Ερχονται η ομαδοποίηση των «κόκκινων» δανείων του κλάδου και πωλήσεις σε ελληνικά και ξένα funds
Η συνεχιζόμενη απομόχλευση των τραπεζών και ο περιορισμός των «κόκκινων» ξενοδοχειακών δανείων ύψους 3,3 δισ. ευρώ που αφορούν 1.400 επιχειρήσεις, οι επενδυτικές ανάγκες του κλάδου που εκτιμώνται σε 4,8 δισ. ευρώ ως το 2022 και η είσοδος διεθνών επενδυτών που προσθέτουν ξενοδοχειακές μονάδες στο δυναμικό τους αλλάζουν τον ξενοδοχειακό χάρτη της χώρας, ο οποίος οδηγείται σε βίαιη ορισμένες φορές αναδιάρθρωση και σε συγκέντρωση προς όφελος των επώνυμων αλυσίδων.
Η διευθέτηση/εξυγίανση των ξενοδοχειακών μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs), η οποία όπως εκτιμάται θα συμπεριλαμβάνει την ομαδοποίηση και πώληση ενός αριθμού από αυτών σε ελληνικά και ξένα funds, θα δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες για την είσοδο νέων επενδυτικών σχημάτων, τα οποία με τη σειρά τους θα συνεισφέρουν στη σταδιακή αναδιαμόρφωση του ιδιοκτησιακού και διαχειριστικού περιβάλλοντος στον ελληνικό ξενοδοχειακό τομέα.
Το ενδιαφέρον από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια και διεθνή σήματα (brands), αλλά και εγχώριους και διεθνείς εξειδικευμένους διαχειριστές, μεταβάλλει τη δομή του κλάδου που δείχνει να συγκεντρώνεται σε πιο ισχυρά χέρια με στόχο την προσέλκυση τουριστών υψηλότερου εισοδηματικού προφίλ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη χώρα σήμερα τα πέντε αστέρων ξενοδοχεία πλησιάζουν τα 500 (496) και τα τεσσάρων τα 1.500 (1.485), έναντι μόλις 83 και 792 αντίστοιχα το 2000.
Επενδύσεις αλλά και συνεργασίες
Ενας επιλεκτικός αριθμός ελληνικών ξενοδοχειακών οικογενειών εξάλλου, έχοντας συνειδητοποιήσει τις αλλαγές που επιδέχεται η εγχώρια αλλά και η διεθνής ξενοδοχειακή βιομηχανία, έχει αρχίσει να γίνεται πιο δεκτικός στο ενδεχόμενο συνεργασίας με πολυεθνικές ξενοδοχειακές αλυσίδες μέσω είτε hotel management είτε franchise agreements. Την ίδια στιγμή, η αργή αλλά σταθερή καθιέρωση της Αθήνας ως city break προορισμού έχει αυξήσει τη ζήτηση είτε έτοιμων ξενοδοχειακών μονάδων είτε ακινήτων, που μπορούν να μετατραπούν σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία / serviced apartments κ.λπ.), καθώς και την έλευση σημαντικών brands, ενώ και η Θεσσαλονίκη έχει αναδειχθεί σε top προορισμό στην κατηγορία City Break.
Μεγάλες επενδύσεις σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες βρίσκονται σε πορεία εξέλιξης, ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως σε υφιστάμενες τουριστικές μονάδες μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους και μεγάλες παραθαλάσσιες εκτάσεις. Μεταξύ των σημαντικότερων συμφωνιών που καταγράφηκαν το 2018 ή βρίσκονται σε εξέλιξη η ΔΑΝΟΣ, σε συνεργασία με την BNP Paribas Real Estate, σημείωσε τις εξής συναλλαγές:
Την απόκτηση του 70% του μετοχικού κεφαλαίου της GOLF RESIDENCES AE (εταιρεία της οικογένειας Σμπώκου) που έχει στην κατοχή της 5 ξενοδοχεία στην Κρήτη συνολικής δυναμικότητας 1.200 δωματίων από την Evergolf Τουριστικές Επενδύσεις ΑΕ (εταιρεία οικογένειας Βασιλάκη). Την απόκτηση της ΛΑΚΙΤΗΡΑΣ ΑΕ (ιδιοκτήτρια 3 ξενοδοχείων στην Κω, συνολικής δυναμικότητας 700 δωματίων περίπου) από την κοινοπραξία ATLANTICA HOTELS – TUI έναντι 62,9 εκατ. ευρώ. Την απόκτηση του ξενοδοχείου MELI PALACE στην Κρήτη (δυναμικότητας 158 δωματίων) από την GRIVALIA HOSPITALITY, έναντι 9 εκατ. ευρώ (με την προοπτική πληρωμής άλλων 4 εκατ. ευρώ, κατόπιν εκπλήρωσης συγκεκριμένων όρων).
Επίσης, την απόκτηση του Amanzoe στο Πόρτο Χέλι από την GRIVALIA HOSPITALITY, σε μια συμφωνία που ξεπερνάει τα 82 εκατ. ευρώ, αλλά και τη στρατηγική συνεργασία του HARVARD INVESTMENT GROUP (HIG) με τον Ομιλο ALDEMAR.
Σύμβαση για μακροχρόνια μίσθωση
Στην περιοχή της Αθήνας ολοκληρώθηκε η συμφωνία και υπογράφηκε η σύμβαση για τη μακροχρόνια μίσθωση του κτιρίου επί των οδών Κριεζώτου και Πανεπιστημίου από τη ΛΑΜΨΑ ΑΕ. Το κτίριο θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο δυναμικότητας 170 δωματίων περίπου υπό τη διαχείριση της ACCOR HOTELS GROUP με την έλευση του brand MGALLERY. Η ZEUS INTERNATIONAL συνεχίζει τη συνεργασία της με την WYNDHAM HOTEL AND RESORTS ξεκινώντας τη λειτουργία 3 νέων μονάδων στην Αττική.
Το πρώην ATHENS LEDRA, ιδιοκτησίας HINES και HENDERSON PARK, θα λειτουργήσει υπό τη διαχείριση της KOKKARI LTD, και με την επωνυμία του GRAND HYATT.
Η ΜΑRRIOTT, μετά την ανάληψη διαχείρισης του πρώην METROPOLITAN HOTEL και τη λειτουργία του ως MARRIOTT HOTEL, προχώρησε σε συμφωνία και με τo YAZBEK GROUP για τη διαχείριση υπό διαμόρφωση ξενοδοχειακής μονάδας με την ονομασία ACADEMIA OF ATHENS AUTOGRAPH COLLECTION.
Χρηματοδότηση και με ίδια κεφάλαια
Ενα βήμα πιο κοντά στην έναρξη της υλοποίησης της mega τουριστικής επένδυσης, ύψους 408 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, βρίσκονται οι ρώσοι επενδυτές της Mirum Hellas στην Κρήτη. Το project «Elounda Hills» έχει, άλλωστε, ενταχθεί στη διαδικασία στρατηγικών επενδύσεων.
Νέα πεντάστερα ξενοδοχεία σχεδιάζονται ή βρίσκονται στο πρώτο στάδιο της κατασκευής τους στη Βορειοδυτική Κρήτη, ενισχύοντας το δυναμικό του νησιού που γνωρίζει μεγάλη τουριστική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και ανανεώνει συνεχώς τις υποδομές του.
Ενα νέο πέντε αστέρων ξενοδοχείο ιδιοκτησίας του ομίλου Vantaris στη θέση «Μαδαρός» στο Ρέθυμνο βρίσκεται σε διαδικασία αδειοδότησης. Το νέο ξενοδοχείο θα είναι «κλασικού» τύπου 650 κλινών και θα εκτείνεται σε μια συνολική έκταση 126.147,08 τετραγωνικών μέτρων.
H επένδυση υπολογίζεται ότι είναι ύψους άνω των 40 εκατ. ευρώ.
Σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκεται και η επένδυση ιδιοκτησίας της εταιρείας «Πιλότος ΑΕ», στη θέση «Μαδαρός» στην ευρύτερη τοποθεσία «Πετρές», κοντά στον Οικισμό Καρωτής Δήμου Ρεθύμνου. Σε μια σημαντική εξαγορά ξενοδοχειακής μονάδας στην Κρήτη προχώρησε ο όμιλος Grivalia Properties μέσω της τουριστικής πλατφόρμας Grivalia Hospitality SA στην οποία διατηρεί συμμετοχή 25%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ακίνητο αποτελεί το πρώτο ξενοδοχείο σε λειτουργία που εντάσσεται στο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο της Grivalia Hospitality.
Τέλος, ο όμιλος Μαθιουλάκη ξεκίνησε τη λειτουργία νέας πεντάστερης ξενοδοχειακής μονάδας, δυναμικότητας 690 κλινών, στην περιοχή του Σκουτελώνα Κολυμβαρίου. To ξενοδοχείο πέντε αστέρων «Euphoria Resort» βρίσκεται σε μια παραθαλάσσια έκταση 60 στρεμμάτων και η επένδυση ξεπέρασε τα 40 εκατ. ευρώ.
Η μετάλλαξη και ο ρόλος των αλυσίδων
Ο κλάδος μεταλλάσσεται, τόσο με την πρόσφατη είσοδο θεσμικών όπως η ΠΑΝΓΕΑ ΑΕΕΑΜ και η ΓΡΙΒΑΛΙΑ ΑΕΕΑΜ αλλά και ξένων όπως η OAKTREE Capital, την ώρα που το ενδιαφέρον των ξένων αλυσίδων για την Ελλάδα και ειδικά για παραθαλάσσια resorts μεγαλώνει συνεχώς. Εν τω μεταξύ τα τοπ 10 εμπορικά σήματα στην Ελλάδα βάσει δυναμικότητας σύμφωνα με την Pepper Hellas είναι η TUI, τα Grecotel, η Thomas Cook, η Mitsis Hotels, η Aldemar, η Starwood, η Louis Hotels και η Helios Hotels, η H Hotels και η Sbokos Hotels, ενώ σημαντική είναι πλέον η παρουσία του σχήματος της Sani/Ikos Resorts.
Συντάκτης