Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
«Τα δεδομένα των ποιοτικών χαρακτηριστικών κατά κανόνα δεν είναι ανάλογα του αριθμού αφίξεων με αποτέλεσμα να δημιουργείται συχνά μια «πλάνη» που προκαλεί πολύ μεγαλύτερες προσδοκίες από αυτές που ουσιαστικά πρέπει να υπάρχουν», δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή της στην «δ» η αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχων Κω κα Κωνσταντίνα Σβύνου. Παράλληλα, δηλώνει αισιόδοξη για τη συνέχεια της τουριστικής περιόδου από πλευράς αφίξεων, εκφράζοντας όμως την αγωνία της για το κατά πόσο ικανοποιημένοι θα φύγουν οι επισκέπτες μας καθώς «δεν είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τόσο κόσμο από πλευράς υποδομών, εμφάνισης πόλης και οργάνωσης σε στοιχειώδη και μείζονος σημασίας τομείς».
Όσον αφορά τις επενδύσεις, τονίζει πως «οι επενδύσεις θα πρέπει να δρομολογούνται με συγκεκριμένο σχεδιασμό, έτσι ώστε να αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα τουριστικά μας χαρακτηριστικά, να συμβάλλουν στο άνοιγμα νέων αγορών, να συμπληρώνουν κενά του τουριστικού μας προϊόντος και το βασικότερο: ΝΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ».
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κυρία Σβύνου, η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει και θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο από εσάς. Πώς περιμένετε να εξελιχθεί; Είστε αισιόδοξη για την περιοχή σας;
Από την αρχή του χρόνου μεταδίδουμε τα θετικά μηνύματα των οποίων γινόμασταν αποδέκτες μέσα από τις επαφές μας με παράγοντες της τουριστικής αγοράς. Η χρονιά είναι μια χρονιά νέων ρεκόρ. Ήδη το βλέπουμε από τα στατιστικά των διεθνών αφίξεων. Η προσδοκία μας και η αγωνία μας εστιάζονται σε ποιοτικότερα στοιχεία, όπως αυτά των τουριστικών εισπράξεων, της μέσης διάρκειας διαμονής, της κατά κεφαλήν δαπάνης και άλλα αντίστοιχα νούμερα που δίνουν την ουσιαστική απόδοση του τουριστικού μας προϊόντος στις επιχειρήσεις και ευρύτερα στην τουριστική κοινωνική οικονομία.
Τα δεδομένα των ποιοτικών χαρακτηριστικών κατά κανόνα δεν είναι ανάλογα του αριθμού αφίξεων με αποτέλεσμα να δημιουργείται συχνά μια «πλάνη» που προκαλεί πολύ μεγαλύτερες προσδοκίες από αυτές που ουσιαστικά πρέπει να υπάρχουν. Ένα παραπάνω με την υπερφορολόγηση στην οποία υπόκεινται οι επιχειρήσεις όπου το καθαρό κέρδος έχει μειωθεί και σε πολλές περιπτώσεις ο κύκλος εργασιών αρκεί μόνο για την πληρωμή των υποχρεώσεων.
Στην περιοχή της Κω η αύξηση στις αφίξεις του Μαΐου δείχνει τη δυναμική με την οποία ξεκίνησε το νησί. Οι πληρότητες στα ξενοδοχεία είναι ικανοποιητικές, σημειώνοντας βεβαίως ένα κενό μεταξύ μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων καθώς οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες γεμίζουν όταν έχουν εξαντληθεί οι πληρότητες των μεγαλύτερων. Αυτός είναι ο κανόνας της αγοράς… Όμως θα γεμίσουν και αυτές καθώς η πορεία στο ρυθμό αφίξεων αναμένεται σε διψήφια νούμερα και στους επόμενους μήνες.
Όσο για την αισιοδοξία, μόνο με βάση αυτήν κινούμασταν ακόμα και στα δύσκολα έτη του 2015, 2016, 2017, στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας να ξεπεράσουμε όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα τις απανωτές κρίσεις που πέρασε το νησί. Πως λοιπόν να μην είμαστε αισιόδοξοι τώρα που βλέπουμε τα αποτελέσματα και τη δικαίωση όλων αυτών των προσπαθειών;
Αισιόδοξη λοιπόν δηλώνω για τη συνέχεια της τουριστικής περιόδου από πλευράς αφίξεων, οφείλω όμως να εκφράσω την αγωνία μου για το κατά πόσο ικανοποιημένοι θα φύγουν οι επισκέπτες μας καθώς δεν είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τόσο κόσμο από πλευράς υποδομών, εμφάνισης πόλης και οργάνωσης σε στοιχειώδη και μείζονος σημασίας τομείς.
• Τελικά, το τέλος διανυκτέρευσης που ισοδυναμεί με έναν ακόμη «Φόρο» επιβαρύνει τον Τουρισμό μας. Ποιες είναι οι αντιδράσεις μέχρι τώρα και πώς το έχουν αντιμετωπίσει οι τουρ οπερέιτορς και οι άνθρωποι του Τουρισμού;
Ο φόρος διανυκτέρευσης έχει περάσει στους επισκέπτες και βεβαίως όπως ήταν αναμενόμενο δημιουργεί μεγάλη δυσαρέσκεια και πολλά παράπονα. Καθημερινά ερχόμαστε στη δύσκολη θέση να προσπαθούμε να εξηγήσουμε στον επισκέπτη το λόγο για τον οποίο πρέπει να πληρώσει έναν ακόμη φόρο και κυρίως έναν φόρο μη ανταποδοτικό που απλά θα συμπληρώσει τις ανάγκες του κράτους και όχι τις ανάγκες σε επενδύσεις υποδομών στον τόπο επίσκεψης, όπως τουλάχιστον γίνεται σε άλλες χώρες.
Δυστυχώς είναι μια ακόμη περίπτωση, δεδομένων των ανταγωνιστών μας που επιστρέφουν δυναμικά στον τουριστικό χάρτη, που θα γυρίσει αρνητικά σε μεσομακροπρόθεσμο χρόνο στον τουρισμό της χώρας μας. Να σημειώσω επίσης πως ακόμα πιο αρνητικά αντιλαμβάνονται το φόρο διαμονής οι ημεδαποί επισκέπτες, τόσο αυτοί που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους όσο και αυτοί που ταξιδεύουν για λόγους αναψυχής, οι οποίοι ήδη υπερφορολογημένοι καλούνται να πληρώσουν έναν φόρο ακόμα….
• Κατά την άποψή σας, οι επενδύσεις στον Τουρισμό αποτελούν μία καλή προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας μας;
Θα ξεκινήσω λέγοντας πως οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι αυτές που συνέβαλαν στην εκτόξευση της χώρας μας στον τουριστικό χάρτη. Το ίδιο ισχύει και για το νησί της Κω, καθώς οι επενδύσεις σε μεγάλες και πολυτελείς μονάδες έδωσαν στο νησί τον τουριστικό του χαρακτήρα. Πέραν τούτου, είναι αυτές οι επενδύσεις όχι μόνο από επιχειρηματίες ξενοδόχους αλλά και από τους τουρ οπερέιτορ που συνέβαλαν -μεταξύ άλλων- στην ταχύτατη ανάκαμψη της Κω από τις απανωτές κρίσεις που διένυσε.
Οι επενδύσεις αποτελούν το άλφα και το ωμέγα στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας και ένα παραπάνω για την οικονομία μας καθώς έχει αποδειχτεί περίτρανα πως ο τουρισμός αποτελεί τον σημαντικότερο πυλώνα. ΟΜΩΣ ο επενδύσεις θα πρέπει να δρομολογούνται με συγκεκριμένο σχεδιασμό, έτσι ώστε να αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα τουριστικά μας χαρακτηριστικά, να συμβάλλουν στο άνοιγμα νέων αγορών, να συμπληρώνουν κενά του τουριστικού μας προϊόντος και το βασικότερο: ΝΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να βαδίσουμε προς αειφόρο ανάπτυξη, με σεβασμό στη φέρουσα ικανότητα του εκάστοτε προορισμού και βεβαίως πάντα με σεβασμό στο περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο.
Και θα κλείσω την απάντησή μου τονίζοντας πως δεν μπορούμε επ’ ουδενί να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα της χώρας μας σε προσέλκυση επενδύσεων χωρίς ΣΤΑΘΕΡΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ!
• Υπάρχουν περιθώρια για άνοιγμα νέων αγορών και πώς μπορεί να γίνει αυτό εφικτό;
Σαφέστατα και υπάρχει περιθώριο να διευρύνουμε τις αγορές μας και μάλιστα σε αυτή την κατεύθυνση κινείται τα τελευταία χρόνια το υπουργείο τουρισμού αλλά και η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Υπάρχουν αγορές ανεπτυγμένες στις οποίες δεν έχουμε διεισδύσει ακόμα και θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε μεγαλύτερο κομμάτι σε αυτές (ειδικά στο νησί της Κω), αλλά και αγορές αναπτυσσόμενες και πολλά υποσχόμενες ως προς τη δυναμική τους.
Το βασικότερο είναι η διασύνδεση των προορισμών, η προσέλκυση αεροπορικών πτήσεων και βεβαίως η κατ’ επέκταση σύναψη συμφωνιών μεταξύ των επιχειρηματιών. Από τη στιγμή που συμφωνούνται και ορίζονται οι πρώτες πτήσεις, τότε ξεκινούν και όλες οι περαιτέρω δράσεις προβολής και μάρκετινγκ για τη δημιουργία και την αύξηση της ζήτησης κυρίως από τους ιδιώτες.