Ειδήσεις

«Κουτσή» Παιδεία λόγω ελλείψεων-Εκτεταμένο σχέδιο «Αθηνά Νο 2»

Εκτεταμένο σχέδιο «Αθηνά Νο 2» σε πρωτοβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο της επόμενης σχολικής χρονιάς. Στη μέση του εκπαιδευτικού «χάρτη» της χώρας παραμένει ένα λύκειο πλήρως αποδιοργανωμένο, με καθηγητές που θα διδάσκουν «ό,τι μπορούν», με επιστημονικά αντικείμενα ανακατεμένα, και οι μαθητές θα ενδιαφέρονται αποκλειστικά και μόνο για τα τέσσερα ή πέντε μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Αν κάποιος θεωρούσε ότι η δημόσια δωρεάν Παιδεία είχε τα προηγούμενα χρόνια υποβαθμιστεί, θα αναγκαστεί τώρα να αναθεωρήσει. Ολοι οι θεσμοί που στήριζαν τους πολίτες και πρόσφεραν στους μαθητές δημιουργικές διεξόδους μέσα στο σχολείο εφέτος καταργούνται. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας βγαίνει κερδισμένο. Και αυτό διότι θα κάνει… οικονομία στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
«Εξορθολογισμός»
Με την υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου, που αναμένεται να λειτουργήσει σε σαθρά θεμέλια ακόμη μία χρονιά προτού καταργηθεί τελείως, η κυβέρνηση εξοικονομεί 4.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Αλλους 1.000 με την κατάργηση της πρωινής ζώνης (7.15-8.15). Με την κατάργηση των τμημάτων ένταξης στην ειδική αγωγή δεν θα χρειαστεί περίπου 1.500 πανελλαδικά. Με την αναμενόμενη μείωση των ολιγομελών τμημάτων στην τεχνική εκπαίδευση γυμνασίων και λυκείων θα περικοπούν ακόμη περίπου 1.000 εκπαιδευτικοί.
Ετσι, μετά την «κόκκινη κάρτα» του κουαρτέτου των δανειστών στην πρόσληψη 22.000 μόνιμων εκπαιδευτικών για την επόμενη σχολική χρονιά (ακριβώς τόσοι ήταν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικού που προσελήφθησαν για τη σχολική χρονιά που διανύουμε ως και τον Μάρτιο), ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε απλά να κόψει τους θεσμούς στους οποίους θα εργάζονταν… Παράλληλα σχεδιάζεται επίσης να καλυφθούν κενά με διδασκαλία μαθημάτων από εκπαιδευτικούς «συναφών» γνωστικών αντικειμένων.

«Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στον εκπαιδευτικό χώρο και δεν ξέρουμε ακόμη καν πόσα χρήματα θα διατεθούν στις σχολικές επιτροπές»
λέει σχετικά το μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) κ. Νίκος Παπαχρήστου. Ο κ.Θανάσης Κικινής, πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), η οποία πλήττεται περισσότερο από τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν, αναφέρεται σε «εκρηκτικό μείγμα που διευκολύνει τον εσωτερικό πόλεμο», το οποίο χαρακτηρίζει αυτή τη στιγμή την εκπαιδευτική κοινότητα. Οπως αναφέρει, αν δεν γίνουν σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, με τις πρόσφατες αποφάσεις του υπουργού Παιδείας αναμένεται και το κλείσιμο περισσότερων από 1.000 τμημάτων νηπιαγωγείων πανελλαδικά – οπότε 1.500 νηπιαγωγοί λιγότεροι στο ταμείο του υπουργείου.
Η «νέα» Πρωτοβάθμια
Ποια είναι η εικόνα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν την ερχόμενη χρονιά οι μαθητές και οι οικογένειές τους; Σχολεία με λιγότερα κενά αλλά και λιγότερες εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
Το ολοήμερο ουσιαστικά καταργείται. Αντικαθίσταται από έναν νέο τύπο ενιαίου σχολείου που θα φέρει τη λέξη «ολοήμερο» μόνο στον τίτλο. Και αυτό διότι όλα τα σχολεία θα αρχίζουν στις 8.00 και θα σχολάνε στις 13.15. Ολοήμερα θα λειτουργούν ως τις 16.00 υπό προϋποθέσεις. Για τη σύσταση ολοήμερου σχολείου απαιτείται ελάχιστος αριθμός 14 μαθητών, και οι δύο γονείς των οποίων πρέπει να εργάζονται (ελάχιστες οι περιπτώσεις στην Ελλάδα της κρίσης).
Οπως δήλωσαν εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που μίλησαν στο «Βήμα», στην πραγματικότητα θα υπάρχουν υποδομές ολοήμερου στα σχολεία αλλά σε ελάχιστα από αυτά θα λειτουργεί ο θεσμός. «Ποιος θα θέλει να αφήσει το παιδί του σε μια αμφίβολης ποιότητας ολοήμερη δομή χωρίς εχέγγυα ότι το παιδί του θα μελετήσει ή θα απασχοληθεί δημιουργικά;» λέει στο «Βήμα» μέλος της ΔΟΕ.
Με τις αλλαγές που έγιναν το πρόγραμμα στα δημοτικά σχολεία ουσιαστικά μειώνεται κατά πέντε διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σε όλες τις τάξεις «κόβεται» μία ώρα από Γυμναστική, Ευέλικτη Ζώνη και Αγγλικά. Επίσης κατά μία ώρα μειώνεται σε Α’ και Β’ τάξη η διδασκαλία Ελληνικών και Μουσικής, σε Γ’ και Δ’ η Μελέτη Περιβάλλοντος, σε Ε’ και Στ’ τα Θρησκευτικά και η Θεατρική Αγωγή, σε Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ η Πληροφορική. Ετσι θεατρολόγοι, μουσικοί και καθηγητές Πληροφορικής δεν θα βρουν δρόμο που να οδηγεί στο σχολείο.
Τα νηπιαγωγεία πλέον για να λειτουργήσουν θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 14 νήπια (από επτά που ίσχυε ως τώρα), με την έμφαση να δίδεται σε πολυθέσια τα οποία θα είναι κατά κανόνα πολυπληθή (25-27 μαθητές). Για τις ημιαστικές περιοχές και την επαρχία θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον πέντε νήπια, αλλά για το ποιο θα χαρακτηρίζεται απομακρυσμένο θα αποφασίζουν οι διορισμένοι από την κυβέρνηση περιφερειακοί διευθυντές. Οπως αναφέρουν μάλιστα οι εκπρόσωποι των νηπιαγωγών, «από τα 1.466 διθέσια νηπιαγωγεία της χώρας τα 744 με τις ρυθμίσεις αυτές μετατρέπονται σε μονοθέσια και κλείνει άμεσα το ένα τμήμα τους».


Αποδιοργάνωση
Λύκεια-φροντιστήρια και αναίμακτη «Αθηνά» σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Η αποδιοργάνωση ολοκληρώνεται με ένα σύστημα το οποίο πλέον κατευθύνει τους μαθητές στην πλήρη αδιαφορία για την ενδοσχολική διαδικασία καθώς θα επικεντρώνουν την προσοχή τους στα τέσσερα ή πέντε μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά. «Οι καθηγητές βλέπουν ήδη την παντελή αδιαφορία των μαθητών για ό,τι διδάσκουν καθώς δεν έχουν κανένα βαθμολογικό κίνητρο και η διαδικασία προαγωγής τους είναι ακώλυτη» λέει εκπαιδευτικός που μίλησε στο «Βήμα».
Τα παραπάνω οδηγούν σε ένα νέο τοπίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ηδη ανακοινώθηκε η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να εξαιρέσει από το μηχανογραφικό δελτίο και τις πανελλαδικές όλα τα τμήματα της περιφέρειας που έχουν μειωμένη ζήτηση ή τα τμήματα που διατηρούν κενές θέσεις.
Πιθανότατα από την επόμενη χρονιά αναμένεται ένα 20% των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης να δεχθεί εισακτέους εκτός πανελλαδικών εξετάσεων. Πρόκειται για περίπου 100 τμήματα στην περιφέρεια τα οποία θα αποδεσμευθούν από τις πανελλαδικές και θα μεταβληθούν σε τμήματα «ελεύθερης πρόσβασης», με αποτέλεσμα την ουσιαστική συρρίκνωσή τους, καθώς το επόμενο βήμα θα είναι να απαξιωθούν και να διασωθούν μόνο εφόσον αποκτήσουν χαρακτηριστικά τοπικού ενδιαφέροντος. Ετσι το υπουργείο Παιδείας θα πετύχει «αναίμακτα» την εφαρμογή ενός σχεδίου «Αθηνά Νο 2» που μελλοντικά θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες περικοπές στην ανώτατη εκπαίδευση. Φυσικά στα περίπου 350 τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ που θα παραμείνουν στα μηχανογραφικά και στις πανελλαδικές εξετάσεις ο ανταγωνισμός θα γιγαντωθεί.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ

4.000 λιγότεροι δάσκαλοι από αλλαγές σε ολοήμερα σχολεία

1.000 λιγότεροι δάσκαλοι με κατάργηση πρωινής ζώνης

1.500 λιγότεροι εκπαιδευτικοί με κατάργηση τμημάτων ένταξης

1.000 λιγότεροι καθηγητές με μείωση τμημάτων στην τεχνική εκπαίδευση

1.500 νηπιαγωγοί λιγότεροι με κλείσιμο 1.000 τμημάτων νηπιαγωγείων

Αποχώρηση χιλιάδων εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης

σε πρωτοβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο της επόμενης σχολικής χρονιάς. Στη μέση του εκπαιδευτικού «χάρτη» της χώρας παραμένει ένα λύκειο πλήρως αποδιοργανωμένο, με καθηγητές που θα διδάσκουν «ό,τι μπορούν», με επιστημονικά αντικείμενα ανακατεμένα, και οι μαθητές θα ενδιαφέρονται αποκλειστικά και μόνο για τα τέσσερα ή πέντε μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Αν κάποιος θεωρούσε ότι η δημόσια δωρεάν Παιδεία είχε τα προηγούμενα χρόνια υποβαθμιστεί, θα αναγκαστεί τώρα να αναθεωρήσει. Ολοι οι θεσμοί που στήριζαν τους πολίτες και πρόσφεραν στους μαθητές δημιουργικές διεξόδους μέσα στο σχολείο εφέτος καταργούνται. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας βγαίνει κερδισμένο. Και αυτό διότι θα κάνει… οικονομία στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

«Εξορθολογισμός»
Με την υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου, που αναμένεται να λειτουργήσει σε σαθρά θεμέλια ακόμη μία χρονιά προτού καταργηθεί τελείως, η κυβέρνηση εξοικονομεί 4.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Αλλους 1.000 με την κατάργηση της πρωινής ζώνης (7.15-8.15). Με την κατάργηση των τμημάτων ένταξης στην ειδική αγωγή δεν θα χρειαστεί περίπου 1.500 πανελλαδικά. Με την αναμενόμενη μείωση των ολιγομελών τμημάτων στην τεχνική εκπαίδευση γυμνασίων και λυκείων θα περικοπούν ακόμη περίπου 1.000 εκπαιδευτικοί.
Ετσι, μετά την «κόκκινη κάρτα» του κουαρτέτου των δανειστών στην πρόσληψη 22.000 μόνιμων εκπαιδευτικών για την επόμενη σχολική χρονιά (ακριβώς τόσοι ήταν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικού που προσελήφθησαν για τη σχολική χρονιά που διανύουμε ως και τον Μάρτιο), ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε απλά να κόψει τους θεσμούς στους οποίους θα εργάζονταν… Παράλληλα σχεδιάζεται επίσης να καλυφθούν κενά με διδασκαλία μαθημάτων από εκπαιδευτικούς «συναφών» γνωστικών αντικειμένων.

«Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στον εκπαιδευτικό χώρο και δεν ξέρουμε ακόμη καν πόσα χρήματα θα διατεθούν στις σχολικές επιτροπές»
λέει σχετικά το μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) κ. Νίκος Παπαχρήστου. Ο κ.Θανάσης Κικινής, πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), η οποία πλήττεται περισσότερο από τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν, αναφέρεται σε «εκρηκτικό μείγμα που διευκολύνει τον εσωτερικό πόλεμο», το οποίο χαρακτηρίζει αυτή τη στιγμή την εκπαιδευτική κοινότητα. Οπως αναφέρει, αν δεν γίνουν σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, με τις πρόσφατες αποφάσεις του υπουργού Παιδείας αναμένεται και το κλείσιμο περισσότερων από 1.000 τμημάτων νηπιαγωγείων πανελλαδικά – οπότε 1.500 νηπιαγωγοί λιγότεροι στο ταμείο του υπουργείου.
Η «νέα» Πρωτοβάθμια
Ποια είναι η εικόνα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν την ερχόμενη χρονιά οι μαθητές και οι οικογένειές τους; Σχολεία με λιγότερα κενά αλλά και λιγότερες εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
Το ολοήμερο ουσιαστικά καταργείται. Αντικαθίσταται από έναν νέο τύπο ενιαίου σχολείου που θα φέρει τη λέξη «ολοήμερο» μόνο στον τίτλο. Και αυτό διότι όλα τα σχολεία θα αρχίζουν στις 8.00 και θα σχολάνε στις 13.15. Ολοήμερα θα λειτουργούν ως τις 16.00 υπό προϋποθέσεις. Για τη σύσταση ολοήμερου σχολείου απαιτείται ελάχιστος αριθμός 14 μαθητών, και οι δύο γονείς των οποίων πρέπει να εργάζονται (ελάχιστες οι περιπτώσεις στην Ελλάδα της κρίσης).
Οπως δήλωσαν εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που μίλησαν στο «Βήμα», στην πραγματικότητα θα υπάρχουν υποδομές ολοήμερου στα σχολεία αλλά σε ελάχιστα από αυτά θα λειτουργεί ο θεσμός. «Ποιος θα θέλει να αφήσει το παιδί του σε μια αμφίβολης ποιότητας ολοήμερη δομή χωρίς εχέγγυα ότι το παιδί του θα μελετήσει ή θα απασχοληθεί δημιουργικά;» λέει στο «Βήμα» μέλος της ΔΟΕ.
Με τις αλλαγές που έγιναν το πρόγραμμα στα δημοτικά σχολεία ουσιαστικά μειώνεται κατά πέντε διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σε όλες τις τάξεις «κόβεται» μία ώρα από Γυμναστική, Ευέλικτη Ζώνη και Αγγλικά. Επίσης κατά μία ώρα μειώνεται σε Α’ και Β’ τάξη η διδασκαλία Ελληνικών και Μουσικής, σε Γ’ και Δ’ η Μελέτη Περιβάλλοντος, σε Ε’ και Στ’ τα Θρησκευτικά και η Θεατρική Αγωγή, σε Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ η Πληροφορική. Ετσι θεατρολόγοι, μουσικοί και καθηγητές Πληροφορικής δεν θα βρουν δρόμο που να οδηγεί στο σχολείο.
Τα νηπιαγωγεία πλέον για να λειτουργήσουν θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 14 νήπια (από επτά που ίσχυε ως τώρα), με την έμφαση να δίδεται σε πολυθέσια τα οποία θα είναι κατά κανόνα πολυπληθή (25-27 μαθητές). Για τις ημιαστικές περιοχές και την επαρχία θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον πέντε νήπια, αλλά για το ποιο θα χαρακτηρίζεται απομακρυσμένο θα αποφασίζουν οι διορισμένοι από την κυβέρνηση περιφερειακοί διευθυντές. Οπως αναφέρουν μάλιστα οι εκπρόσωποι των νηπιαγωγών, «από τα 1.466 διθέσια νηπιαγωγεία της χώρας τα 744 με τις ρυθμίσεις αυτές μετατρέπονται σε μονοθέσια και κλείνει άμεσα το ένα τμήμα τους».


Αποδιοργάνωση
Λύκεια-φροντιστήρια και αναίμακτη «Αθηνά» σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Η αποδιοργάνωση ολοκληρώνεται με ένα σύστημα το οποίο πλέον κατευθύνει τους μαθητές στην πλήρη αδιαφορία για την ενδοσχολική διαδικασία καθώς θα επικεντρώνουν την προσοχή τους στα τέσσερα ή πέντε μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά. «Οι καθηγητές βλέπουν ήδη την παντελή αδιαφορία των μαθητών για ό,τι διδάσκουν καθώς δεν έχουν κανένα βαθμολογικό κίνητρο και η διαδικασία προαγωγής τους είναι ακώλυτη» λέει εκπαιδευτικός που μίλησε στο «Βήμα».
Τα παραπάνω οδηγούν σε ένα νέο τοπίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ηδη ανακοινώθηκε η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να εξαιρέσει από το μηχανογραφικό δελτίο και τις πανελλαδικές όλα τα τμήματα της περιφέρειας που έχουν μειωμένη ζήτηση ή τα τμήματα που διατηρούν κενές θέσεις.
Πιθανότατα από την επόμενη χρονιά αναμένεται ένα 20% των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης να δεχθεί εισακτέους εκτός πανελλαδικών εξετάσεων. Πρόκειται για περίπου 100 τμήματα στην περιφέρεια τα οποία θα αποδεσμευθούν από τις πανελλαδικές και θα μεταβληθούν σε τμήματα «ελεύθερης πρόσβασης», με αποτέλεσμα την ουσιαστική συρρίκνωσή τους, καθώς το επόμενο βήμα θα είναι να απαξιωθούν και να διασωθούν μόνο εφόσον αποκτήσουν χαρακτηριστικά τοπικού ενδιαφέροντος. Ετσι το υπουργείο Παιδείας θα πετύχει «αναίμακτα» την εφαρμογή ενός σχεδίου «Αθηνά Νο 2» που μελλοντικά θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες περικοπές στην ανώτατη εκπαίδευση. Φυσικά στα περίπου 350 τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ που θα παραμείνουν στα μηχανογραφικά και στις πανελλαδικές εξετάσεις ο ανταγωνισμός θα γιγαντωθεί.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ

4.000 λιγότεροι δάσκαλοι από αλλαγές σε ολοήμερα σχολεία

1.000 λιγότεροι δάσκαλοι με κατάργηση πρωινής ζώνης

1.500 λιγότεροι εκπαιδευτικοί με κατάργηση τμημάτων ένταξης

1.000 λιγότεροι καθηγητές με μείωση τμημάτων στην τεχνική εκπαίδευση

1.500 νηπιαγωγοί λιγότεροι με κλείσιμο 1.000 τμημάτων νηπιαγωγείων

Αποχώρηση χιλιάδων εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης

Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου