«Κακά» μαντάτα μας φέρνει η ρωσική αγορά, καθώς η πορεία της μέχρι και αυτή την περίοδο που διανύουμε, του Δεκαπενταύγουστου, κινείται σε αρνητικά πρόσημα για την Ρόδο αλλά και για τους άλλους προορισμούς της χώρας μας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έγιναν γνωστά, οι Ρώσοι τουρίστες επέλεξαν την γείτονα Τουρκία ως πρώτο τουριστικό προορισμό ενώ η Ελλάδα, έχασε πολύ έδαφος σε σχέση με τα δύο τελευταία χρόνια (2015 & 2016) καθώς γίνεται λιγότερο ελκυστική τόσο από άποψη τιμών όσο και από άποψη διευκολύνσεων.
«Δεν έχει βελτιωθεί η εικόνα της ρωσικής αγοράς μέχρι σήμερα. Η Ρόδος είναι ένας προορισμός για τους Ρώσους τουρίστες που παρουσιάζει μείωση από την αρχή της σεζόν. Η μείωση είναι αρκετά μεγάλη: ο Απρίλιος έκλεισε στο -6%, ο Μάιος στο -23%, ο Ιούνιος στο -12% και ο Ιούλιος στο -18%. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι τα ποσοτά της μείωσης αυτής είναι σοβαρά και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τον Ιούλιο καταγράφηκαν λιγότερες αφίξεις από τον Ιούνιο, από την ρωσική αγορά.
Από την άλλη πλευρά, την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρουσίασε η Θεσσαλονίκη που κινήθηκε μεταξύ 20-22% πάνω σε αφίξεις από την Ρωσία και ακολουθεί η Κρήτη, που δεν κινείται σε πολύ υψηλούς ρυθμούς. Ωστόσο, περιμένουμε μικρή μείωση καθώς αρκετοί Ρώσοι έχουν ήδη ακυρώσει πτήσεις.
Στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται και η Κέρκυρα που είναι ο 4ος πιο δημοφιλής ελληνικός προορισμός για τους Ρώσους τουρίστες», όπως δήλωσε στην «δημοκρατική» ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΕΖ ΤΟUR κ. Δημήτρης Χαριτίδης.
Σε όλο αυτό το σκηνικό, είναι πλέον πασιφανές ότι η γειτονική μας χώρα, η Τουρκία, κατάφερε και κέρδισε το μεγαλύτερο μερίδιο από την ρωσική αγορά για την φετινή σεζόν.
Οι λόγοι είναι πολλοί: η αυξημένη ζήτηση από την δυτική Ευρώπη (ειδικά για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όπου σημειώνεται μικρή πτώση λόγω έλλειψης σε κλίνες στην Ελλάδα), τα πολύ ελκυστικά πακέτα που προσφέρουν οι Τούρκοι πράκτορες, οι πολύ μειωμένες τιμές, τα επιδοτούμενα αεροπορικά δρομολόγια, τα επιπλέον αεροπλάνα και φυσικά οι μεγάλες διευκολύνσεις στην μετακίνηση καθώς δεν υπάρχει το πρόβλημα με την έκδοση βίζας για τους Ρώσους τουρίστες.
Από την άλλη, η Ελλάδα δεν έχει σταθερό φορολογικό περιβάλλον, ενώ το τοπίο με την επιβολή του φόρου διανυκτέρευσης είναι ακόμη θολό –πράγμα που ανησυχεί ιδιαίτερα τους Τουρ Οπερέιτορς αλλά και τους Έλληνες επιχειρηματίες οι οποίοι δεν ξέρουν ποια τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να ακολουθήσουν από τώρα. Άλλωστε, τα ‘πακέτα’ και τα συμβόλαια πρέπει να ετοιμαστούν από τον Σεπτέμβριο για την επόμενη τουριστική σεζόν.
«Προσωπικά, πιστεύω ότι η φετινή μείωση που παρουσιάζεται από την ρωσική αγορά, είναι ένα…. ‘καμπανάκι’ για την Ρόδο με δεδομένο ότι από το επόμενο έτος ετοιμάζονται και νέες ξενοδοχειακές μονάδες. Και δεν βλέπω να προστίθενται νέες αεροπορικές πτήσεις.
Συνεπώς, θα πρέπει να επανεκτιμηθούν όλα με προσοχή. Επειδή οι πωλήσεις θα ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα, θα πρέπει να δούμε ποια τιμολογιακή πολιτική θα ακολουθήσουμε. Και μας προβληματίζει ιδιαίτερα το τέλος διανυκτέρευσης. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει με αυτό. Και αν αγοράσει κάποιος πακέτα, δεν μπορούμε να του πούμε εκ των υστέρων ότι θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον αυτόν τον φόρο. Σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά πώς θα αντιμετωπίσουμε τον πελάτη. Μακάρι οι αρμόδιοι να σκεφτούν πολύ σοβαρά την εφαρμογή αυτού του μέτρου ή έστω να βρουν έναν άλλον τρόπο για να μπορεί να απορροφηθεί γιατί θα είναι καταστροφικό», λέει ο κ. Χαριτίδης.
Οι Ρώσοι λοιπόν, δεν επιλέγουν πια την Ρόδο. Στράφηκαν στην Θεσσαλονίκη, στην Χαλκιδική, στην Κρήτη και μετά επέλεξαν την Ρόδο και την Κέρκυρα. Ο λόγος είναι κυρίως η πιο εύκολη πρόσβαση αλλά και οι εναλλακτικές προτάσεις για να κάνουν και έξτρα εκδρομές οδικώς (city breaks). Και φυσικά, είναι πιο φτηνές οι τιμές σε καταλύματα –κυρίως τριών αστέρων.
Η Τουρκία, ο κυρίαρχος του παιχνιδιού
Η Τουρκία λοιπόν, κέρδισε το στοίχημα του ρωσικού τουρισμού. Και σε αυτό συνετέλεσαν πολλοί παράγοντες. Σύμφωνα με τον κ. Χαριτίδη:
«Έχουν φτάσει ήδη τα 2εκ. αφίξεις από την αρχή της σεζόν μέχρι αυτό το μήνα και έχουν σπάσει τα ρεκόρ όλων των εποχών όσον αφορά την ρωσική αγορά. Π.χ. ήδη στην Αντάλεια οι αφίξεις από την Ρωσία κινούνται με πάνω από 35%. Και οι τιμές είναι τόσο χαμηλές που δεν μπορεί η Ελλάδα να τις ανταγωνιστεί.
Από την άλλη, οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να ρίχνουν συνεχώς τις τιμές τους γιατί θα χάσουν και τους πελάτες που έχουν από άλλες αγορές, ενώ τα ξενοδοχεία τους είναι ήδη γεμάτα. Σε όλα αυτά, προστίθεται το εθνικό τους νόμισμα αφού πούλησαν πακέτα με 1 (ευρώ) προς 59 ρούβλια, ενώ τώρα είναι 1 ευρώ προς 71 ρούβλια. Συνεπώς, η Ελλάδα έγινε μέσα σε τρεις μήνες πιο ακριβή κατά 30% για τους Ρώσους τουρίστες. Επιπροσθέτως, ένα ακόμη πρόβλημα που επιβαρύνει την ροή των πελατών από την ρωσική αγορά, είναι η βίζα. Όπως και να το κάνουμε, ενώ το Ελληνικό Προξενείο στην Μόσχα παρέχει τις καλύτερες υπηρεσίες, χάνεται το παιχνίδι με την ρωσική επαρχία. Επειδή τα κέντρα έκδοσης βίζας (Visa Centers) είναι μακριά από επαρχιακές πόλεις, οι Ρώσοι τουρίστες προτιμούν να βρουν έναν προορισμό που δεν χρειάζεται βίζα, όπως η Τουρκία ή η Κύπρος, που εκδίδεται με ηλεκτρονική μορφή και μέσα σε μισή μέρα. Όλα αυτά, παίζουν ρόλο».
Μεγάλη πτώση στον
εσωτερικό τουρισμό
Να σημειωθεί ακόμη, ότι η Ρωσία παρουσιάζει πολύ μεγάλη πτώση στον εσωτερικό της τουρισμό (πάνω από 30% φέτος) καθώς οι Ρώσοι δεν επιλέγουν τα παραθεριστικά θέρετρα της πατρίδας τους για τις διακοπές τους, όπως η Κριμαία και το Σότσι. Αυτό –σύμφωνα και με δημοσιεύματα του ρωσικού Τύπου- αναγκάζει την ρωσική κυβέρνηση να σκέφεται σοβαρά να επιδοτήσει για 2η φορά αεροπορικά δρομολόγια για την ανάπτυξη του εσωτερικού τουρισμού, με 2δις ρούβλια.
Αυτό προς το παρόν είναι προς συζήτηση και δεν αποδίδει τα αναμενόμενα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στην Ρωσική Ομοσπονδία δεν υπάρχει το πρόγραμμα του All Inclusive–πράγμα που κάνει τις διακοπές των Ρώσων, αποτρεπτικές, κυρίως για μεγάλες οικογένειες.
Τέλος, η οδηγία της ρωσικής κυβέρνησης για περιορισμό των δημοσίων υπαλλήλων, δικαστικών, στρατιωτικών, πολιτικών ακολούθων, σωμάτων ασφαλείας κ.λπ. να μην ταξιδεύουν εκτός Ρωσικής Ομοσπονδίας, ισχύει ακόμη, με αποτέλεσμα να χάνουμε και τους παλαιότερους καλούς πελάτες μας που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες και κάποτε επέλεγαν την Ελλάδα για τις διακοπές τους.