Ειδήσεις

Ο Ροδίτης διεθνούς φήμης βαρύτονος σε “Χειμωνιάτικο ταξίδι”

Ο διεθνούς φήμης λυρικός καλλιτέχνης Δημήτρης Τηλιακός, από τη Ρόδο, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις του ως Ριγκολέττο στο ιστορικό θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, επιστρέφει στην Ελλάδα για ένα και μοναδικό ρεσιτάλ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, την Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2014, 8:30 μ.μ., όπου θα παρουσιάσει το Χειμωνιάτικο ταξίδι του Φραντς Σούμπερτ, έναν από τους πλέον χαρακτηριστικούς κύκλους λίντερ της ρομαντικής εργογραφίας για φωνή και πιάνο. Συνοδοιπόρος του θα είναι ο Βασίλης Βαρβαρέσος, από τους λαμπρότερους εκπροσώπους της νέας γενιάς των σολίστ του πιάνου. Το ρεσιτάλ του Δημήτρη Τηλιακού, το οποίο εντάσσεται στον Κύκλο Φωνή και πιάνο, θα προλογίσει ο Τίτος Γουβέλης, ενώ το κοινό θα μπορεί να παρακολουθεί το ποιητικό κείμενο μέσα από τη μετάφραση του ίδιου του ερμηνευτή.

Σειρά Lied: Φωνή και πιάνο στο Μέγαρο
Εδώ και δεκαετίες, μεγάλοι έλληνες τραγουδιστές που έλαμψαν στις πιο φημισμένες λυρικές σκηνές του κόσμου –Κάλλας, Μοσχονάς, Νικολαΐδη, Πηλού, Μπάλτσα, Πασχάλης και τόσοι άλλοι– έδωσαν εξαιρετικά δείγματα της τέχνης τους στο απαιτητικότατο είδος της φωνητικής μουσικής δωματίου. Τη σκυτάλη από αυτούς παίρνουν, σήμερα, οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας γενιάς των λυρικών μας καλλιτεχνών που διαπρέπουν στο εξωτερικό και υπηρετούν επάξια το δύσκολο ρεπερτόριο του γερμανικού Lied, της γαλλικής mélodie και του έντεχνου τραγουδιού. Η Σειρά Lied: Φωνή και πιάνο θα συνεχιστεί στις 26 Φεβρουαρίου με το ρεσιτάλ «Έρωτας-θάνατος: από τον Μιχαήλ Άγγελο στον Λόρκα» με τον διεθνώς καταξιωμένο βαθύφωνο Χριστόφορο Σταμπόγλη και τη διακεκριμένη πιανίστα Δανάη Καρρά.

Στο Χειμωνιάτικο ταξίδι, η φωνή του ποιητή-εραστή…
… εκφράζεται μέσα από έναν κύκλο τραγουδιών αφηγηματικού χαρακτήρα, η ατμόσφαιρα των οποίων θυμίζει εκείνη μιας μεγάλης τραγικής όπερας ή ενός δραματικού θεατρικού μονολόγου. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του Φραντς Σούμπερτ (1797-1828), αυτή η εμβληματική και ώριμη σύνθεση του σπουδαίου αυστριακού μουσουργού συνιστά, από κοινού με τον προγενέστερο κύκλο της Ωραίας μυλωνούς, έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους του γερμανικού Lied. Αμφότερα τα έργα επηρέασαν καθοριστικά όχι μόνο το ύφος αλλά και την τεχνική της σύνθεσης της φωνητικής μουσικής δωματίου εν γένει, ένα μουσικό είδος που απαιτεί από τον καλλιτέχνη υψηλά αποθέματα ερμηνευτικής δεινότητας, σωματικής αντοχής και πνευματικής συγκέντρωσης.
Ο κύκλος τραγουδιών για φωνή και πιάνο Χειμωνιάτικο ταξίδι (Winterreise, D. 911) γράφτηκε από τον Σούμπερτ αρχικώς για τενόρο σε δύο μέρη, το καθένα από τα οποία περιλαμβάνει 12 λίντερ. Η πρώτη ενότητα ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 1827 και η δεύτερη τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς. Eκδόθηκαν αντίστοιχα τον Ιανουάριο και τον Δεκέμβριο του 1828. Πρόκειται συνολικά για 24 ποιήματα του Βίλχεμ Μύλλερ, ο οποίος μάλλον δεν πρόλαβε να δει το έργο του να παρουσιάζεται μελοποιημένο, καθώς πέθανε πρόωρα σε ηλικία 33 ετών.
Κατά βάθος, αυτό το ταξίδι του ποιητή μέσα στον χειμώνα, όπως περιγράφεται μέσα από τους στίχους των τραγουδιών, είναι η περιπλάνηση της καρδιάς του στους δρόμους της μοναξιάς. Προδομένος από την αγαπημένη του, φεύγει από το σπίτι της κρυφά μέσα στη νύχτα και εγκαταλείπει την πόλη ακολουθώντας τις απότομες όχθες του ποταμού. Η σκέψη του θανάτου στοιχειώνει εμμονικά το νου του, αλλά εντέλει ο ταξιδιώτης του χειμώνα συμφιλιώνεται με τη μοναξιά του, βαδίζοντας μέσα στο χιονισμένο, γυμνό και σκοτεινό τοπίο. Άλλωστε, οι τίτλοι του διάσημου κύκλου τραγουδιών του Σούμπερτ είναι ενδεικτικοί των ψυχολογικών καταστάσεων και μεταπτώσεων που βιώνει ο ταξιδιώτης: «Καληνύχτα», «Ο ανεμοδείκτης», «Παγωμένα δάκρυα», «Ξεπάγιασμα», «Η φλαμουριά», «Χείμαρρος», «Στην όχθη του ποταμού», «Πισωκοίταγμα», «Το φως που πλανεύει», «Ανάπαυση», «Ανοιξιάτικο όνειρο», «Ερημιά», «Ο ταχυδρόμος», «Τα γκρίζα μαλλιά», «Το κοράκι», «Τελευταία ελπίδα», «Στο χωριό», «Πρωινή θύελλα», «Ψευδαίσθηση», «Ο οδοδείκτης», «Το πανδοχείο», «Θάρρος», «Ψεύτικοι ήλιοι», «Ο οργανοπαίκτης».

Περιζήτητος καλλιτέχνης της γενιάς του…
… ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός έχει δώσει έξοχα δείγματα της φωνητικής και υποκριτικής του τέχνης σε πρωταγωνιστικούς ρόλους του οπερατικού ρεπερτορίου (Ντον Κάρλο, Μποέμ, Ντον Τζοβάννι, Κάρμεν, Τροβατόρε, Μανόν Λεσκώ, Η δύναμη του πεπρωμένου, Σιμόνε Μποκκανέγκρα, Λα Τραβιάτα, κ.ά.), όπως εκείνος του Μάκβεθ (Βέρντι), για την ερμηνεία του οποίου τιμήθηκε το 2010 στη Ρωσία. Επίσης, η απόδοση του διάσημου σαιξπηρικού χαρακτήρα στη λυρική του εκδοχή από τον Δημήτρη Τηλιακό σε παράσταση της Όπερας του Παρισιού έχει αποτυπωθεί και σε DVD που κυκλοφορεί από γνωστή γαλλική εταιρεία οπτικοακουστικών παραγωγών. Η αξιοζήλευτη καλλιτεχνική σταδιοδρομία του διεθνούς φήμης Έλληνα μονωδού περιλαμβάνει εμφανίσεις στις Όπερες του Παρισιού, του Τόκυο, της Βαρσοβίας, του Μόντε Κάρλο, της Μαδρίτης, του Αμβούργου, του Άμστερνταμ, της Κολωνίας, στη Σέμπεροπερ της Δρέσδης, καθώς και στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, αλλά και στα Θέατρα Μπολσόι της Μόσχας, Λισέου της Βαρκελώνης και Λα Μονναί των Βρυξελλών. Επίσης, έχει δώσει ρεσιτάλ και κοντσέρτα σε φημισμένους συναυλιακούς χώρους όπως οι Αίθουσες «Τσαϊκόφσκι» της Μόσχας και της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης.

Ο Δημήτρης Τηλιακός έκανε το ντεμπούτο του στο Prinzregenten Theater του Μονάχου στον ρόλο του Κόμη Αλμαβίβα (Οι γάμοι του Φίγκαρο). Επί έξι καλλιτεχνικές περιόδους (1997-2003) εργάστηκε ως μόνιμο στέλεχος της Κρατικής Όπερας της Νυρεμβέργης, όπου είχε την ευκαιρία να τραγουδήσει αντιπροσωπευτικούς ρόλους του ρεπερτορίου για βαρύτονο. Μελέτησε μουσική στη Ρόδο και την Αθήνα. Υπήρξε, μεταξύ άλλων, μαθητής του αείμνηστου Κώστα Πασχάλη και της μετζοσοπράνο Δάφνης Ευαγγελάτου. Συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφία του Ιδρύματος «Μαρία Κάλλας» στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου, από την οποία αποφοίτησε με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (Ma). Το βιογραφικό του φημισμένου Έλληνα βαρυτόνου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό λυρικού τραγουδιού «Willi-Domgraf Fassbaender» (Μόναχο), καθώς και μία σημαντική δισκογραφική κατάθεση σε συνεργασία με τον κορυφαίο μαέστρο Θεόδωρο Κουρεντζή στην όπερα Διδώ και Αινείας. Η ένθερμη ενασχόληση του με την ερμηνεία τραγουδιών του γερμανικού Ρομαντισμού αποτελεί πλέον σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας.

Ο πιανίστας Βασίλης Βαρβαρέσος…
… ένας από τους πλέον ταλαντούχους μουσικούς της γενιάς του έχει στις καλλιτεχνικές του αποσκευές πολλά βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς (Piccoli Mozart, Young Concert Artists, George Enescu, κ.ά.). Πραγματοποίησε ανώτατες σπουδές στο πιάνο με υποτροφία στη Σχολή Julliard της Νέας Υόρκης με καθηγητές τους Στέσσιν, Λόουενταλ, Καπλίνσκυ και Μακ Ντόναλντ, από την οποία του απενεμήθησαν μεταπτυχιακά διπλώματα, καθώς και ο τίτλος του διδάκτορος (PhD Musical Arts). Μάλιστα, ο Βασίλης Βαρβαρέσος διετέλεσε στην ίδια Σχολή Βοηθός Καθηγητή Πιάνου στην τάξη του Τζούλιαν Μάρτιν. Το 2011, του απενεμήθη από το Conservatoire του Παρισιού ειδικό δίπλωμα καλλιτέχνη-ερμηνευτή, όπου μελέτησε πιάνο με τον Μισέλ Νταλμπερτό. Ο Βασίλης Βαρβαρέσος δίνει ρεσιτάλ εντός και εκτός Ελλάδος ήδη από πολύ νεανική ηλικία. Έχει εμφανισθεί σε Αυστρία, Γερμανία, Βουλγαρία, Ισπανία, Ρουμανία, Τσεχία, Ιταλία, Γαλλία, Ιαπωνία, Αίγυπτο, Ολλανδία, Κίνα και ΗΠΑ. Από τις διεθνείς εμφανίσεις του ξεχωρίζει η συμμετοχή του ως σολίστ σε συναυλία της ΚΟΑ στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες ΠΕΚΙΝΟ 2008. Ακόμη, έχει λάβει μέρος σε γνωστά γαλλικά φεστιβάλ, και έχει παίξει σε μεγάλα συμφωνικά κέντρα του Παρισιού, όπως οι Αίθουσες Γκαβώ και Πλεγιέλ αλλά και η Cité de la Musique. Επιπλέον, ο νεαρός δεξιοτέχνης των πλήκτρων έχει στο ενεργητικό του δύο ηχογραφήσεις, οι οποίες απέσπασαν τα εγκωμιαστικά σχόλια του διεθνούς μουσικού Τύπου αλλά και ονομαστών σολίστ των ημερών μας όπως ο Κυπριανός Κατσαρής, καθώς και τρεις οπτικοακουστικές παραγωγές, τη μουσική επένδυση των οποίων συνέθεσε ο ίδιος. Τα μελλοντικά σχέδιά του περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, συμμετοχές σε φεστιβάλ του εξωτερικού και εμφανίσεις στα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

protothema.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου