Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού. Βρίσκονται υπό πίεση, γιατί αρκετοί έχασαν τις δουλειές τους και πολλοί ανησυχούν πώς θα πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Την ίδια στιγμή, το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών και όλες οι Eνώσεις Kαταναλωτών-μέλη της BEUC – Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών δέχονται πολλά παράπονα καταναλωτών ότι τα δικαιώματά τους, ως ταξιδιώτες, υποβαθμίζονται.
”Η τουριστική βιομηχανία χρησιμοποιεί αρκετές παραπλανητικές πρακτικές, έτσι ώστε να αποφύγει να αποζημιώσει τους καταναλωτές, για υπηρεσίες, που δεν έχουν λάβει, όπως ακυρωμένες πτήσεις, ακυρωμένα οργανωμένα ταξίδια κ.λπ. Αρκετά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εισάγουν, τώρα, μέτρα, για να αναγκάσουν τους καταναλωτές να δεχτούν κουπόνια, για τα ακυρωμένα ταξίδια τους, αντί να επιτρέψουν στους επιβάτες να ζητήσουν άμεση αποζημίωση”, αναφέρει το ΚΕ.Π.ΚΑ.
”Οι ευρωπαϊκοί κανόνες, για το θέμα αυτό, είναι ξεκάθαροι: οι καταναλωτές δικαιούνται αποζημίωση, εάν το οργανωμένο ταξίδι τους, η πτήση τους, ή το ταξίδι τους με το τρένο ακυρωθούν, χωρίς να ευθύνονται οι ίδιοι. Οι καταστάσεις κρίσης πρέπει να σηματοδοτούν ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών. Δεν πρέπει να αποτελούν ευκαιρία για να ξεφορτωθούμε τα δικαιώματα των καταναλωτών, επιτρέποντας, σε κάποιες εταιρείες να βάλουν βαθιά το χέρι τους στις τσέπες των καταναλωτών.
Οι Ενώσεις Καταναλωτών αναγνωρίζουμε την τεράστια οικονομική πίεση πάνω στη βιομηχανία του τουρισμού, λόγω της κρίσης του κορωνοϊού. Όμως, για να υποστηριχθούν και η βιομηχανία τουρισμού και οι καταναλωτές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. πρέπει να εργασθούν μαζί, ώστε να βρουν λύσεις, ισορροπημένες και για τους δύο. Δεν είναι δυνατόν το δικαίωμα των καταναλωτών, σε αποζημίωση να μετατρέπεται, σε άτοκο δάνειο, από τις τσέπες των καταναλωτών, στη βιομηχανία τουρισμού. Ζητάμε ένα ευρωπαϊκό ταμείο έκτακτης ανάγκης για τον τουριστικό κλάδο, που θα καλύπτει τα αιτήματα αποζημίωσης και θα προστατεύει τους καταναλωτές, σε περίπτωση που ο ταξιδιωτικός πράκτορας πτωχεύσει.
Είναι απαράδεκτο να εξαναγκάζονται οι καταναλωτές να δεχτούν κουπόνια αντί για χρηματική αποζημίωση. Ακόμα και αν υπάρξει προστασία από χρεωκοπία, τα κουπόνια δεν αποτελούν λύση, γιατί οι άνθρωποι δεν μπορούν πλέον να ταξιδεύουν. Ούτε η αναβολή της αποζημίωσης αποτελεί καλή λύση, γιατί μερικοί μήνες δεν είναι αρκετοί, για να βοηθήσουν την τουριστική βιομηχανία να ανακάμψει. Και, φυσικά, στερούν, από απαραίτητους οικονομικούς πόρους τους καταναλωτές. Οι λύσεις πρέπει να διασφαλίζουν ότι και οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ξεπεράσουν την κρίση.
Τέλος, πρέπει να έχουμε υπόψη ότι εάν θέλουμε οι καταναλωτές να αρχίσουν να ‘κλείνουν’ ξανά ταξίδια στο κοντινό μέλλον, για να βοηθήσουν τον κλάδο του τουρισμού να βγει, από τις οικονομικές δυσκολίες, πρέπει να είναι σίγουροι, ότι σε περίπτωση, δεύτερου κύματος κορωνοϊού, θα είναι προστατευμένοι και δε θα χάσουν τα χρήματά τους”.
Η BEUC απέστειλε επιστολή με τα αιτήματα των καταναλωτών-ταξιδιωτών, στον Didier Reynders, Επίτροπο Δικαιοσύνης, στην Adina Valean, Επίτροπο για τις Μεταφορές και στον Thierry Breton, Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς, στις 2 Απριλίου 2020. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. συμμερίζεται τις επιφυλάξεις και τα αιτήματα της BEUC και ζητά, από την ελληνική κυβέρνηση να διασφαλίσει τη σωστή ισορροπία, ανάμεσα στην προστασία των επιχειρήσεων και στην προστασία των καταναλωτών.