρητα ύψη και φυσικά στο υψηλότερο επίπεδο σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα δύο παραπάνω στοιχεία μεταφράζονται σε χαμηλή προοπτική για τους Ελληνες τόσο σε ό,τι αφορά τη δημιουργία θέσεων εργασίας όσο και στην αύξηση των εισοδημάτων τους.
Η υπόλοιπη Ευρώπη, παρά το ρευστό παγκόσμιο σκηνικό, κινείται σε διαφορετική πορεία από την Ελλάδα. Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος στην Ε.Ε., σύμφωνα με την έρευνα της GfK, αυξήθηκε κατά 5,6 μονάδες, αγγίζοντας τις 17,9 μονάδες τον Δεκέμβριο που αποτελεί και την υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2008. Βάσει της ανάλυσης της GfK, το στοιχείο αυτό δείχνει ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μάλλον έμειναν ανεπηρέαστοι από θέματα όπως η εκλογή Τραμπ, η συνέχιση του πολέμου στη Συρία, καθώς και η άνοδος των εθνικιστικών κομμάτων.
Καθημερινή