Υφεση 2,1%-2,3% του ΑΕΠ φέτος και μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015 προβλέπει το μακροοικονομικό σενάριο όπου στηρίζεται το μνημόνιο και το οποίο συμφώνησαν οι δύο πλευρές σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια της σημερινής ημέρας, με στόχο ξημερώματα ή νωρίς το πρωί της Τρίτης να ολοκληρωθεί η συμφωνία και να δρομολογηθούν οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας είναι στα προαπαιτούμενα, ενώ σε ό,τι αφορά τις πρόωρες συντάξεις το πιθανότερο σενάριο είναι να νομοθετηθούν τον Οκτώβριο. Ωστόσο προς ώρας «μπαινοβγαίνουν» στα προαπαιτούμενα.
Όπως έγραψε το πρωί το Euro2day.gr, Ευκλείδης Τσακαλώτος – Γιώργος Σταθάκης και οι επικεφαλής των θεσμών εξετάζουν γραμμή γραμμή το τελικό κείμενο της συμφωνίας. Στόχος, το μνημόνιο με τα προαπαιτούμενα να πάει στη Βουλή την Τετάρτη για να ψηφιστεί, σύμφωνα με το πρόγραμμα, την Πέμπτη, σε ένα νομοσχέδιο με δύο άρθρα: η δανειακή σύμβαση με προσάρτηση το νέο μνημόνιο και το δεύτερο άρθρο τα προαπαιτούμενα. Τη σκυτάλη θα πάρει το Eurogroup και τα ξένα κοινοβούλια, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκαιρα για την εκταμίευση και την πληρωμή της ΕΚΤ στις 20 Αυγούστου.
Ενδεικτικό είναι ότι η χθεσινή δεύτερη κατά σειρά συνάντηση ξεκίνησε στις 15:00 και ολοκληρώθηκε 12 ώρες αργότερα, με τις δύο πλευρές να δίνουν ραντεβού για σήμερα το πρωί στις 10:00 για τον νέο (και με βάση τις προσδοκίες της ελληνικής πλευράς τελευταίο) γύρο διαπραγμάτευσης που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αν όλα κυλήσουν ομαλά, η κυβέρνηση θα έχει εξασφαλίσει την έγκαιρη εκταμίευση της πρώτης δόσης και θα έχει αποφύγει την επιλογή του δανείου-γέφυρα, έχοντας πλέον ελεύθερο πεδίο για να κινηθεί και στο πολιτικό επίπεδο, με τις εκλογές να φαντάζουν ως το πιθανότερο σενάριο.
Προσδοκία της Αθήνας είναι η δόση να φτάσει τα 25 δισ. ευρώ (περίπου τα μισά δηλαδή από τα 50-52 δισ. που θα είναι το δάνειο από τον ESM, καθώς το υπόλοιπο ποσό θα συμπληρωθεί από ΔΝΤ, ιδιωτικοποιήσεις και αγορές), για να καλύψει την πρώτες ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, την εξόφληση της ΕΚΤ και του ΔΝΤ, την επιστροφή του πρώτου δανείου-γέφυρα αλλά και την τόνωση της αγοράς με την εξόφληση μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών, που φτάνουν (στοιχεία Ιουνίου) τα 5,3 δισ. ευρώ.
Για να πετύχει ωστόσο η προσπάθεια, θα πρέπει οι δύο πλευρές να καλύψουν την απόσταση που τις χωρίζει σε κρίσιμα θέματα. Ένα από αυτά είναι τα κόκκινα δάνεια. Η κυβέρνηση ζητά να υπάρξει φορέας διαχείρισης των κόκκινων δανείων για τον οποίο οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν αργότερα, ενώ διαφωνεί κάθετα με την απαίτηση των δανειστών να επιτραπεί η πώλησή τους από τράπεζες.
Ανοικτό είναι και το θέμα των εργασιακών: οι δανειστές πιέζουν ώστε η μετενέργεια για τις συλλογικές συμβάσεις να πάει στους τρεις μήνες από τους έξι σήμερα.
Απαντήσεις θα πρέπει να δοθούν και για το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, που θα κληθεί να φέρει έσοδα 50 δισ. ευρώ σε 30 χρόνια.
Σε ό,τι αφορά την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, για την οποία ζητούσαν οι δανειστές μείωση του ανώτατου συντελεστή 8%, η κυβέρνηση το απορρίπτει γιατί είναι θέμα «ταξικό».
Παζάρι γίνεται για τα κλειστά επαγγέλματα, τόσο για το ποια ανοίγουν όσο και για το ποια θα περιληφθούν στα προαπαιτούμενα.
Οι 100 δόσεις
Σε αυτή τη φάση πάντως θα περάσουν αλλαγές στη ρύθμιση των 100 δόσεων μετά την απαίτηση των δανειστών. Το οικονομικό επιτελείο συναίνεσε σε αύξηση επιτοκίου από το 3% στο 5% για όσους έχουν χρέος πάνω από 5.000 ευρώ.
Για τα ποσά κάτω από 5.000 ευρώ (αρχική οφειλή) μπαίνουν κριτήρια προκειμένου να διατηρηθεί το επιτόκιο στο 0% όπως σήμερα:
α) να είναι φυσικό πρόσωπο χωρίς επιχειρηματική δραστηριότητα,
β) να έχει ακίνητη περιουσία έως 150.000 ευρώ και
γ) το χρέος όταν ξεκινούσε η υπαγωγή στη ρύθμιση να μην υπερβαίνει το 50% του ετήσιου εισοδήματός του. Αν δεν πληρούνται τα παραπάνω κριτήρια, επιβάλλεται επιτόκιο 5%.
Μία ακόμα αλλαγή αφορά σε μείωση αριθμού δόσεων για όσους έχουν συγκεκριμένο όριο εισοδήματος, κάτι που δεν αποφασίστηκε χθες. Οι δανειστές θέλουν επίσης να μπει ρύθμιση που βγάζει εκτός 100 δόσεων όσους δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Στο θέμα αυτό η ελληνική πλευρά απαντά ότι υπάρχει θέμα συνταγματικότητας.
Από εκεί και πέρα, ήδη έχει «κλειδώσει» (περνά ως προαπαιτούμενο) η σταδιακή κατάργηση της επιστροφής φόρου στο αγροτικό ντίζελ κατά 50% την 1η Οκτωβρίου του 2015, και το υπόλοιπο 50% 1η Οκτωβρίου του 2016.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τον ΦΠΑ αποφασίστηκε το μοσχαρίσιο κρέας πάει στο 13% από 23% και σε «αντάλλαγμα», ο φόρος στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια να ανέβει στο 23%.