• Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε προχθές δίνει πολλαπλές ανάσες και στον Δήμο Ρόδου για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του, που ανέρχονται σήμερα στα 20 εκατ. ευρώ περίπου • Τι εξετάζει η δημοτική αρχή και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Κώστας Χαλκιάς
Εν αναμονή οριστικοποίησης του νέου σχεδίου της κυβερνήσεως για την επιχορήγηση ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΤΑ ως και οφειλών που απορρέουν διαταγές πληρωμής και δικαστικές αποφάσεις που έχουν
καταστεί τελεσίδικες και αφορούν σε αξιώσεις από προμήθειες αγαθών ή παροχή υπηρεσιών ή εκτέλεση έργων καθώς και αποζημιώσεις από αδικοπραξία, τελεί η δημοτική αρχή του Δήμου Ρόδου, που εξετάζει να αναθεωρήσει στο σύνολό του το αίτημα προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για δάνειο ύψους 9,5 εκατ. ευρώ.
Με νομοσχέδιο που ψηφίστηκε προχθές δόθηκε εξάλλου η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα με αποπληρωμή έως 60 δόσεις και ειδική μέριμνα για τους ευάλωτους οφειλέτες, για τους οποίους θεσπίζεται επιπλέον απαλλαγή από τις προσαυξήσεις έως και 95%.
Επίσης παγίως θεσπίζεται η δυνατότητα προσφυγής στον εξωδικαστικό συμβιβασμό για οφειλές σε δήμους που υπερβαίνουν τις 10.000€.
Μετά από συνεργασία του Υπουργείου Εσωτερικών με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν εντός του 2024 στους Δήμους και στις Περιφέρειες της χώρας για λειτουργικές δαπάνες και εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, καλύπτοντας τμήμα των αυξημένων απαιτήσεων.
Με το νέο νομοσχέδιο έρχεται ο λογαριασμός αρωγής Δήμων για τους οικονομικά ασθενέστερους Δήμους, όπου χρηματοδοτούνται με ένα συγκεκριμένο τρόπο που προβλέπεται από τα άρθρα του Νομοσχεδίου.
Ιδιαιτέρως σημαντική για τα νησιά της Ρόδου και της Κω, είναι η πρόβλεψη του άρθρου 35 του νομοσχεδίου, σύμφωνα με το οποίο, οι προαναφερόμενοι δήμοι, ως καθολικοί διάδοχοι των κοινωφελών τους επιχειρήσεων, ήτοι, της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ καθώς και της Κοινωφελούς Επιχείρησης Προστασίας Αλληλεγγύης, Πρόνοιας, Υγείας και Αστικής Συγκοινωνίας αντίστοιχα, συνεχίζουν να διατηρούν το δικαίωμα άδειας κυκλοφορίας των Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσεως, η οποία είχε χορηγηθεί σε αυτές.
Μετά και από τα ανωτέρω και με δεδομένο ότι αναμένεται η εξειδίκευση του τρόπου επιδοτήσεων των οφειλών των Δήμων σε ποσοστό μάλιστα που φτάνει το 60% η δημοτική αρχή, δια του αντιδημάρχου Οικονομικών κ. Κώστα Χαλκιά, εξετάζει να αναθεωρήσει συνολικά τον σχεδιασμό της για την λήψη του δανείου ύψους 9,5 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Η σύναψη του δανείου δεν έχει προχωρήσει καθώς εκκρεμεί ο προσυμβατικός έλεγχος στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η καθυστέρηση που υπήρξε προκάλεσε μετά την αναμενόμενη πλέον εφαρμογή των διατάξεων του νέου νόμου αναθεώρηση των προβλέψεων καθώς μάλιστα προβλέπεται η επιδότηση ορισμένων από τις οφειλές σε 264 επιχειρήσεις που έχουν συμπεριληφθεί στο δάνειο και ως εκ τούτου δεν είναι απαραίτηση η δανειοδότηση του συνόλου της οφειλής σε ορισμένες εξ’ αυτών καθώς επιχορηγούνται σε σημαντικό ύψος.
Το ζήτημα εξετάζουν ήδη επιτελείς με τον αντιδήμαρχο επί των Οικονομικών κ. Κώστα Χαλκιά, ο οποίος δεν αποκλείεται μάλιστα να εισηγηθεί στο δημοτικό συμβούλιο την αναθεώρηση στο σύνολο του, του αιτήματος δανειοδότησης του Δήμου Ρόδου.
Οπως επικαλέστηκε η δημοτική αρχή υφίσταται αδυναμία ισοσκέλισης του προϋπολογισμού του Δήμου Ρόδου για το οικονομικό έτος 2024 λόγω ελλείμματος ύψους 8.500.000 ευρώ, πλέον ή έλαττον, καθώς και πρόσθετων υποχρεώσεων ύψους 9.500.000 ευρώ, πλέον ή έλαττον, για τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, δαπάνες εκτός προϋπολογισμού, δαπάνες συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο οργανισμών και δαπάνες υποχρεωτικών χρεώσεων προς φορείς διαχείρισης αποβλήτων.
Το ποσό προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είναι 9.521.003,14 ευρώ και θα έχει διάρκεια 20 έτη.
Η εξασφάλιση του δανείου θα πραγματοποιείται με εκχώρηση εκ μέρους του δανειολήπτη προς το Ταμείο των αναγκαίων για την ομαλή εξυπηρέτηση του δανείου ποσών, από το τμήμα των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Εάν κατά τη διάρκεια εξυπηρέτησης του δανείου η αξία της ασφάλειας που έχει εκχωρηθεί, έχει μειωθεί και δεν κρίνεται από το Ταμείο επαρκής για την εξασφάλιση του δανείου, ο Δήμος οφείλει να τη συμπληρώσει ύστερα από σχετική υπόδειξη του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, διαφορετικά το δάνειο γίνεται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό.
Στον πίνακα των πιστωτών αναφέρονται 264 επιχειρήσεις που διεκδικούν ληξιπρόθεσμες οφειλές τους από τον Δήμο Ρόδου και οι οποίες θα εξοφληθούν μετά την λήψη του δανείου.
Ο Δήμος Ρόδου έχει αποδεχθεί τους όρους του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ως εξής:
1. Υπηρεσίες / Προμήθειες € 8.153.943,21
2. Έργα € 1.367.059,93
Σύνολο € 9.521.003,14
1. Διάρκεια εξυπηρέτησης του δανείου είκοσι έτη.
2. Έναρξη εξυπηρέτησης του δανείου η 1/1 του επόμενου της συνομολόγησης έτους
3. Επιτόκιο χορήγησης:
Σταθερό για τα πρώτα δέκα έτη: 4,75%
Ενδεικτικό κυμαινόμενο για τα επόμενα δέκα έτη μέχρι τη λήξη της διάρκειας εξυπηρέτησης του δανείου: 7,51% [4,00%+ Eurib 12μ (+3,51% , 29-12-2023), αναπροσαρμοζόμενο την 1/1 εκάστου έτους. Ελάχιστο τελικό επιτόκιο 4%.
4. Ετήσια τοκοχρεολυτική δόση:
Για τα πρώτα δέκα έτη: € 747.879,25
Ενδεικτική ετήσια τοκοχρεολυτική δόση για τα επόμενα δέκα έτη: € 852.022,82
5. Οι τοκοχρεολυτικές δόσεις υπολογίζονται με το σύστημα της σύνθετης χρεολυσίας και η καταβολή των τοκοχρεολυτικών δόσεων θα γίνεται μέσα στους 11 πρώτους μήνες του χρόνου (αναπροσαρμογή κάθε 1/1 εκάστου έτους).
6. Επιτόκιο υπερημερίας: μία ποσοστιαία μονάδα πάνω από τα εκάστοτε ισχύοντα συμβατικά επιτόκια.
7. α) Για την ασφάλεια του δανείου σε κεφάλαιο, κάθε είδους τόκους, τόκους των τόκων, έξοδα κ.λ.π., ο οφειλέτης εκχωρεί στον δανειστή από τώρα και για όλη την διάρκεια του δανείου και ο δανειστής δικαιούται να εισπράττει την εκάστοτε οφειλομένη δόση από όλα γενικά τα έσοδά του και κατά προτεραιότητα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), τακτικά και έκτακτα, από οποιαδήποτε πηγή και αιτία παρόντα και μελλοντικά, τις προσόδους του, τα μισθώματα, τις προς αυτόν χρηματικές παροχές και επιχορηγήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο ή τρίτους, παρούσες και μελλοντικές εκτός εκείνων που δεν εκχωρούνται σύμφωνα με τον Ν.2503/97 άρθρο 11 παρ.29Β5, και με τη διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 176 του Ν.3463/2006 όπως το τελευταίο εδάφιο αυτής αντικαταστάθηκε με τη διάταξη της παρ. 3α του άρθρου 45 του Ν. 3731/2008, το ανάλογο ποσό που απαιτείται για την κατά προτεραιότητα κανονική εξυπηρέτηση του δανείου. Σε κάθε περίπτωση, η εκάστοτε τρέχουσα δόση μετά των εν γένει τόκων, εξόδων κ.λπ. θα πρέπει να καλύπτεται από τα εκχωρηθέντα έσοδα του οφειλέτη.
Το δάνειο μπορεί να εξοφληθεί και πριν τη λήξη του, είτε στο σύνολό του, είτε μερικώς.
Το δάνειο είναι αδιαίρετο, οσοιδήποτε και οποιοιδήποτε είναι οι γενικοί, ειδικοί ή καθολικοί διάδοχοί του.
Κώστας Χαλκιάς: Προχωρά η διαδικασία για την αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών
Σε συνεργασία με μελετητήρια εταιρεία, ο δήμος Ρόδου έχει προχωρήσει στις απαιτούμενες διαδικασίες για την αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών προκειμένου να υπάρξει εξορθολογισμός στις χρεώσεις, αφού κάποιες δημοτικές ενότητες πληρώνουν αδικαιολόγητα υψηλά ενώ σε άλλες ενότητες ισχύουν χαμηλότερες απ’ ότι θα έπρεπε χρεώσεις.
Συγκεκριμένα ο αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Ρόδου κ. Κώστας Χαλκιάς δήλωσε ότι: «Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού είναι αυτά που ίσχυαν στα προηγούμενα χρόνια. Δεν έχει υπάρξει διαφοροποίηση. Για την αναπροσαρμογή τους θα πρέπει να υπάρξει απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η οποία θα πρέπει να ελεγχθεί ως προς την νομιμότητα από την αποκεντρωμένη διοίκηση. Από την πλευρά μας ετοιμάζουμε τη λήψη μίας τέτοιας απόφασης. Είμαστε υποχρεωμένοι σε σχέση με τα ανταποδοτικά τέλη να φροντίζουμε ώστε έσοδα και έξοδα να βρίσκονται σε πλήρη αντιστοιχία.
Μελετήσαμε τις επισημάνσεις του ελεγκτικού συνεδρίου, τις έχουμε ενσωματώσει στην κανονιστική απόφαση για τα τέλη του δήμου Ρόδου με μελετητήρια εταιρεία, με την οποία ο δήμος συνεργάζεται στα τελευταία χρόνια. Πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί ο Καλλικράτης στο δήμο Ρόδου καθώς έχουμε μείνει στον Καποδίστρια ακόμη. Θεωρούμε ότι 15 χρόνια μετά την ψήφιση του Καλλικράτη πρέπει να τον εφαρμόσουμε. Επίσης, θα πρέπει ο βαθμός ρύπανσης να ληφθεί επιτέλους υπόψη. Και εν τέλει θα πρέπει να δοθούν κίνητρα σε όσες επιχειρήσεις μειώνουν τα απορρίμματα να επιβραβεύονται».
Ο νέος προϋπολογισμός
Ερωτηθείς για τον προϋπολογισμό του νέου οικονομικού έτους, ο κ. Χαλκιάς δήλωσε ότι δεν θα είναι κατά πολύ διαφοροποιημένος από το φετινό. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι: «Τόσο οι τεχνικές υπηρεσίες όσο και η διεύθυνση μεσαιωνικής πόλης ασχολούνται ενεργά με την κατάρτιση των προγραμμάτων τους.
Οι ενότητες έχουν ήδη κληθεί να γνωστοποιήσουν τις ανάγκες τους για το επόμενο έτος. Το τμήμα προϋπολογισμού έχει υπολογίσει την πορεία των εσόδων το τρέχον οικονομικό έτος και έχει συμπεριλάβει τις δαπάνες της νέας χρονιάς. Θα είμαστε εγκαίρως έτοιμοι, το αργότερο μέχρι το Νοέμβριο. Η φιλοσοφία είναι να καλύψουμε υπαρκτές ανάγκες του δήμου Ρόδου. Δεν υπάρχει δυνατότητα να διαφοροποιηθούμε από την τρέχουσα χρονιά. Υπάρχει ασφαλώς μία κανονικότητα στις αναθέσεις ώστε οι αναλήψεις υποχρεώσεων να μην υπερβαίνουν τα έσοδα και διαθέσιμα του δήμου. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει αποκατασταθεί η οικονομική ισορροπία…».
Η στάση της μειοψηφίας
Αναφορικά με τη στάση που τηρείται από την μείζονα και ελάσσονα μειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου, ο κ. Χαλκιάς σχολίασε τα εξής: «Σε κάποιο βαθμό τη θεωρώ αναμενόμενη τη στάση της μείζονος μειοψηφίας. Όταν έχεις διοικήσει το δήμο στο προηγούμενο διάστημα, είναι λογικό σε κάποια ζητήματα που σου ασκείται κριτική να τηρείς αμυντική στάση. Αναμενόμενο είναι όλο αυτό και δεν το παρεξηγώ. Το θεωρώ επόμενο. Πρέπει να υπερασπιστείς το έργο που έχεις κάνει. Το ό,τι δεν συμφωνούμε και έχουμε αντίθετη άποψη με την προσέγγιση αυτή, δεν σημαίνει ότι δεν κατανοούμε τη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Όσον αφορά στην ελάσσονα μειοψηφία, τηρεί μία διαφοροποιημένη στάση. Ανάλογα με το ζήτημα συντάσσεται με τις απόψεις μας ή διαφοροποιείται πράγμα που είναι υγιές, δημοκρατικό και αναμενόμενο».