Με το βλέμμα στραμμένο στην Ουκρανία, οι παράγοντες του τουρισμού περιμένουν την ταχεία αποκλιμάκωση της κατάστασης, έτσι ώστε να υπάρξει ένα φυσιολογικό καλοκαίρι, κάτι που όμως μόνο ως δεδομένο δεν πρέπει να θεωρείται
Παραμένει «παγωμένη» η τουριστική αγορά, μία εικόνα που παραμένει σταθερή από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και μετά.
Οι παράγοντες του κλάδου τηρούν στάση αναμονής και θεωρούν ότι υπάρχει χρόνος να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι βρεθεί σύντομα μία ειρηνική λύση στην Ουκρανία και το επόμενο χρονικό διάστημα τα πάντα θα κυλήσουν ομαλά, τηρουμένων πάντα των αναλογιών.
Η κατάσταση επιτείνεται, βέβαια, και από το ενεργειακό ράλι τιμών, που αναμφίβολα πλήττει την κατανάλωση σε όλη την Ευρώπη και επιβαρύνει σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Χθες ξεκίνησε Διαδικτυακά η Διεθνής Έκθεση Τουρισμού στο Βερολίνο και αποτελεί κοινή αίσθηση ότι υπάρχει φως στο βάθος τούνελ, παρά τα σύννεφα που υπάρχουν στον παγκόσμιο ορίζοντα, μεταφορικά και κυριολεκτικά.
Τα μηνύματα στο μέτωπο της πανδημίας είναι θετικά με όλο και περισσότερες χώρες να χαλαρώνουν τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν για ταξίδια, ακόμη και η Γερμανία από τα μέσα Μαρτίου θα καταργήσει σχεδόν όλους τους περιορισμούς.
Ολοι οι εμπλεκόμενοι, tour operator, ταξιδιωτικά γραφεία και ξενοδόχοι έχουν ακόμη ζωντανή την ελπίδα ότι θα έχουμε φέτος ένα φυσιολογικό καλοκαίρι από τους εξωγενείς παράγοντες, κάτι που αν συμβεί θα φέρει μία εξαιρετική χρονιά, τόσο από πλευράς αφίξεων όσο και εσόδων.
Ο πόλεμος «πάγωσε» την αγορά
Είναι χαρακτηριστικό ότι προς το τέλος Ιανουαρίου, η ζήτηση για πακέτα, ήταν σε επίπεδα κατά πολύ πάνω από τα αντίστοιχα του 2019 και η αισιοδοξία είχε φτάσει στο ζενίθ.
Ολα αυτά βέβαια τα σκιάζει ο πόλεμος στην Ουκρανία, που ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων DRV Νόρμπερτ Φίμπιχ τον αποκαλεί «σκιά ανησυχίας».
Το ζητούμενο, βέβαια, είναι σε ποιο βαθμό ο πόλεμος θα επηρεάσει την τουριστική διάθεση και τις κρατήσεις μετά από δύο χρόνια πανδημίας. Οπως σημειώνει ο Ν. Φίμπιχ είναι αδύνατον κάτι τέτοιοι να προβλεφθεί.
Ωστόσο, σε αυτό που όλοι συμφωνούν είναι ότι οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν μεγάλη επιθυμία να ταξιδέψουν. Οι κρατήσεις για τν καλοκαιρινή σεζόν αυξάνονται σε ταξιδιωτικά γραφεία και διαδικτυακές πύλες ταξιδίων και είναι από τις αρχές Φεβρουαρίου πάνω από το επίπεδο των εβδομάδων που προηγήθηκαν του Φεβρουαρίου του 2019.
Ωστόσο, το DRV δεν αναμένει επιστροφή στα επίπεδα προ κρίσης παρά μόνο την τουριστική σεζόν του 2023, επειδή οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί για μακρινούς προορισμούς επηρεάζουν την τουριστική κίνηση του χειμώνα.
Παραμένουν θετικοί οι οιωνοί
«Οι οιωνοί είναι καλοί, θα δούμε τη θερινή κίνηση να προσεγγίζει το επίπεδο πριν την πανδημία», δήλωσε πρόσφατα ο Στέφαν Μπόμερτ, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής TUI. «Από τα τέλη Ιανουαρίου η κινητικότητα είναι πάνω από τα επίπεδα του 2019». Αλλά και άλλοι μεγάλοι διοργανωτές ταξιδιών βλέπουν αυξανόμενη κίνηση στον αριθμό κρατήσεων.
Από την πλευρά του ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας τηρεί στάση αναμονής και σύμφωνα με δηλώσεις του σημειώνει ότι «περιμένουμε να δούμε ψύχραιμα ποια είναι τα στοιχεία, πώς θα επηρεάσουν τα τουριστικά ρεύματα και φυσικά αν η ενεργειακή κρίση, που επιτείνεται τώρα με τον πόλεμο, θα επηρεάσει το κομμάτι της μετακίνησης των ταξιδιωτών».
Επίσης, προβληματισμός επικρατεί και στις μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν προγραμματίσει για φέτος αριθμό δρομολογίων ρεκόρ για απευθείας πτήσεις προς την Ελλάδα.
Μέχρι τον Μάιο αναμένεται να έχουν δρομολογηθεί τουλάχιστον εννέα διαφορετικές απευθείας πτήσεις εβδομαδιαίως, με κάποιες εταιρείες, μάλιστα, να έχουν προγραμματίσει να τις αυξήσουν σε δύο πτήσεις την ημέρα, καθώς πλησιάζουμε στο Πάσχα.
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι η αμερικανική αγορά είναι αυτή που μπορεί να κάνει τη διαφορά για τα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας, τα οποία εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τα θερινά resorts στον δρόμο προς την ανάκαμψη.
Κυρίαρχο στοιχείο αυτή την στιγμή είναι η αβεβαιότητα στον τουρισμό. Αρκετοί, πάντως, είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η εικόνα αυτή σε επίπεδο κρατήσεων δεν θα διαρκέσει περισσότερο από έναν-δύο μήνες.
Ομως και αυτό το σενάριο να επικρατήσει, είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν επιπτώσεις, με το ξεκίνημα να μην είναι τόσο δυναμικό όσο πολλοί θα περίμεναν.
Πηγή imerisia.gr