Φόβοι των εμπόρων ότι οι πολιτικές εξελίξεις θα «κουρέψουν» περαιτέρω τις ήδη μειωμένες χριστουγεννιάτικες αγορές των Ελλήνων. Στα 406 ευρώ, 12,5% χαμηλότερη από πέρυσι, η μέση δαπάνη φέτος σύμφωνα με την PwC. Βουτιά 60% μέσα σε έξι χρόνια.
Σοβαρούς κλυδωνισμούς στη χριστουγεννιάτικη αγορά, “χρυσοτόκο” όρνιθα για το λιανεμπόριο ακόμη και τα πέτρινα χρόνια της εξαετίας 2008-2013 όπου χάθηκε το 60% του τζίρου, θα προκαλέσουν, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις και η απόφαση της Κυβέρνησης για επίσπευση της διαδικασίας για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με τους ίδιους το ενδεχόμενο η Κυβέρνηση να μην καταφέρει να συγκεντρώσει τις 180 ψήφους θα οδηγήσει τη χώρα σε μια προεκλογική περίοδο η οποία θα έχει ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην αγορά η οποία παλεύει να βρει τις ισορροπίες της.
Οι ίδιοι, όμως, δεν παραλείπουν να σημειώσουν ότι η αγορά έχει μπει σε χειμερία νάρκη ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο οπότε και ξεκίνησαν τα προβλήματα με την τρόικα από τη μία αλλά και η πληρωμή των δόσεων του ΕΝΦΙΑ από την άλλη.
Μόνο τον Οκτώβριο στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων οι πωλήσεις υποχώρησαν 5-10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2013, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η υποχώρηση που έχει καταγραφεί στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά. Η τάση αυτή διατηρήθηκε και τον Νοέμβριο –κάποιοι κάνουν λόγο για τον χειρότερο Νοέμβριο της τελευταίας οκταετίας παρά το καλό δεκαήμερο των μίνι εκπτώσεων- ενώ εκτός συγκλονιστικού απροόπτου η τάση αυτή θα διατηρηθεί και τον Δεκέμβριο.
Υπό αυτά τα δεδομένα λοιπόν η εκτίμηση ότι εφέτος οι Έλληνες σκοπεύουν να ξοδέψουν κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων συνολικά κατά μέσο όρο 406 ευρώ, δηλαδή 12,5% λιγότερα σε σχέση με πέρυσι (σύμφωνα με έρευνα της Deloitte), ίσως και να μην επαληθευθεί.
Αντιθέτως πολλοί φοβούνται ότι λόγω και των τελευταίων εξελίξεων το 2014 θα είναι η έβδομη συνεχή πτωτική χρονιά στην καταναλωτική δαπάνη των Χριστουγέννων. Ήδη την εξαετία 2008-2013 η κατά κεφαλήν χριστουγεννιάτικη δαπάνη στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 60% υποχωρώντας στα 188 δολάρια από 506 δολάρια το 2007 και 498 δολάρια το 2003, με τον συνολικό τζίρο πέρυσι να συρρικνώνεται στα 2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με σχετική έρευνα της PWC.
Ακόμη πιο ενδιαφέροντα όμως είναι τα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας για την καταναλωτική συμπεριφορά την περίοδο των Χριστουγέννων Ιρλανδών, Ιταλών, Πορτογάλων και Ισπανών. Οι Ιρλανδοί λοιπόν παρά την κρίση παραμένουν οι πιο γενναιόδωροι καταναλωτές αφού μόνο πέρυσι ξόδεψαν 1.184 δολάρια κατά μέσο όρο.
Σε ότι αφορά τους Ιταλούς δαπάνησαν πέρυσι 462 δολάρια, οι Ισπανοί 184 δολάρια, ενώ οι Πορτογάλοι 357 δολάρια κατ’ άτομο. Οι απώλειες όμως σε Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία την εξαετία 2008-2013 είναι σαφώς μικρότερες από την πτώση της Χριστουγεννιάτικης αγοράς της Ελλάδας η αξία της οποίας πέρυσι διαμορφώθηκε στα 2 δισ. δολάρια, στα 4 δισ. δολάρια στην Πορτογαλία, στα 5 δισ. δολάρια στην Ιρλανδία, στα 9 δισ. δολάρια στην Ισπανία και στα 28 δισ. δολάρια στην Ιταλία.
Σύμφωνα με την PWC μια πιο προσεκτική ανάλυση των Χριστουγέννων δαπανών ανά άτομο δείχνει ότι η οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις ακόμα. Όπως λέει και ο Richard Boxshall senior economist της PwC: “μερικά από τα σημάδια της οικονομικής κρίσης είναι ακόμη ορατά στις Χριστουγεννιάτικες δαπάνες: στις ΗΠΑ οι Χριστουγεννιάτικες δαπάνες παραμένουν 10% κάτω από τα επίπεδα του 2007 σε πραγματικούς όρους.
Στην Ελλάδα, η πραγματική Χριστουγεννιάτικη δαπάνη κατ’ άτομο μειώθηκε κατά περίπου 60% συνολικά μέσα σε έξι χρόνια έως το 2013, ενώ και στην Ισπανία και την Πορτογαλία οι πραγματικές δαπάνες των Χριστουγέννων ανά άτομο παραμένουν σημαντικά κάτω από τα επίπεδα του 2007.
.euro2day.gr/