Το 2023 είναι γεγονός ότι είναι μια εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό, σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ εξίσου αισιόδοξη εμφανίστηκε η διεθνής ταξιδιωτική βιομηχανία για το επόμενο έτος. Παρά τις προκλήσεις του πληθωρισμού, των υψηλών τιμών και του κόστους, η τουριστική βιομηχανία θα σημειώσει περαιτέρω πρόοδο, σύμφωνα, άλλωστε, με τα ευρήματα μελέτης που παρουσιάστηκε στην World Travel Market, στο Λονδίνο, όπου τις προηγούμενες ημέρες, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού, επικρατούσε “μεγάλη κινητικότητα”. Η Ελλάδα, όπως επιβεβαιώθηκε, ανήκει στους “νικητές” της φετινής σεζόν, ενώ διάχυτη ήταν η αισιοδοξία και για το 2024.
Η World Travel Market στο Λονδίνο είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διεθνής εμπορική έκθεση μετά την ITB.Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η οποία ολοκληρώθηκε εχθές, οι αίθουσες του εκθεσιακού κέντρου Excel ήταν πιο γεμάτες από πέρυσι, όταν καταγράφηκαν 38.500 εμπορικοί επισκέπτες, σύμφωνα με τον διοργανωτή Reed Exibition (RX).
Η WTM θεωρείται μια εμπορική έκθεση στην οποία συνάπτονται ή επαναδιαπραγματεύονται πολλές συμφωνίες, επειδή πραγματοποιείται πριν από την έναρξη του επόμενου έτους. Το αισιόδοξο ύφος που επικράτησε στις συνεντεύξεις Τύπου, από την Ελλάδα έως το Μαρόκο και τη Μαλαισία, αντικατοπτρίζεται επίσης στην Παγκόσμια Ταξιδιωτική Έκθεση της WTM, η οποία ανατέθηκε για πρώτη φορά στην RX από το ερευνητικό ινστιτούτο Oxford Economics.
Λιγότερα ταξίδια, πολύ περισσότερα έσοδα
Η 70σέλιδη έκθεση δείχνει ότι αν και ο αριθμός των ταξιδιών αναψυχής το 2023 θα είναι μικρότερος από ό,τι το 2019, η αξία των ταξιδιών αυτών θα αυξηθεί σημαντικά, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία. Ο αριθμός των ατόμων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό μειώθηκε κατά 3% μεταξύ 2019 και 2023. Ωστόσο, τα έσοδα, μετρούμενα σε δολάρια ΗΠΑ, θα είναι κατά 19% υψηλότερα από ό,τι πριν από την πανδημία.
Παρόλο που το υψηλό κόστος ενέργειας, προσωπικού και χρηματοδότησης συνεχίζει να ασκεί πίεση στις τιμές, οι ταξιδιωτικές δαπάνες παραμένουν υψηλή προτεραιότητα στις ανεπτυγμένες χώρες και η ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές επιστρέφει στα προ της πανδημίας επίπεδα. “Η αύξηση του κόστους σε συνδυασμό με μια πιθανή πτωτική τάση στις προσδοκίες των καταναλωτών αποτελούν απειλή για τον κλάδο, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι το κόστος επηρεάζει τον όγκο των ταξιδιών”, αναφέρεται στη μελέτη. Με τους οικονομολόγους που την συνέταξαν να προβλέπουν ότι, “το 2024 η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής θα είναι ισχυρή”.
Διπλασιασμός των ταξιδιωτικών δαπανών έως το 2033
Μακροπρόθεσμα, η παγκόσμια έκθεση της WTM αναμένει ισχυρή ανάπτυξη: “Μέχρι το 2033, οι δαπάνες για ταξίδια αναψυχής αναμένεται να είναι υπερδιπλάσιες σε σχέση με το 2019”. Σύμφωνα με την έκθεση, μία από τις κινητήριες δυνάμεις πίσω από αυτό είναι η σημαντική αύξηση του αριθμού των νοικοκυριών στην Κίνα, την Ινδία και την Ινδονησία που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύουν διεθνώς.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Ισπανία και η Γαλλία, οι δύο μεγαλύτερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού, θα έχουν 33% και 31% καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά τα ταξιδιωτικά έσοδα που μετρώνται σε ευρώ φέτος από ό,τι το 2019. Η Τουρκία -την οποία η Oxford Economics κατατάσσει στην έκθεση στην περιοχή της Ευρώπης- θα σημειώσει μάλιστα αύξηση των εσόδων κατά 73% σε σύγκριση με το 2019. Ενώ, στην περίπτωση της Κροατία τα έσοδα θα είναι σημαντικά υψηλότερα κατά 51%.
Η Ελλάδα στους “κερδισμένους”
Η Ελλάδα περιλαμβάνεται στους “κερδισμένους” της φετινής τουριστικής περιόδου, με τον γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), Δημήτρη Φραγκάκη να λέει με σιγουριά: “Θα πετύχουμε μια χρονιά ρεκόρ”
Το πρώτο εννεάμηνο, η Ελλάδα κατέγραψε 20,9 εκατομμύρια διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας κατά 11,6% το επίπεδο του 2022 και κατά 11% τα προ της πανδημίας μεγέθη.
Η γερμανική αγορά είναι η σημαντικότερη αγορά προέλευσης για την Ελλάδα μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με τον κ. Φραγκάκη, υπάρχουν “κάποιες προκλήσεις” για το επόμενο έτος, όπως οι δασικές πυρκαγιές, που έπληξαν εφέτος το καλοκαίρι τη χώρα, και η οικονομική επιβράδυνση στην Ευρώπη. “Αλλά εμείς οι Έλληνες ξέρουμε πλέον πώς να αντιμετωπίζουμε τις κρίσεις με επιτυχία”, τονίζει ο ίδιος.
Η περίπτωση της Ασίας και της Μ. Ανατολής
Σύμφωνα με την έκθεση της WTM, οι εξελίξεις στην Ασία το επόμενο έτος θα επηρεαστούν από την ανάκαμψη της κινεζικής εξερχόμενης αγοράς, αν και αυτή εξακολουθεί να είναι σημαντικά χαμηλότερη από τον όγκο του 2019. Η Μέση Ανατολή παραμένει ένας από τους μοχλούς ανάπτυξης.
Ο αριθμός των επισκεπτών στην περιοχή του Κόλπου αναμένεται να φθάσει τα 33 εκατομμύρια το 2023, έναντι 29 εκατομμυρίων το 2019, “καθιστώντας την τη μόνη περιοχή στον κόσμο που έχει ανακάμψει πλήρως από την πανδημία από άποψη όγκου”, σύμφωνα με την παγκόσμια έκθεση της WTM.
Μετρούμενη σε δολάρια ΗΠΑ, η Μέση Ανατολή βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης με αύξηση 46% των εισερχόμενων εσόδων, σε σύγκριση με το 2019. “Η επιτυχία της ανάκαμψης της περιοχής από την πανδημία οφείλεται στη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που επενδύουν σημαντικά στις τουριστικές υποδομές”, αναφέρεται στην έκθεση.
Πηγή money-tourism.gr