Με στόχο να μπει φρένο στις παραπλανητικές πρακτικές με τις τιμές των προϊόντων στο λιανεμπόριο, εφαρμόζεται νέος Κώδικας Δεοντολογίας που αναμένεται να φέρει τα πάνω – κάτω στο μοντέλο προσφορών και προωθητικών ενεργειών στα σούπερ μάρκετ. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν το 1/3 των ταχυκίνητων κωδικών προϊόντων που πωλούνταν στα σούπερ μάρκετ, διατίθενται υπό καθεστώς κάποιου είδους προσφοράς εισφέροντας πάνω από 4 δισ. ευρώ στις ετήσιες πωλήσεις των αλυσίδων.
Οι ανακοινώσεις μείωσης τιμών από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, για προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες, μπαίνουν πλέον σε νέο πλαίσιο, το οποίο αν και ισχύει τυπικά από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε συνέχεια προσαρμογής της εθνικής νομοθεσίας με κοινοτική οδηγία, θα τεθεί σε εφαρμογή στο προσεχές διάστημα από τα σούπερ μάρκετ, κατόπιν των απαραίτητων προσαρμογών και ερμηνευτικών οδηγιών.
Οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται για την περίοδο εφαρμογής από τον επόμενο μήνα, προσβλέποντας σε κάποια μικρά περιθώρια ανοχής για ορισμένα προϊόντα. Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού το νέο πλαίσιο καλών πρακτικών θα είναι σε πλήρη εφαρμογή, όπως εκτίμησε από τη HoReCa ο Αριστοτέλης Παντελιάδης (Metro), πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ). «Αυτό που θα αλλάξει στην αγορά είναι ότι κάποιες προσφορές που είναι μόνο κατ’ όνομα προσφορές -συνεχείς προσφορές- θα σταματήσουν να υπάρχουν. Προσωπικά, αυτό το βλέπω υγιές» τόνισε σχετικά, αναφερόμενος σε προϊόντα που διατίθενται σχεδόν όλο τον χρόνο με sticker χαμηλότερης τιμής. Αυτές οι πρακτικές θα εκλείψουν στο νέο περιβάλλον που φέρνει ο Κώδικας Δεοντολογίας, με τις προσφορές να γίνονται πιο σπάνιες αλλά πραγματικές.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη ρύθμιση, οι προσφορές είτε αφορούν ποσοστό έκπτωσης, είτε μείωση τιμής σε απόλυτο μέγεθος (π.χ. έκπτωση 10% ή μείωση τιμής 1 ευρώ) θα υπολογίζονται με βάση την χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες κι όχι την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα. Εξαιρούνται από το μέτρο νωπά και ευπαθή προϊόντα και τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκο γάλα, τυρί και γιαούρτι, καθώς ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός του διαστήματος 30 ημερών που ορίζει η ρύθμιση. Επίσης, εξαιρούνται από τη ρύθμιση της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών οι προωθητικές ενέργειες του τύπου «1+1 δώρο», οι οποίες όμως θα παραμένουν στο στόχαστρο των ελέγχων για εφαρμογή τυχόν αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Εξάλλου, για την παροχή μεγαλύτερης διαφάνειας για τον καταναλωτή τα προϊόντα που διατίθενται υπό τέτοιου τύπου προσφορά, πρέπει να διατίθενται και μεμονωμένα στο ράφι. Δράσεις αναμένονται και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού μεταξύ προμηθευτών ώστε να προκύψει περαιτέρω μείωση τιμών.
Αντικρουόμενα μέτρα και πλασματικές προσφορές
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την ΕΣΕ, η τιμή αναφοράς των 30 ημερών έρχεται πολλές φορές σε σύγκρουση με το μέτρο για τον περιορισμό του μικτού περιθωρίου κέρδους. Αν και πρόκειται για τεχνικό θέμα, οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ το έχουν επικοινωνήσει στο επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης και φαίνεται να υπάρχει πεδίο συνεννόησης, εξού και οι ελπίδες που καλλιεργούνται ότι το μέτρο για το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους δεν θα ανανεωθεί μετά τις 30 Απριλίου που λήγει. Πάντως, όπως τονίζει ο πρόεδρος της ΕΣΕ, δεν υπάρχει προς το παρόν καμία συμφωνία με την κυβέρνηση για κατάργηση των μέτρων για την ακρίβεια, πέραν της δέσμευσης ότι τα μέτρα θα επανεξετάζονται όσο ο πληθωρισμός τροφίμων μειώνεται.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αλλαγές που προωθούνται στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας αλλάζουν άρδην τα δεδομένα σε ορισμένες κατηγορίες, κυρίως μη τροφίμων, όπως π.χ. σε απορρυπαντικά και καλλυντικά, που διατίθενται σχεδόν όλο τον χρόνο υπό κάποιου είδους προσφορά. Θεωρείται ότι ορισμένες ενέργειες προμηθευτών σε αυτές τις περιπτώσεις είναι καταχρηστικές, αφού ο καταναλωτής δεν έβλεπε καθαρή τιμή στο ράφι. Οπότε με το νέο πλαίσιο αυτό θα αλλάξει.
Σταθερό budget από προμηθευτές, σταθερή μέση τιμή στα προϊόντα
Προμηθευτές και λιανέμποροι αναμένεται να αναπροσαρμόσουν την πολιτική τους, χωρίς όμως αναπροσαρμογή του budget τους, όπως συνέβη με το προηγούμενο μέτρο (του πρώην υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα) όπου το 30% του προϋπολογισμού των προσφορών διατέθηκε σε μείωση τιμών στους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών, με αποτέλεσμα να διατεθούν περισσότερα χρήματα για προωθητικές ενέργειες. Τότε, οι προμηθευτές δεν μείωσαν τις προσφορές, οπότε παρατηρήθηκε ίδιος αριθμός και ίδια ένταση προσφορών σε μειωμένο τιμοκατάλογο.
Συμπεραίνεται ότι αφού θα μειωθούν οι προσφορές στη διάρκεια του έτους, με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, θα επενδύονται μεγαλύτερα ποσά σε λιγότερες προσφορές, που σημαίνει ότι οι τιμές προσφοράς θα είναι πιο ελκυστικές για τον καταναλωτή. Ωστόσο, δεν προβλέπεται να μειωθούν οι τιμές των προϊόντων. Εν τέλει, παρά τις ενέργειες προσφορών και εκπτώσεων, η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος δεν προβλέπεται να αλλάξει σε ετήσια βάση. Πρακτικά, το όφελος για τον καταναλωτή θα είναι μεγαλύτερη καθαρότητα της τιμής στο ράφι και άρα ενίσχυση της… κλονισμένης εμπιστοσύνης του, στόχοι που θα απαιτήσουν ενημερωτική καμπάνια τόσο από το ΥΠΑΝ όσο και από τα σούπερ μάρκετ.
Πηγή: powergame.gr