Οι ανεπαρκείς υποδομές στα περισσότερα λιμάνια της χώρας, η έλλειψη οργανωμένου σχεδίου για την ανάπτυξη του κλάδου, καθώς και η χρόνια αδυναμία των νησιωτικών προορισμών να καταστούν “σημεία εκκίνησης” των ταξιδιών κρουαζιέρας (home port) άφησαν τελικά το στίγμα τους στη φετινή ετήσια έκθεση που δημοσίευσε η CLIA (Cruise Lines International Association) με τον τίτλο “The cruise industry”.
Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, η Ελλάδα κατατάσσεται στην όγδοη θέση ανάμεσα στα ευρωπαϊκά λιμάνι στο κομμάτι των άμεσων δαπανών, καταγράφοντας πέρσι πτώση 11,8% (506 εκατ. ευρώ οι άμεσες δαπάνες το 2014 και 10,136 θέσεις εργασίας στον κλάδο) σε σύγκριση με το 2013, που θεωρήθηκε μια πολύ καλή χρονιά για την ελληνική κρουαζιέρα. Κατάφερε εντούτοις να διατηρήσει τη θέση της ως ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ευρώπη, με συνολικά 4,1 εκατ. επιβάτες το 2014, με τις καλύτερες επιδόσεις να καταγράφουν τα λιμάνια του Πειραιά, της Σαντορίνης, της Μυκόνου, της Κέρκυρας καθώς και το Κατάκολο.
Το μερίδιο που κατακτά η Ελλάδα στο σύνολο των επιβατών κρουαζιέρας αγγίζει το 14,1%. Η Ιταλία διατηρεί για ακόμη μια φορά τα “σκήπτρα” στον κλάδο με 6,1 εκατ. επιβάτες και μερίδιο 21,3%, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ισπανία με 4,8 εκατ. επιβάτες τη χρονιά που πέρασε και μερίδιο 16,9%. Ακολουθούν η Νορβηγία, η Γαλλία, η Κροατία, η Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Σουηδία.
Οι προοπτικές όμως που ανοίγονται στον κλάδο τα επόμενα χρόνια είναι τεράστιες. Όπως αναφέρεται ειδικότερα στην ετήσια έκθεση της CLIA, μέχρι το 2018 θα έχουμε παραδοθεί 31 καινούργια κρουαζιερόπλοια (29 εκ των οποίων κατασκευάζονται στην Ευρώπη και 2 στην Ιαπωνία), χωρητικότητας 93 χιλ. επιβατών, με τη συνολική επένδυση να αγγίζει τα 17 δισ. ευρώ, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική που καταγράφει ο τομέας. Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως οι άμεσες δαπάνες κρουαζιέρας στην Ευρώπη αυξήθηκαν 2,8% το 2014 φθάνοντας τα 16,6 δισ. ευρώ, μετά την αύξηση 4,7% που επίσης σημείωσε το 2013 και 3,4% το 2012.
Επιχειρηματίες του χώρου σημειώνουν πως αν η Ελλάδα δεν μπορέσει- έστω και το παρά πέντε- να επωφεληθεί από την ανάπτυξη του κλάδου, τότε θα έχει χάσει οριστικά το παιχνίδι. Η φετινή χρονιά, με εξαίρεση ίσως τα λιμάνια του Ηρακλείου, της Σαντορίνης και της Θεσσαλονίκης, δεν θεωρείται καλή. Ενδεικτικά, το λιμάνι της Κέρκυρας, από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας, “μέτρησε” στο οκτάμηνο 388.129 επιβάτες από 256 κρουαζιερόπλοια έναντι 420.057 επιβατών με 260 κρουαζιερόπλοια το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας μείωση 7,6% (-31.928 επιβάτες). Βέβαια, πολλοί προορισμοί έχουν εναποθέσεις τις ελπίδες τους για να καλύψουν το χαμένο έδαφος στο Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, μήνες που καταγράφουν αυξημένη κίνηση σε ετήσια βάση.
Στο ίδιο κλίμα, και η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας έχει εκτιμήσει πως η κρουαζιέρα θα εισέλθει σε νέο κύκλο σταθερότητας και πιθανώς και ανάπτυξης από την καλοκαιρινή περίοδο του 2016 και μετά, προσθέτοντας ότι η διαφορά στην κίνηση της θερινής περιόδου, από πλευράς αριθμού προσεγγίσεων πλοίων στους ελληνικούς λιμένες, παρά την πολιτική αστάθεια και capital controls, δεν υπέστη σοβαρές απώλειες και συνεπώς δεν χάθηκε σημαντικό έδαφος από τις αρχικές προβλέψεις.
capital.gr