Ειδήσεις

Αύξηση απασχόλησης, περιφερειακή Ανάπτυξη, ενίσχυση της καινοτομίας στους στόχους του Νέου Αναπτυξιακού

Τη δεύτερη εισήγησή του για τον Αναπτυξιακό νόμο, ως ειδικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, στις Επιτροπές Οικονομικών, Παραγωγής και Εμπορίου και Κοινωνικών Υποθέσεων, πραγματοποίησε ο Νεκτάριος Σαντορινιός την Πέμπτη (09/06/16). Ο βουλευτής Δωδεκανήσου, κατά την επί των άρθρων συζήτηση, αναφέρθηκε στη διαδικασία ακρόασης των φορέων η οποία κατέληξε σε πολύ θετικά σχόλια για τον νέο νόμο, σε ζητήματα που έχουν σχέση με την τουριστική ανάπτυξη, στις θετικές μέριμνες για τα νησιά, καθώς και στα είδη ενίσχυσης και τους όρους ένταξης.  

Ένας νόμος δομημένος πάνω σε μια διαφορετική αντίληψη

«Από το πρώτο κιόλας άρθρο του νομοσχεδίου, δηλώνεται η διαφορετική προσέγγιση, η διαφορετική ιδεολογική αντίληψη, που διέπει τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Ποια είναι αυτή;

  • Η προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης, με σεβασμό όμως στους περιβαλλοντικούς πόρους και με την υποστήριξη των μειονεκτικών περιοχών της χώρας,
  • η αύξηση της απασχόλησης,
  • η βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, γιατί θέλουμε να πετύχουμε τη μεγέθυνση-,
  • η διαμόρφωση μιας νέας εξωστρεφούς εθνικής ταυτότητας,
  • η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας και έντασης γνώσης,
  • η επιδίωξη για την παραγωγή πιο σύνθετων προϊόντων και η προσφορά καλύτερων υπηρεσιών».

Τα νησιά στο επίκεντρο της Ανάπτυξης

«Θεσπίζονται ειδικές κατηγορίες ενίσχυσης, οι οποίες καθορίζονται με γεωγραφικά κριτήρια και με κριτήρια μορφής και επίδοσης. Οι ειδικές κατηγορίες επωφελούνται μεγαλύτερων επιχορηγήσεων στις περιπτώσεις που αυτές παρέχονται για το είδος της ενίσχυσης ή επιχορηγήσεως στις περιπτώσεις που δεν παρέχονται για αντίστοιχα επενδυτικά σχέδια. Ο στόχος αυτής της επιλογής είναι η καταπολέμηση διαφόρων ειδών μειονεξιών. Στην περίπτωση αυτή περιλαμβάνονται οι ορεινές περιοχές, οι νησιωτικές, οι παραμεθόριες και οι περιοχές μεγάλης πληθυσμιακής μείωσης. Επίσης, στις περιοχές αυτές εντάσσονται επενδυτικά σχέδια, τα οποία υλοποιούνται σε οργανωμένους χώρους υποδοχής».

Τουρισμός και Ανάπτυξη

«Ακούω με προσοχή τις ενστάσεις για τη δυνατότητα έκδοσης Υπουργικής Απόφασης για την εξαίρεση δόμησης νέων τουριστικών μονάδων σε ορισμένες περιοχές. Θεωρώ ότι κακώς αναφέρθηκε η έννοια του κορεσμού από ορισμένους συναδέλφους της αντιπολίτευσης, όμως στην ουσία κάποτε πρέπει να μιλήσουμε για τη φέρουσα ικανότητα των περιοχών και ιδιαίτερα των νησιών. Κάποτε πρέπει να πούμε, ότι η αύξηση των κλινών δεν σημαίνει αναβάθμιση, αλλά μάλλον το ακριβώς αντίθετο. Σε περιοχές που υπάρχει μεγάλος αριθμός κλινών παρουσιάζεται το φαινόμενο της μείωσης των προσφερόμενων τιμών και της ποιότητας του προϊόντος».

«Επομένως, ο περιορισμός χρηματοδότησης νέων κλινών σε ορισμένες περιοχές, θα συμβάλει στην ανάπτυξη και στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού, άλλωστε θα χρηματοδοτείται η ποιοτική αναβάθμιση, που είναι και το ζητούμενο. Κάποτε πρέπει να σταματήσουμε να είμαστε εραστές των αριθμών και να γίνουμε λάτρεις της ποιότητας».

Θετική η ανταπόκριση των παραγωγικών φορέων

«Κατά τη διαδικασία της ακρόασης, είδαμε όλοι ότι η επιχειρηματολογία της αντιπολίτευσης που βασιζόταν στο ότι οι φορείς δεν έχουν εισακουστεί και ότι διαφωνούν, κατέρρευσε ως χάρτινος πύργος. Αποδείχτηκε, δηλαδή, περίτρανα ότι υπήρξε και ουσιαστική και πολύμηνη διαβούλευση με το σύνολο των παραγωγικών φορέων της χώρας. Νομίζω ότι πλέον δεν μπορεί κανένας να το αμφισβητήσει, όπως δεν μπορεί και να αμφισβητήσει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φορέων ήταν θετικά διακείμενοι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου».

«Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα άρθρα αυτού του νόμου, γράφτηκαν σε συνεργασία, με τους παραγωγικούς φορείς και αυτά τα άρθρα είναι που αποτυπώνουν μια διαφορετική λογική και το αναπτυξιακό όραμα της Κυβέρνησης».

Είδη Ενίσχυσης και συνολικά ποσά

«Ένα από τα είδη ενίσχυσης είναι η φορολογική απαλλαγή, που ευελπιστούμε να αποτελέσει το 45% των ενισχύσεων που θα δοθούν, πλησιάζοντας έτσι τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 54%. Πρέπει να επισημάνουμε, ότι η φοροαπαλλαγή δίνεται για δεκαπέντε χρόνια και με αυτόν τον τρόπο επιδοτούμε την απόδοση και όχι το κυνήγι δαπανών, προσπαθώντας έτσι να πατάξουμε τον όρο «υπέρ τιμολόγηση» που ήταν σχεδόν δεδομένος στα αναπτυξιακά σχέδια».

«Περιλαμβάνονται, ακόμη, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, η επιδότηση του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης, η σταθεροποίηση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος και η χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω του ταμείου συμμετοχών».

«Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 5 εκατομμυρίων, τα 10 εκατομμύρια ανά επιχείρηση και τα 20 εκατομμύρια ανά όμιλο. Καταλαβαίνουμε ότι, κυρίως, η Αξιωματική Αντιπολίτευση θέλει να ευνοήσει τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Όμως, πιστεύουμε ότι η ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας είναι και πρέπει να είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες και θα παρέχουν περισσότερες θέσεις εργασίας. Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό ότι στους προηγούμενους νόμους μόλις το 4% του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων απορρόφησε το 44% των πόρων. Με αυτό τον τρόπο συνέβαλλαν στην αύξηση της οικονομικής ανισότητας στη χώρα, όπου η Ελλάδα βρίσκεται στις κορυφαίες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η ανισότητα έχει αποδειχθεί ότι τελικά συμβάλει στην υπανάπτυξη και όχι στην ανάπτυξη. Εμείς, λοιπόν, αυτό το λάθος δεν πρόκειται να το συνεχίσουμε».

Όροι και προϋποθέσεις ένταξηςτι αλλάζει

«Αναγνωρίζοντας τις δυσμενείς συνθήκες στις οποίες έχουν περιέλθει οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εξαιτίας της κρίσης, προβλέπεται η δυνατότητα κάλυψης της ίδιας συμμετοχής, με δανεισμό. Επίσης, ορίζεται ο τρόπος κάλυψης της ίδιας συμμετοχής, με τη δυνατότητα αύξησης του μετοχικού ή του εταιρικού κεφαλαίου».

«Για το ελάχιστο ύψος των επενδυτικών σχεδίων, ενώ το αρχικό νομοσχέδιο προέβλεπε 100.000 για τις ΚΟΙΝΣΕΠ, πήγε στις 75.000. Ενώ για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις από 150. 000 που ήταν, πήγε στις 100.000. Αυτό δείχνει ότι ο Υπουργός και το Υπουργείο, αναγνωρίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν και βελτιώνουν τις προτάσεις. Τέλος είναι 250.000 για μεσαίες επιχειρήσεις και για clusters και 500.000 για μεγαλύτερες επιχειρήσεις».

Ποια σχέδια επένδυσης επιλέγονται

«Δημιουργία νέας μονάδας, επέκταση της δυναμικότητας, διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες, θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας -και αυτό που θα έλεγα ότι είναι σημαντικό- είναι η απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού, που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει. Αυτή η πρόβλεψη είναι σημαντική, γιατί προβλέπει ουσιαστικά την αξιοποίηση του παραγωγικού δυναμικού της χώρας, που σήμερα είναι εγκαταλειμμένο».

«Στο κομμάτι που αναφέρεται στις ενισχυόμενες επενδύσεις, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ο νόμος προβλέπει, για πρώτη φορά, να συμπεριλαμβάνονται και οι δομές κοινωνικής οικονομίας, όπως είναι οι συνεταιρισμοί, οι ομάδες παραγωγών κ.λπ.».

«Οι τομείς που υπάγονται ή εξαιρούνται έχουν οριστεί σύμφωνα με κριτήριο είτε τη συμβατότητα με το γενικό απαλλακτικό κανονισμό και άλλους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, είτε με κριτήρια που αφορούν τις ειδικότερες παρούσες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας. Έτσι τομείς, οι οποίοι δεν συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης ή ενισχύονται με άλλο τρόπο, όπως για παράδειγμα οι παραγωγοί ενέργειας έχουν εξαιρεθεί και όπως γενικά εξαιρούνται τομείς μη διεθνώς εμπορεύσιμων υπηρεσιών. Σημαντικό θεωρώ το γεγονός ότι η Κυβέρνηση θα προσπαθήσει να συμπεριλάβει στις υπαγόμενες δραστηριότητες και τα ναυπηγεία, διότι είναι ένας σημαντικός τομέας για τη χώρα μας, όπως και το ότι στις υπαγόμενες επενδύσεις περιλαμβάνονται οι μαρίνες, τα υδατοδρόμεια και τα logistics».

Ανοιχτά επενδυτικά σχέδια από το παρελθόν

«Το Νομοσχέδιο, επίσης, προβλέπει παρατάσεις, εφόσον έχει πραγματοποιηθεί αποδεδειγμένα το πενήντα τοις εκατό του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, για τα υπάρχοντα επενδυτικά σχέδια και συγκεκριμένα αυτά των προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων. Να υπενθυμίσουμε, ότι υπάρχει εκκρεμότητα 6.300 επενδυτικών σχεδίων, ύψους 6,4 δις. Αυτό, είναι μια βαριά κληρονομιά που μας άφησαν οι προηγούμενοι Αναπτυξιακοί Νόμοι».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου