Πλήρως ηλεκτροκινούμενος στόλο οχημάτων, τόσο αυτοκινήτων όσο και δικύκλων, συγκοινωνίες a la carte, ενέργεια προερχόμενη μόνο από εναλλακτικές πηγές σε συγκεκριμένο σημείο του νησιού, αλλά και η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και σήμανσης ώστε να δοκιμαστούν επαναστατικές τεχνολογίες, όπως η αυτόνομη οδήγηση θα μετατρέψουν την Αστυπάλαια τα επόμενα 4 – 5 χρόνια σε νησί – πρότυπο.
Η συμφωνία με την Volkswagen, η οποία ήδη «τρέχει» και σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη θα δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής σε 2 – 3 μήνες είναι η αρχή, ενώ περίπου στο ίδιο διάστημα θα ανακοινωθούν και τα κίνητρα αντικατάστασης των οχημάτων των κατοίκων του νησιού από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Τα παραπάνω επεσήμανε κατά την τοποθέτησή του στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της μελέτης της Deloitte για το στρατηγικό σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης της Αστυπάλαιας ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης: «Ονειρευτήκαμε ως κυβέρνηση την επιλογή ενός τόπου στον οποίο θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε πρωτοποριακές ιδέες ώστε να μπορέσουμε να δείξουμε σήμρα μία φωτογραφία από το μέλλον» είπε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος εξήγησε και τους τέσσερις βασικούς πυλώνες του σχεδίου για το νησί:
- Οσον αφορά την ενέργεια θα σταματήσει σταδιακά ο τρόπος τροφοδότησης του νησιού και θα εγκατασταθεί ένα υβριδικό σύστημα εναλλακτικών πηγών από τον άνεμο και τον ήλιο, με τηνενέργεια να αποθηκεύεται σε ένα σύστημα μπαταριών.
- Θα δοθεί η δυνατότητα να αντικατασταθούν όλα τα οχήματα με ηλεκτρικά, διασφαλίζοντας ότι θα θεσμοθετηθούν σημαντικά υψηλότερα (ίσως και διπλάσια) κίνητρα για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας, τα οποία θα ανακοινωθούν εντός του προσεχούς τριμήνου στο πλαίσιο του προγράμματος «οδηγώ στην Αστυπάλαια»: «Η Volkswagen μας είπε πως δε θέλει να βγάλει χρήματα από τις πωλήσεις, οι συστημικές τράπεζες θα παράσχουν δάνεια και μεσα, ενώ θα δημιουργηθεί δίκτυο ηλεκτρικών οχημάτων, αυτοκινητων, σκουτερς και ποδηλάτων, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα χρησιμοποιούν με χρονοχρέωση, όπως εξήγησε ο κ. Φραγκογιάννης. Παράλληλα θα προχωρήσουν δωρεές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την αντικατάσταση και των οχημάτων το δημοσίου (ασθενοφόρα, κλπ).
- Οι συγκοινωνίες θα είναι α λα καρτ, δηλαδή κατά παραγγελία. Οι πολίτες δε θα χρειάζεται να περιμένουν στις στάσεις για το λεωφορείο, αλλά θα μπορούν να στέλνουν ένα γραπτό μήνυμα ή να καλούν σε έναν αριθμό ώστε να περνά ένα ηλεκτρικό βαν να τους παραλαμβάνει από το σημείο που βρίσκονται και να τους μεταφέρει στον προορισμό τους 24 ώρες το 24ωρο.
- Θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές οδικού δικτύου και σήμανσης ώστε να μπορεί να δοκιμαστεί και η αυτόνομη οδήγηση.
Βάσει της μελέτης, την οποία εκπόνησε η Deloitte σε συνεργασία με την ΜΚΟ Axion Hellas και τον δήμο Αστυπάλαιας, την υφιστάμενη κατάσταση του νησιού διαμορφώνουν ο σταθερός ή και μειούμενος αριθμός μόνιμων κατοίκων, ο μη εδραιωμένος νησιωτικός και τουριστικός προορισμός του νησιού, οι υποδομές που χρήζουν βελτίωσης, οι περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης. Παρά τις δυσκολίες όμως υπάρχουν ήδη πρωτοβουλίες για δράσεις με στόχο τηνενίσχυση της εικόνας και της αναγνωρισιμότητας του νησιού.
Στους στραηγικούς στόχους εντάσσεται κυρίως η διατήρηση του μόνιμου πληθυσμού των 1.300 κατοίκων αλλά και η προσέλκυση νέων κατοίκων. Απαραίτητη προυπόθεση γι΄αυτό είναι βέβαια η αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου με υποδομές μεταφορών και υγείας. Στους στόχους συγκαταλέγεται και η εδραίωση του νησιού ως ενός εναλλακτικού τουριστικού προορισμού στην αγορά, αλλά ταυτόχρονα και ως «ψηφιακού κόμβου», ο οποίος θα αποτελέσει πόλο έλξης για νέους επαγγελματίες και νεοφυείς επιχειρήσεις.
Ειδικότερα η μελέτη προτείνει τη βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών μεταφορών, υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής μέρμινας, την ενίσχυση των υποδομών εκπαίδευσης, τη συντήρηση και αναβάθμιση αθλητικών εγκαταστάσεων, την πολεοδομική χωροθέτηση και την οικιστική ανάπλαση σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών και την ενίσχυση της προσβασιμότητας. Στους στρατηγικούς στόχους της μελέτης συγκαταλέγεται και η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας με την αναπτυξη του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα και την αναβάθμιση και προώθηση του τουριστικού προιόντος. Από το σχέδιο δε θα μπορούσε να λείπει η ψηφιακή αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός μέσω της επιμόρφωσης και κατάρτισης της τοπικής κοινωνίας σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακά μέσα, της περαιτέρω αναβάθμισης τηλεπικοινωνιακών υποδομών και ενίσχυσης υπηρεσιών με την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών μέσων.
Στόχος είναι όλα αυτά να υλοποιηθούν με την παράλληλη προστασία της βιοποικιλότητας, τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης μέσω της ανάπτυξης πράσινων τεχνολογιών, την αναβάθμιση των δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και ανακύκλωσης, την υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής/αντιπυρικής προστασίας και προστασίας από τη διάβρωση των ακτών, καθώς επίσης και την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το στοχευόμενο κοινό του νησιού – προτύπου θα είναι εκτός του υφιστάμενου πληθυσμού, οι σύγχρονοι επαγγελματίες στον ψηφιακό κλάδο, οι εύποροι συνταξιούχοι και τουρίστες μακράς διάρκειας και οι ταξιδιώτες που επιζητούν εναλλακτικές εμπειρίες.
Οπως μάλιστα εξήγησε και ο διευθύνων σύμβουλος της Deloitte, Δημήτρης Κουτσόπουλος, το σχέδιο θα μπορούσε με τις κατάλληλες προσαρμογές να εφαρμοστεί και σε άλλα σημεία της Ελλάδας – όχι απαραιτήτως νησιά. Να σημειωθεί, πάντως, ότι το σχέδιο παρεμβάσεων, το οποίο παρουσίασε η εταιρία σήμερα, δεν έχει ακομα κοστολογηθεί διότι δεν έχει γίνει η εξειδίκευση των μέτρων, όπως εξήγησαν οι ομιλητές, προσθέτοντας πάντως ότι έχουν διαγνωστεί ευκαιρίες χρηματοδότησης των δράσεων. Οι δράσεις μετατροπής της Αστυπάλαιας σε ένα πράσινο βιώσιμο προορισμό, ακόμα και σε έναν τόπο κατοικίας για τους digital nomads έχουν αγκαλιαστεί από την πλειοψηφία των κατοίκων, όπως σημείωσε ο δήμαρχος του νησιού, Νίκος Κομηνέας, ο οποίος την είχε επιλέξει ως προορισμό διακοπών από τα φοιτητικά του χρόνια μέχρι που κάποια στιγμή την έκανε πατρίδα του.
«Το σχέδιο αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε ανθρώπους να παραμείνουν στο νησί. Ήδη με την πανδημία υπήρξαν άνθρωποι που παραμένουν μετά τις διακοπές τους και δουλεύουν από δω. Γνωρίζω καθηγητές Πανεπιστημίων και στελέχη εταιριών που ενδιαφέρονται να παραμείνουν μόνιμα εργαζόμενοι από απόσταση εφόσον βελτιωθούν και οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές» τόνισε.
Πηγή : ethnos.gr