Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου
Περί το -12% μειώθηκαν τα τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο από το 2010 ως το 2017, όμως αυξήθηκαν κατά 15% από το 2016 στο 2017, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε σήμερα η Κομισιόν στις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα η αρμόδια για τις μεταφορές Επίτροπος Βιολέτα Μπούλτς.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, στην Κύπρο το 2010 υπήρχαν 73 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, έπεσαν στους 54 το 2016 και ανέβηκαν και πάλι σε 62 το 2017.
Στην Ελλάδα αντίστοιχα οι θάνατοι από 112 ανά εκατομμύριο το 2010 έπεσαν σε 76 το 2016 και 69 το 2017 καταγράφοντας συνολική μείωση -41 %.
Ειδικά, στην περίπτωση της Ελλάδας, όμως, η μείωση ενδέχεται να οφείλεται και σε μείωση της χρήσης των οδών λόγω της οικονομικής κρίσης, όπως παραδέχθηκε η αρμόδια Επίτροπος Βιολέτα Μπούλτς.
Η Επίτροπος απαντώντας σε ερώτημα του Real.gr τόνισε πως η χρήση της συνεργατικής οικονομίας και προγραμμάτων car pooling – κοινής χρήσης αυτοκινήτων, και λοιπές καινοτομίες, θα βοηθήσουν στη συνέχιση της πτωτικής τάσης μετά την οικονομική ανάκαμψη.
Η Βιολέτα Μπουλτς ανακοίνωσε σήμερα στον Τύπο πως με βάση τη διακήρυξη της Βαλέτας για την οδική ασφάλεια του Μαρτίου 2017, η Κομισιόν επεξεργάζεται επί του παρόντος ένα νέο πλαίσιο για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2020-2030, μαζί με μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που θα συμβάλλουν σε ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο.
Αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων για την ασφάλεια των οχημάτων και για τη διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών, καθώς και μια πρωτοβουλία για την ασφαλή μετάβαση στη συνεργατική, συνδεδεμένη και αυτόνομη κινητικότητα. Η Κομισιόν θα υποβάλει αυτά τα μέτρα τον Μάη.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25 300 άνθρωποι, ήτοι 300 λιγότεροι από ό,τι το 2016 (-2 %) και 6 200 λιγότεροι από ό,τι το 2010 (-20 %).
Σύμφωνα με την Κομισιόν, παρόλο που η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική, η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020 “θα αποτελέσει πλέον μεγάλη πρόκληση”.
Επιπλέον, εκτιμάται ότι άλλοι 135 000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
“Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως”, αναφέρει η Κομισιόν.
“Απαιτούνται λοιπόν νέες προσπάθειες από όλους τους φορείς για να καταστεί ασφαλέστερο το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο”, σημειώνεται.
“Ενώ οι εθνικές και οι τοπικές αρχές αναλαμβάνουν την πλειονότητα των καθημερινών δράσεων, όπως οι δράσεις επιβολής και ευαισθητοποίησης, η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων για την προώθηση περαιτέρω ουσιαστικής προόδου. Τα μέτρα αυτά θα αποτελέσουν ένα ακόμα βήμα προς μια “Ευρώπη που προστατεύει” όπως την οραματίζεται ο πρόεδρος Γιούνκερ”, τονίζει η Κομισιόν.
Κατά την Κομισιόν, με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017.
Εντός της ΕΕ, η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) ανέφεραν τα καλύτερα στοιχεία για το 2017. Σε σύγκριση με το 2016, η Εσθονία και η Σλοβενία ανέφεραν τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων, με -32 % και -20 % αντίστοιχα.
Επιπλέον, η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των κρατών μελών μειώθηκε ακόμη περισσότερο το 2017, με καταγεγραμμένα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων υψηλότερα από 80 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων μόνο σε δύο κράτη μέλη (Ρουμανία και Βουλγαρία).