Λίγες ημέρες πριν από την τραγωδία στο Μάτι με τους 100 νεκρούς, η Κομισιόν είχε στείλει την πρώτη προειδοποιητική επιστολή για το «112».
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαλεί εκ νέου την ελληνική κυβέρνηση για την ολιγωρία σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του ευρωπαϊκού συστήματος εκτάκτων κλήσεων (ο γνωστός αριθμός «112»), όπως είπε μιλώντας στο «Ακραίως» με τον Τάκη Χατζή και Δημήτρη Οικονόμου στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ η Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, αφού το εν λόγω σύστημα δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε στη χώρα μας.
Σε επιστολή της η αρμόδια επίτροπος Μαρίγια Γκάμπριελ με ημερομηνία 18 Ιουλίου 2018, δηλαδή μόλις λίγες ημέρες πριν από την τραγωδία με τους 100 νεκρούς από τις πυρκαγιές στο Μάτι, καλούσε τις ελληνικές αρχές να υιοθετήσουν άμεσα και χωρίς καθυστέρηση το νέο σύστημα, τόσο για τις ανάγκες των Ελλήνων όσο και των Ευρωπαίων πολιτών.
Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει σήμερα το Newpost.gr, πέρα από την επιστολή της επιτρόπου που όπως φαίνεται δεν έφερε αποτελέσματα η Επιτροπή έστειλε νέο, υπηρεσιακό, έγγραφο στην ελληνική κυβέρνηση (προς τον μόνιμο αντιπρόσωπο της Ελλάδας στην ΕΕ).
«Έχουμε υπηρεσιακή επιστολή, με ημερομηνία 31 Ιανουαρίου, όπου η Κομισιόν εγκαλεί τη χώρα μας διότι δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα το σύστημα 112» είπε η κ. Ασημακοπούλου
Σε αυτή, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Επικοινωνίας, Δικτύων, Περιεχομένου και Τεχνολογίας, κ. Roberto Viola ζητά από την Ελλάδα «να δώσετε στις υπηρεσίες μου έναν οδικό χάρτη με σαφώς καθορισμένα ορόσημα για την εφαρμογή των απαραίτητων νομοθετικών και τεχνικών μέτρων για την αντιμετώπιση της μη συμμόρφωσης το συντομότερο δυνατόν».
Στην επιστολή του κ. Viola σημειώνεται ακόμα πως «μέχρι και σήμερα (σ.σ. 31/1/2019 όταν εστάλη η δεύτερη επιστολή) δεν έχουμε λάβει απάντηση στην επιστολή της Επιτρόπου Γκάμπριελ.
Μάλιστα, στο κλείσιμο της επιστολής σημειώνονται «εάν έχετε την πρόθεση να αντιμετωπίσετε σύντομα την κατάσταση και προσδιορίσετε τα συγκεκριμένα βήματα που προβλέπονται, θα σας ήμουν ευγνώμων εάν ενημερώσετε τις υπηρεσίες μου το αργότερο το αργότερο έως τις 15 Φεβρουαρίου 2019».
Υπενθυμίζεται πως η Ελλάδα, σύμφωνα με την κ. Γκάμπριελ, όφειλε να είχε έτοιμο το σύστημα από το 2011, αλλά μέχρι και σήμερα απουσιάζουν βασικές του λειτουργίες, όπως ο γεωεντοπισμός του καλούντος και η υποστήριξη εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας (κυρίως για ΑμεΑ).
Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο έντονο με την υιοθέτηση της υπηρεσίας «eCall», την οποία από 1/4/2018 πρέπει (υποχρεωτικά) να φέρουν όλα τα νέα οχήματα. Η υπηρεσία αυτή επιτρέπει στο σύστημα 112 να εντοπίζει τον καλούντα με το πάτημα ενός πλήκτρου ή αυτόματα, σε περίπτωση που οι ανιχνευτές του οχήματος διαγνώσουν μια σύγκρουση.
Ήδη πολλά ευρωπαϊκά οχήματα φέρουν αυτή τη δυνατότητα, την οποία ωστόσο δεν μπορούν να αξιοποιήσουν στην Ελλάδα.
«Καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκινούν, μερικοί Ευρωπαίοι δεν θα καταφέρουν να λάβουν την επείγουσα βοήθεια όταν τη χρειαστούν», αναφέρει η επίτροπος Γκάμπριελ προς τον τότε αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκο Τόσκα.
Να σημειωθεί πως το θέμα είχαν φέρει στη Βουλή βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας (Α. Ασημακοπούλου και Μ. Βορίδης) με ερώτηση προς τον τότε αρμόδιο υπουργό κ. Τόσκα. Στην ερώτηση που κατέθεσαν (19/4/2018) προς τους αρμόδιους υπουργούς Νίκο Τόσκα και Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά, ζητούσαν να ενημερωθούν αν η νέα υπηρεσία «eCall» του συστήματος 112 υποστηρίζεται στη χώρα μας και αν τα νέα οχήματα που ταξινομούνται μπορούν να αξιοποιήσουν τον νέο τους εξοπλισμό.