Γιατί δεν πρέπει να μιλάμε στο κινητό όταν οδηγούμε; Γιατί έχουν προτεραιότητα οι πεζοί; Γιατί έχει προτεραιότητα αυτός που έρχεται από δεξιά; Απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Υποδομών στους μαθητές των σχολείων με την ένταξη του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία. Η ανάγκη αλλαγής στην οδική παιδεία έχει διαπιστωθεί εδώ και χρόνια, αλλά οποιαδήποτε δράση έχει μείνει στη σφαίρα των εξαγγελιών. Φέτος οι μαθητές βρίσκονται για πρώτη φορά λίγο πιο κοντά στην κυκλοφοριακή αγωγή, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία έως το τέλος του μήνα θα έχει πάρει την τελική της μορφή. Πρόκειται για το «e-drive academy», το οποίο περιλαμβάνει διαδραστικό και θεωρητικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και όχι μόνο σε μαθητές. Η πλατφόρμα, που είναι σχεδόν έτοιμη από το 2012 επιδέχεται τις τελευταίες πινελιές, ώστε να μπορέσει μέχρι το τέλος του μήνα, ή το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου να «ανέβει» στο Διαδίκτυο, μέσω της ιστοσελίδας του υπουργείου Υποδομών.
Διαχωρισμός ανά ηλικία
Η ολοκλήρωση της πλατφόρμας είχε παγώσει για άγνωστο λόγο – ο οποίος δεν σχετίζεται με την χρηματοδότηση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τελευταίες εκκρεμότητες έχουν κλείσει και μένει μόνο ο διαχωρισμός του υλικού ανά ηλικιακή κατηγορία. Κάθε σχολική βαθμίδα πρέπει να έχει διαφοροποιημένο υλικό. Για τους ενήλικες π.χ. ή υπερήλικες θα πρέπει να απαλειφθούν τα παιχνίδια, ενώ για τα παιδιά θα πρέπει να υπάρχει αιτιολογημένη γνώμη για κάθε οδηγία και κάθε κανόνα οδικής συμπεριφοράς που περιγράφεται. «Αν δεν περιγράψεις στα παιδιά γιατί δεν πρέπει να μιλά κανείς στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί και δεν αναλύσεις τους κινδύνους, δεν θα ανταποκριθούν στο περιεχόμενο με τον επιθυμητό τρόπο» εξηγεί η υφυπουργός Υποδομών Μαρίνα Χρυσοβελώνη, η οποία κάνει λόγο για μια πλατφόρμα με πρωτοποριακό περιεχόμενο. «Η δουλειά που έχει γίνει από τους προκατόχους μας είναι εκπληκτική» συμπληρώνει.
Το «e-drive academy» χωρίζεται σε ενότητες και περιλαμβάνει παιχνίδια προσομοίωσης μέσω των οποίων τα παιδιά εξασκούνται σε συνθήκες αντίστοιχες με αυτές της κανονικής κυκλοφορίας. Παράλληλα αποτελείται από ηλεκτρονικά βιβλία –μαθησιακό βοήθημα– που περιγράφουν με ευκρίνεια το θεωρητικό κομμάτι της οδικής ασφάλειας. Μέσω ερωταπαντήσεων λύνονται απορίες, ενώ οι ερωτήσεις έχουν και τη μορφή εξέτασης, παρόμοιας με αυτήν που συναντά κανείς στις εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης. Εκπαιδευτικό υλικό περιγράφει το σύνολο των κανόνων οδικής συμπεριφοράς με αιτιολογία, ώστε να γίνεται πιο κατανοητό το περιεχόμενό τους. Το υλικό αυτό είναι προσβάσιμο σε γονείς και εκπαιδευτικούς και θα διατίθεται ελεύθερα προς κάθε ενδιαφερόμενο.
Σε πρακτικό επίπεδο έχουν ήδη ξεκινήσει οι επαφές της κ. Χρυσοβελώνη με τον κ. Γιάννη Παντή, γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, από τον περασμένο Ιούλιο, ώστε να ενταχθεί η πλατφόρμα στο σχολικό πρόγραμμα. Σε πρώτη φάση προγραμματίζεται η ένταξη του μαθήματος οδικής ασφάλειας στο πλαίσιο του μαθήματος της πληροφορικής. Οι πρώτες σκέψεις θέλουν κάποιες από τις ώρες της πληροφορικής να αφιερώνονται στην εν λόγω πλατφόρμα, ώστε να ξεκινήσει η επαφή με τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς το νωρίτερο δυνατό. Εχει ήδη υποβληθεί σχετικό αίτημα από τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Υποδομών για την πιστοποίηση της πλατφόρμας από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ώστε να μπορέσει να εισέλθει στα σχολεία κοντά στα Χριστούγεννα. Στόχος είναι κατά την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά (2017-2018) η οδική ασφάλεια να αποτελεί χωριστό μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.
Ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένο το περιεχόμενο της πλατφόρμας, επιτρέπει τη χρήση της και από όσους ετοιμάζονται να δώσουν εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Ετσι, στα βιβλία θεωρητικής εξέτασης πρόκειται να τοποθετηθεί ειδική παραπομπή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-drive academy», ώστε να μπορούν να έχουν επιπλέον εξάσκηση οι υποψήφιοι. Σε δεύτερο χρόνο η πλατφόρμα πρόκειται να ενταχθεί στην ύλη των εξετάσεων και να μην αποτελεί απλώς προαιρετικό συνοδευτικό υλικό.
Καθημερινή