Από το Γραφείο Τύπου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Φιλότιμη η προσπάθεια της κας Μελίνας Φιλήμονος και προβλέψιμα τα επιχειρήματα που επικαλείται σε μία φαινομενικά ήπια απόπειρα να διασώσει την αξιοπρέπεια του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, μετά την κατάπτυστη ανακοίνωσή τους σχετικά με την περιοχή Αφάντου Ρόδου.
Θα περίμενε ωστόσο κανείς, δεδομένου του πρωτοφανώς προσβλητικού κειμένου, για μια ολόκληρη κοινωνία και τους εκφραστές της, η κα Φιλήμονος να απευθυνθεί στους συναδέλφους της αρχαιολόγους και να τους εγκαλέσει για την κατάφωρη εκτροπή από τον επιστημονικό τους ρόλο και τον διασυρμό ολόκληρης της επιστημονικής κοινότητας των αρχαιολόγων.
Θα περίμενε κανείς να αισθάνεται βαθύτατα προσβεβλημένη και η ίδια, όταν η επιστημονική ιδιότητα χρησιμοποιείται τόσο άκομψα από κάποιους, με σκοπό να εξυπηρετηθούν προφανείς πολιτικές σκοπιμότητες, αγνοώντας τις επιπτώσεις αισχρών συμπεριφορών, που καλύπτονται κάτω από μανδύα της δήθεν αυθεντίας και ενός νοσηρού και επικίνδυνου ελιτισμού.
Είναι ο ίδιος μανδύας της “αυθεντίας” και του “αλάθητου”, κάτω από τον οποίο, ουκ ολίγες φορές ορισμένοι “ευαίσθητοι” άλλοτε διυλίζουν τον κώνωπα και άλλοτε – κατά το δοκούν – καταπίνουν την κάμηλο. Ουκ ολίγα τα παραδείγματα επιλεκτικών αποφάσεων που έχουν ξεπεράσει τους κανόνες ηθικής, όπως για παράδειγμα η “αξιοποίηση” ακινήτων ιδιοκτησίας του Υπουργείου Πολιτισμού. Επιστημονική … αδεία, φυσικά !Η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, ένα παραληρηματικό πολιτικό μανιφέστο, με το οποίο χαρακτηρίζονται ως υστερικοί και φωνασκούντες το σύνολο των τοπικών φορέων που αντέδρασαν, αφήνοντας υπονοούμενα για όσους “επιθυμούν να λυμαίνονται ασύδοτοι δημόσια αγαθά” (αλήθεια, τα ακίνητα του Υπουργείου Πολιτισμού στην εξαιρετική οδό των Ιπποτών, εμπίπτουν και αυτά στα δημόσια αγαθά ή για κάποιο λόγο εξαιρούνται της συζητήσεως) και κάνοντας και οικονομική αξιολόγηση επενδύσεων, μόνο κείμενο επιστημόνων αρχαιολόγων δεν είναι.
Συνιστά πλήρη εκτροπή εκ του ρόλου τους, απόλυτη προσβολή προς τον Ροδιακό λαό και βαριά περιφρόνηση προς τα δημοκρατικά ιδεώδη, τα οποία απ᾽ ό,τι εύκολα αντιλαμβάνονται οι λοιποί θνητοί, οι συντάκτες του παραληρήματος δεν θεωρούν δεσμευτικά και για την δική τους ιερή ελίτ .
Η απάντηση ήταν επιβεβλημένη.
Αναμενόμενη ήταν και η ενόχληση που προκάλεσε, όταν η κριτική και η οποιαδήποτε αναφορά στο… άβατο των αρχαιολόγων, ισοδυναμεί με ανοσιούργημα.
Αν η κα Φιλήμονος ως μέλος της τοπικής μας κοινωνίας, δεν αισθάνεται προσβεβλημένη από την συμπεριφορά του συνδικαλιστικού της φορέα, σημαίνει ότι την επικροτεί και την αποδέχεται, επιδεικνύοντας – αν και καλυμμένα, πίσω από ένα φαινομενικά ήπιο κείμενο – την ίδια ακριβώς ελιτίστικη αντίληψη, σύμφωνα με την οποία, όποιος έχει αντίθετη άποψη, όχι μόνο απαγορεύεται να την εκφράζει, αλλά αυτομάτως του προσάπτονται χαρακτηρισμοί περί συντηρητικής, αντικοινωνικής και αντιδραστικής συμπεριφοράς. Η… αγιογραφία της αρχαιολογίας την οποία επιχειρεί, είναι απλά υπεκφυγή και ουδόλως απαντά στα γεγονότα.
Τεχνηέντως και σκοπίμως περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό των έργων του Υπουργείου Πολιτισμού που υλοποιούνται αυτήν την ώρα στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, υλοποιούνται με χρήματα των “φωνασκούντων”, των “συντηρητικών”, των “αντικοινωνικών” και των “αντιδραστικών”.
Το ίδιο απαρατήρητο περνά από την κ. Φιλήμονος το γεγονός ότι εκείνοι που “δεν έχουν αντιληφθεί ότι η προστασία και ανάδειξη των μοναδικών αρχαιολογικών μνημείων των νησιών μας δεν αντιστρατεύεται την ανάπτυξη”, χρηματοδότησαν στο 100% και με ίδιους πόρους την μεταφορά της έκθεσης του Λούβρου στην Ρόδο, στην οποία κάνει ειδική αναφορά. Λεπτομέρειες …
Τεχνηέντως και σκοπίμως ασφαλώς, αποφεύγεται και η παραμικρή τεχνική αναφορά για την επίμαχη απόφαση σχετικά με την έκταση του γκολφ, που αποτελεί και την ουσία και τις πραγματικές αλλαγές που αυτή επιφέρει στην πορεία υλοποίησης του οποιουδήποτε έργου στην περιοχή.
Κατανοητό.
Η αγιογραφία δίνει κάποια απάντηση στα ερωτήματα που ετέθησαν;
Απολύτως καμία, εκτός βεβαίως των ύβρεων του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων απέναντι σε μια ολόκληρη κοινωνία, στις οποίες η απάντηση ήταν οφειλόμενη και επιβεβλημένη, από εκείνους που η ίδια η κοινωνία έχει επιλέξει για να την εκφράσουν και να την προστατέψουν.
Ο μανδύας της αυθεντίας και του αλάθητου που τόσο αυτάρεσκα φορούν, δεν μπορεί πια να τους καλύψει…
Τι απαντά η Επ. Διευθύντρια Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου στους χαρακτηρισμούς του περιφερειάρχη για τους αρχαιολόγους
‘Δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος μιας κοινωνίας που εκλαμβάνει την ευγένεια ως αδυναμία, θεωρεί τους κανόνες ηθικής ξεπερασμένους και ταυτίζει την τήρηση των νόμων με συντηρητική, αντικοινωνική και αντιδραστική συμπεριφορά, βρίσκει ενίοτε και τους ανάλογους εκφραστές της’, σχολιάζει η Δρ. Μελίνα Φιλήμονος
“Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, με αφορμή το δελτίο τύπου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων σχετικά με την κήρυξη της περιοχής Αφάντου της Ρόδου, αποκαλεί τους αρχαιολόγους εν γένει, αλλά και της Ρόδου ειδικότερα, “εχθρούς της κοινωνίας και τρωκτικά που λυμαίνονται ασύδοτοι τα δημόσια αγαθά και ζουν παρασιτικά στις πλάτες του ροδιακού λαού”.
Δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος μιας κοινωνίας που εκλαμβάνει την ευγένεια ως αδυναμία, τη σεμνότητα ως ανικανότητα, θεωρεί τους κανόνες ηθικής ξεπερασμένους και ταυτίζει την τήρηση των νόμων με συντηρητική, αντικοινωνική και αντιδραστική συμπεριφορά, βρίσκει ενίοτε και τους ανάλογους εκφραστές της. Η συμπεριφορά του κ. περιφερειάρχη μας γυρνάει πολλές δεκαετίες πίσω. Τότε που η Ρόδος βρισκόταν στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης και η μεσαιωνική πόλη έπρεπε να ενταχθεί στο σύγχρονο ρυμοτομικό σχέδιο με τη διάνοιξη οδού ταχείας κυκλοφορίας, όταν η τάφρος προοριζόταν για χώρο στάθμευσης προκειμένου να αποσυμφορηθεί η πόλη, ενώ το Καστέλο και η πλαγιά της αρχαίας ακρόπολης είχαν προταθεί για πεντάστερα ξενοδοχεία. Και τότε οι αρχαιολόγοι είχαν αντιδράσει και εισπράξει ανάλογους χαρακτηρισμούς.
Ωστόσο η Αρχαιολογική Υπηρεσία ήταν αυτή που έκανε τη μεσαιωνική πόλη μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, αναστήλωσε με υποδειγματικό τρόπο τα μνημεία και το τείχος της, διαμόρφωσε και απέδωσε στους ροδίους την μεσαιωνική τάφρο. Έκανε το Καστέλο μουσείο και οργάνωσε στους χώρους του δύο υποδειγματικές εκθέσεις, πρωτοποριακές για την εποχή τους. Επέκτεινε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου και άνοιξε τον υπέροχο κήπο του για το κοινό. Έκανε μουσεία σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου, αναστήλωσε υποδειγματικά τα μνημεία της ακρόπολης της Λίνδου, έδωσε νέα όψη στον αρχαιολογικό χώρο της Καμίρου. Διοργάνωσε διεθνή αρχαιολογικά συνέδρια αναδεικνύοντας τη νησί. Και φυσικά οργάνωσε τη μεγάλη έκθεση στο Μουσείο του Λούβρου, σε ισότιμη συνεργασία με τους γάλλους συναδέλφους, προβάλλοντας το νησί της Ρόδου στο μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου.
Οι χαρακτηρισμοί του κυβερνήτη μιας από τις σημαντικότερες περιφέρειες της χώρας είναι βαρείς. Διότι προφανώς δεν έχει αντιληφθεί ότι η προστασία και ανάδειξη των μοναδικών αρχαιολογικών μνημείων των νησιών μας δεν αντιστρατεύεται την ανάπτυξη, αλλά αντίθετα λειτουργεί ως αναπτυξιακός μοχλός. Τίποτε δεν θα αλλάξει στ’ Αφάντου με την κήρυξη. Εάν βρεθούν αρχαία θα ανασκαφούν και θα προστατευτούν, συνυπάρχοντας με τις σύγχρονες κατασκευές και αυξάνοντας την τελική αξία της τουριστικής εγκατάστασης.
Εκείνο που θα μείνει τελικά είναι η στάση του εκλεγμένου άρχοντα.
Δρ. Μελίνα Φιλήμονος
Επίτιμη Διευθύντρια Αρχαιοτήτων
ΝΕΑ ΔΗΛΩΣΗ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με την ανακοίνωσή του στις 27/4/2016, σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο στην περιοχή Αφάντου της Ρόδου, τάχθηκε για μία ακόμη φορά υπέρ της νομιμότητας και της αυτοδίκαιης προστασίας των αρχαιοτήτων, αρμοδιότητα που εξ ορισμού ανήκει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και τα συλλογικά της όργανα.
Στους πρωτοφανείς προσβλητικούς χαρακτηρισμούς της ανακοίνωσης του Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου της 5ης Μαΐου 2016 σε βάρος της αρχαιολογικής κοινότητας (http://www. pnai.gov.gr/Arthro.aspx?a=7211) θεωρούμε ότι δεν υπάρχει λόγος να απαντήσουμε σημείο προς σημείο. Απλώς θυμίζουμε τα προτάγματα του άρθρου 24 του Συντάγματος της Ελλάδας και του Ν. 3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» που ο κάθε πολίτης αυτής της χώρας (αιρετός ή μη) οφείλει να διαφυλάσσει. Οι ίδιες αυτές αρχές έχουν έως σήμερα -ευτυχώς- διασώσει την πολιτιστική κληρονομιά ως αναντικατάστατο συστατικό στοιχείο της ταυτότητας της χώρας -φυσικά και της Ρόδου- από κοινού με τα υπόλοιπα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Ιδιαιτέρως στην περίπτωση της Ρόδου η Αρχαιολογική Υπηρεσία με τις άοκνες και διαρκείς προσπάθειές της έχει διαφυλάξει και προβάλλει με άριστο τρόπο την Μεσαιωνική Πόλη, η οποία αποτελεί μνημείο Unesco, έχει αναδείξει και αναστηλώσει αρχαιολογικούς χώρους όπως η Λίνδος και η Κάμιρος και μουσεία όπως το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πολιτιστική και τουριστική ακτινοβολία του νησιού.
Τα παραπάνω όφειλε να γνωρίζει και ο κ. Χατζημάρκος και να τα υπερασπίζεται σθεναρά ως αιρετός εκπρόσωπος των πολιτών της Περιφέρειάς του, που έδωσε όρκο να διαφυλάττει τις αρχές του Συντάγματος.
Επειδή οι χαρακτηρισμοί που απηύθυνε ο κ. Χατζημάρκος μέσω του Δελτίου Τύπου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, και διαδόθηκαν δια του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου, έχουν ξεπεράσει κάθε όριο προσβολής και σπίλωσης του κλάδου μας, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απαιτεί τη δημόσια ανάκλησή τους, διαφορετικά επιφυλάσσεται για την άσκηση όλων των νόμιμων δικαιωμάτων του προκειμένου να προασπιστεί το διεθνώς εγνωσμένο κύρος των μελών του και το ακάματο έργο τους για την προστασία των μνημείων και την τήρηση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
ΝΕΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ
Απάντηση του Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου στην νέα ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
«Απειλές από υβριστές, από εκείνους που έχουν ξεπεράσει κάθε όριο προσβολής και σπίλωσης του Ροδιακού λαού και των θεσμικών του εκπροσώπων, δεν πρόκειται να δεχτώ»
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, σε απάντηση του νέου δελτίου τύπου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Κάποιοι με περισσή αλαζονεία επιμένουν να αυτοαναγορεύονται σε αποκλειστικούς προστάτες του δημοσίου συμφέροντος και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Κρυπτόμενοι πίσω από το παπικό τους αλάθητο ενοχλούνται από κάθε τεκμηριωμένη κριτική και δημοκρατικό έλεγχο.
Αντιπαρέρχονται δε και απαξιούν να απαντήσουν στην επί της ουσίας κριτική που τους ασκείται.
Αντί των απειλών, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων οφείλει μια συγγνώμη στον Ροδιακό λαό, ο οποίος δια των εκφραστών του είναι ο μόνος που διατηρεί στο ακέραιο το δικαίωμα άσκησης κάθε νομίμου δικαιώματός του, προκειμένου να προασπίσει την ιστορία του, την αξιοπρέπειά του και το μέλλον του.
Απειλές από υβριστές, από εκείνους που έχουν ξεπεράσει κάθε όριο προσβολής και σπίλωσης του Ροδιακού λαού και των θεσμικών του εκπροσώπων, δεν πρόκειται να δεχτώ».
Κράτος εν κράτει οι αρχαιολόγοι στο υππο, με άφθονη χρηματοδότηση που κυρίως προέρχεται από τα τυχερά παιχνίδια. Λεφτά που κατασπαταλούνται σε “εργα” αμφίβολης αξίας και αποτελεσματικότητας, χωρίς κανένα έλεγχο, χωρίς αξιολόγηση, το παίζουν από καθέδρας εκμεταλεύομενοι τη θέση τους. Εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι βολεμένα παράσιτα που διάγουν πολυτελή βίο, ξεκοκκαλίζουντας τον κόπο και την περιουσία του λαού.