Με αργό αλλά σταθερό ρυθμό ανεβάζουν ταχύτητα οι πτήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια, ανατροφοδοτώντας τις ελπίδες του τουριστικού κλάδου για επικράτηση του καλού αντί του κακού σεναρίου τη φετινή σεζόν. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι επιδόσεις του α’ εξαμήνου της τρέχουσας χρονιάς παραμένουν πολύ χαμηλότερες σε σχέση τόσο με τις αρχικές προσδοκίες, όσο και με την χρονιά ρεκόρ του 2019.
Τα πρώτα ενθαρρυντικά στοιχεία αφορούν την εβδομάδα που μας πέρασε, κατά την οποία στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών πραγματοποιήθηκαν 4.485 πτήσεις (αφίξεις κι αναχωρήσεις), 432 δηλαδή περισσότερες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol, ο μέσος όρος των ημερήσιων πτήσεων ανήλθε στις 641, αυξημένος κατά 11% από την προηγούμενη εβδομάδα και κατά 74% από το 2020. Ωστόσο εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα προ πανδημίας, ο αριθμός καταγράφει πτώση της τάξης του 23%.
Θετικό χαρακτηρίζεται και το γεγονός ότι η αύξηση είναι καταγράφεται μεγαλύτερη στις διεθνείς πτήσεις σε σχέση με τις εγχώριες. Συγκεκριμένα την εβδομάδα 2 με 8 Ιουλίου 2021, ο μέσος όρος των ημερήσιων πτήσεων εσωτερικού έφτασε τις 302, αυξημένος κατά 8% ενώ αυτός των διεθνών πτήσεων έφτασε τις 338, αυξημένος κατά 13%.
Το ευρύτερο πτητικό έργο μέχρι στιγμής, πραγματοποιεί η Aegean με τον μέσο όρο των ημερήσιων αναχωρήσεων να ανέρχεται σε 253, έχοντας αυξηθεί κατά 9% μέσα σε μια εβδομάδα παραμένοντας όμως μειωμένο κατά 29% σε σχέση με την προ πανδημική χρονιά του 2019. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η SKy Express με το πτητικό της έργο να φτάνει κατά μέσο όρο τις 105 αναχωρήσεις ημερησίως, καταγράφοντας μια άνοδο της τάξης του 6% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και κατά 9% σε σχέση με το 2019 όπου η εταιρεία δεν είχε διευρύνει την δραστηριότητά της.
Ακολουθεί η Ryanair η οποία εκτέλεσε την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου κατά μέσο όρο 32 πτήσεις ημερησίως, κινούμενη ανοδικά κατά 23% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αλλά πτωτικά κατά 23% σε σχέση με το 2019 ενώ στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται οι Air France και Lufthansa οι οποίες πραγματοποίησαν 18 και 12 πτήσεις ημερησίως κατά μέσο όρο, καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 38% και 34% αντίστοιχα, σε σχέση με μια εβδομάδα πριν.
Οι αγορές -τροφοδότες και οι κερδισμένοι προορισμοί
Όσο για τις αγορές που τροφοδοτούν μέχρι στιγμής τον ελληνικό τουρισμό είναι, βάσει των στοιχείων του Eurocontrol, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Κύπρος.
Επιπλέον την πλειονότητα των τουριστών να σημειωθεί ότι αναχωρεί από το Ελευθέριος Βενιζέλος για παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος (17 και 13 πτήσεις ημερησίως) αλλά και για Θεσσαλονίκη, Λάρνακα και Ηράκλειο Κρήτης (κατά μέσο όρο 13, 13 και 11 πτήσεις ημερησίως αντίστοιχα).
Μικρή βελτίωση και τον Ιούνιο
Αντίστοιχα και τα στοιχεία του Ιουνίου του 2021 είναι βελτιωμένα σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι αλλά αισθητά χαμηλότερα από την χρονιά ρεκόρ του 2019. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» για τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού, ο συνολικός αριθμός επιβατών (εσωτερικού και εξωτερικού) ήταν χαμηλότερος σε ποσοστό 58% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019, με τον αριθμό των διακινηθέντων επιβατών να ξεπερνάει το 1 εκατομμύριο. Σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019 οι επιβάτες εσωτερικού είναι κατά 42,8% λιγότεροι, δηλαδή ανέρχονται σε 454.500, ενώ η κίνηση εξωτερικού είναι μειωμένη κατά 65%, σε 638.000 άτομα, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Παραμένουν οι «χαμηλές πτήσεις» στο α’ εξάμηνο της χρονιάς
Χειρότερη είναι η κατάσταση αν λάβει κανείς υπόψη του τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του έτους. Κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 2,7 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 76,4% σε σχέση με την κίνηση του 2019.
Μακριά από την ανάκαμψη δείχνει να είναι και η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, η οποία για το πρώτο εξάμηνο του έτους ανέρχεται σε 2,4 εκατ. άτομα, από 10,9 εκατ. το 2019.
Κατά το α’ εξάμηνο τα μεγαλύτερα ποσοστά επιστροφής επιβατών (37%, 34% και 33,6%) παρουσιάζουν μέχρι στιγμής η Μυτιλήνη, η Σάμος και η Μύκονος ενώ ακολουθούν η Σαντορίνη και η Καβάλα με 24,6% και 23,2%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό ανάκτησης εμφανίζουν οι αερολιμένες της Σκιάθου και της Κεφαλονιάς με ποσοστό 15,6% και 11,6% αντίστοιχα.
Στο ίδιο περίπου ύψος τοποθετεί τον πήχη του Ιουνίου και η υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για τα αεροδρόμια που εκμεταλλεύεται. Σύμφωνα με τον διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κ. Γιώργο Δριτσάκο, ο οποίος μίλησε στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών που πραγματοποιήθηκε μέσα στην εβδομάδα, η επιβατική κίνηση του Ιουνίου εκτιμάται ότι θα αντιστοιχεί στο 37% του 2019 και θα αγγίξει το 40% σε ορισμένα αεροδρόμια που εκμεταλλεύεται η ανεξάρτητη αρχή, όπως το Ηράκλειο. Στόχος βέβαια, σύμφωνα με τον ίδιο είναι η κίνηση σε πτήσεις και επιβάτες να έχει ξεπεράσει το 50% συγκριτικά με το 2019 στα τέλη του 2021.
Πηγή insider.gr