Η νέα διοίκηση της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου απαρτιζόμενη από νέους, καταρτισμένους επαγγελματίες και επικεφαλής τον κ. Μανώλη Μαρκόπουλο είναι έτοιμη να εργαστεί μεθοδικά και στοχευμένα για να διασφαλίσει την υψηλή ανταγωνιστικότητα του τοπικού τουριστικού μας προϊόντος, ανταποκρινόμενη στις νέες τάσεις και απαιτήσεις της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας. Σ’ αυτή την προσπάθεια θα συμβάλουν οπωσδήποτε και τα παλαιότερα και έμπειρα στελέχη που συμπληρώνουν το σχήμα.
Για τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης της ΕΞΡ μιλά στη «δ» ο έφορος δημοσίων σχέσεων & εκπρόσωπος τύπου κ. Νίκος Γερονικόλας, οι οποίες συνοψίζονται στο τρίπτυχο: βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, εκπαίδευση & επικοινωνία. «Το νέο συμβούλιο θα φανεί αντάξιο της ιστορίας της ένωσης και θα συνεχίσει να εκπροσωπεί στο ακέραιο τα συμφέροντα του κλάδου», τονίζει ο κ. Γερονικόλας.
• Κύριε Γερονικόλα, το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου αποτελείται -κυρίως- από νέους επαγγελματίες του κλάδου. Η νέα γενιά ξενοδόχων, έρχεται στο προσκήνιο δυναμικά. Τι σηματοδοτεί αυτό το γεγονός;
Το ενδιαφέρον της νέας γενιάς είναι σίγουρα ένα ενθαρρυντικό στοιχείο. Υπάρχει σε όλους μας η αντίληψη ότι οι απαιτήσεις από τη γενιά μας είναι πολύ υψηλές και αυτό μας γεμίζει με αίσθημα ευθύνης. Ταυτόχρονα όμως το συμβούλιο απαρτίζεται και από μέλη με μακρά εμπειρία και συνεισφορά στον κλάδο. Με τη δυναμική της νεότερης γενιάς αλλά και την μεγάλη εμπειρία των υπολοίπων μελών θεωρώ ότι το νέο συμβούλιο θα φανεί αντάξιο της ιστορίας της ένωσης και θα συνεχίσει να εκπροσωπεί στο ακέραιο τα συμφέροντα του κλάδου.
• Ποιες είναι λοιπόν οι άμεσες προτεραιότητές σας και οι στόχοι της επόμενης μέρας;
Από τους ρόλους που μοιράστηκαν από τον πρόεδρο Μ. Μαρκόπουλο κατά την πρώτη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου είναι ξεκάθαρο ότι ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί πρωτίστως σε 1) θέματα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, 2) στην τουριστική εκπαίδευση και 3) στην επικοινωνία.
Οποιαδήποτε στρατηγική χαράσσεται πλέον για τον τουρισμό θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ικανότητα του τόπου να αποτελεί πόλο έλξης επισκεπτών διαχρονικά, χωρίς να μειώνονται οι διαθέσιμοι φυσικοί πόροι και η ποιότητα ζωής της τοπικής κοινωνίας. Ιδιαίτερα την τελευταία τριετία φαίνεται ότι η σημασία της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης έχει γίνει παγκοσμίως αντιληπτή και για πρώτη φορά βλέπουμε ότι ο σεβασμός στο περιβάλλον έχει γίνει πλέον απαίτηση και των πελατών στα ξενοδοχεία μας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ξενοδοχειακός κολοσσός της Marriott έχει ανακοινώσει ότι προχωράει έως το τέλος του 2020 σε κατάργηση όλων των μικρών πλαστικών φιαλιδίων στα amenities των δωματίων όλων των ξενοδοχείων της αλυσίδας, το αεροδρόμιο του Dubai αποσύρει έως το τέλος του χρόνου όλα τα πλαστικά μιας χρήσης, ενώ στο νησί της Ζανζιβάρης έχει απαγορευτεί εντελώς και σε όλο το νησί η χρήση πλαστικής σακούλας, ακόμη και από τουρίστες.
Αειφορία όμως δεν είναι μόνο η μείωση της ρύπανσης, αλλά και η εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, η προστασία των οικοσυστημάτων, των τοπικών εθίμων και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Καλούμαστε λοιπόν πλέον να υιοθετήσουμε νέες πρακτικές τόσο στη λειτουργία των ξενοδοχείων μας όσο και στο σχεδιασμό των περιβαλλοντολογικών πολιτικών του κλάδου. Μεγάλη σημασία έχει να υπάρχει σωστή ενημέρωση και κατάλληλα κίνητρα για γρηγορότερη αφομοίωση νέων αειφόρων τεχνολογιών καθώς το υψηλό κόστος δημιουργεί ανασταλτικό παράγοντα στην υιοθέτησή τους.
Άμεση προτεραιότητα επίσης είναι η τουριστική εκπαίδευση, η οποία αποτελεί το θεμέλιο για την παροχή ποιότητας και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών σε κάθε είδους τουριστική δραστηριότητα. Ειδικότερα στα ξενοδοχεία τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουμε δυσκολίες εύρεσης καταρτισμένου προσωπικού στην τοπική αγορά, αποτέλεσμα τόσο της αύξησης των κλινών όσο και της ανάγκης παροχής υψηλότερου επιπέδου υπηρεσιών. Είναι λοιπόν σημαντικό τόσο το να προσεγγίσουμε νέους Ροδίτες που μπορούν με την κατάλληλη εκπαίδευση να στελεχώσουν μελλοντικά τις μονάδες μας όσο και να διασφαλίσουμε ευκαιρίες εκπαίδευσης στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό των ξενοδοχείων μας.
Για να αναφέρω κάποια παραδείγματα, πέραν των βασικών ειδικοτήτων όπως το housekeeping, προσωπική μου άποψη είναι πως ο κλάδος έχει να κερδίσει από την ενίσχυση της επαγγελματικής κατάρτισης γύρω από το κρασί (κυρίως στο κομμάτι της γευσιγνωσίας) και το ελαιόλαδο, ενώ και στη μελισσοκομία η εκπαίδευση έως τώρα είναι κυρίως οικογενειακή υπόθεση. Επιπλέον με την άνοδο των δυναμικών πωλήσεων έναντι των στατικών συμβολαίων των tour operator έχει προκύψει ανάγκη περισσότερων ειδικευμένων στελεχών στο sales & revenue καθώς και στο digitalmarketing, όπου διανύουμε ένα «παράθυρο ευκαιρίας» στο οποίο τα ψηφιακά μέσα παραμένουν σχετικά υποτιμημένα κοστολογικά συγκριτικά με τη στόχευση που προσφέρουν. Αυτά είναι λίγα ενδεικτικά παραδείγματα τομέων όπου η ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης θα επιφέρει βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα στα ξενοδοχεία μας. Τα μέλη του συμβουλίου που έχουν αναλάβει τον τομέα εκπαίδευσης προγραμματίζουν ήδη τις προτεραιότητες και σύντομα θα έχουμε αρκετές δράσεις και πρωτοβουλίες σε διάφορους τομείς.
Έμφαση θα δοθεί επίσης στην επικοινωνία με τα υπόλοιπα μέλη του συλλόγου, το ανθρώπινο δυναμικό του κλάδου καθώς και τους υπόλοιπους εγχώριους και τοπικούς φορείς, αρχές και οργανισμούς, με τους οποίους η ΕΞΡ θα προσπαθήσει να συντονιστεί με κοινές δράσεις.
• Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος της ξενοδοχίας και πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ανταποκριθεί κανείς σε αυτές;
Ο τουρισμός είναι πολύ εύθραυστο προϊόν. Όσο οι διεθνείς γεωπολιτικές συγκυρίες βοηθούσαν τον εισερχόμενο τουρισμό στη χώρα μας, σε ένα μεγάλο βαθμό ο κλάδος μπόρεσε να απορροφήσει της αυξημένη φορολογία και το υψηλότερο λειτουργικό κόστος που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η ομαλοποίηση όμως των πραγμάτων στις γείτονες χώρες ανάγκασε τα ξενοδοχεία να κάνουν σημαντικές εκπτώσεις για να διατηρήσουν τις πληρότητες των προηγούμενων ετών συμπιέζοντας ακόμη περισσότερο την κερδοφορία. Ειδικότερα στα Δωδεκάνησα, η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών και μετέπειτα του μειωμένου φόρου στο αλκοόλ οδήγησε σε σημαντική απώλεια της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων έναντι άλλων προορισμών σε γείτονες χώρες. Για παράδειγμα, στη Ελλάδα έχουμε ΦΠΑ διαμονής 13%, στην Τουρκία είναι 8% ενώ στην Κύπρο ο ενιαίος ΦΠΑ διαμονής και εστίασης είναι στο 9%.
Τον ήδη αυξημένο ανταγωνισμό επιβαρύνουν επίσης τόσο τα παράνομα τουριστικά καταλύματα, όσο και η έλλειψη ενός πλαισίου ισότητας μεταξύ των νόμιμα μισθωμένων διαμερισμάτων όσον αφορά α) τη φορολογία και β) τις υποχρεώσεις υγιεινής και ασφάλειας.
Πέραν αυτών οι απαιτήσεις των επισκεπτών μεταβάλλονται ραγδαία και το επιχειρηματικό μοντέλο των ξενοδοχείων απαιτεί συνεχώς επανεξέταση. Η νέα εποχή απαιτεί προσαρμογές κλασικών ξενοδοχειακών υπηρεσιών προς τη κατεύθυνση της ψηφιακής εξατομίκευσης αλλά και αλλαγή στους τρόπους διαχείρισης ανθρώπων και δεδομένων.
• Κατά πόσο το ξενοδοχειακό δυναμικό του νησιού συμβάλλει στην ενδυνάμωση της τουριστικής εικόνας του προορισμού και στην ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας;
Στο νησί μας υπάρχουν αρκετές μονάδες υψηλού επιπέδου και δεν είναι τυχαίο ότι κάποιες από αυτές καταλαμβάνουν πολύ συχνά τις πρώτες θέσεις πανευρωπαϊκά στις μεγαλύτερες ιστοσελίδες αξιολογήσεων (Trip advisor, Holiday check etc) και πρωταγωνιστούν στα βραβεία ποιότητας των Tour Operator. Η Ρόδος είναι ένας μεγάλος προορισμός όμως χρειάζεται πολλές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού ώστε να μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες διαφόρων κατηγοριών και ενδιαφερόντων.
Όσον αφορά στον επισιτιστικό τομέα θεωρώ ότι το μέσο επίπεδο ποιότητας εντός των ξενοδοχείων στη Ρόδο είναι καλύτερο από αυτό εκτός αυτών. Η γαστρονομία χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Απαιτούνται και πρέπει να γίνουν σημαντικές προσπάθειες ακόμη εντός και εκτός ξενοδοχείων αν θέλουμε να μπούμε δυναμικά στο χάρτη του γαστρονομικού τουρισμού.
• Κύριε Γερονικόλα, ποια είναι η άποψή σας για την προβολή και προώθηση του προορισμού της Ρόδου; Θα έπρεπε το νησί να διαθέτει ένα σύγχρονο Οργανισμό Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού; Πώς φαντάζεστε ένα τέτοιο οργανισμό;
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της προώθησης ενός προορισμού είναι πολυδιάστατος. Το ζητούμενο είναι να εξασφαλίζονται οι απαραίτητοι πόροι για την επαρκή χρηματοδότηση των προωθητικών δράσεων και η στρατηγική που ακολουθείται να είναι η βέλτιστη δυνατή για την προώθηση του προορισμού. Αν η Ρόδος αποκτήσει ξανά ένα ενεργό φορέα τουριστικής προώθησης, θα πρέπει να είναι σύγχρονος και να δρα παράλληλα με τους υπόλοιπους φορείς κοινών συμφερόντων. Μεγάλη σημασία έχει να συμμετέχουν άτομα με εμπειρία στο αντικείμενο και γνώση του προορισμού.
Το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει συντονισμός των δράσεων μεταξύ των εμπλεκομένων στην τουριστική προβολή του προορισμού, συμπεριλαμβανομένων του δήμου, της περιφέρειας και των υπόλοιπων φορέων, ώστε να επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
• Να κλείσουμε με τις προβλέψεις σας για την νέα σεζόν; Θα λέγατε ότι έχουμε μία δύσκολη η μία… βατή τουριστική περίοδο μπροστά μας;
Ο ρυθμός των κρατήσεων βελτιώθηκε μετά τις γιορτές και οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι θα μπορέσουμε να πιάσουμε τουλάχιστον τα δεδομένα του 2019. Το ευτύχημα είναι ότι η Αγγλική αγορά δεν φαίνεται να επηρεάζεται προς το παρόν από το Brexit και το κενό της ThomasCook, όπου φαίνεται σε ένα μεγάλο μέρος του κενού αυτού θα καλυφθεί. Στον αγώνα μπήκε για πρώτη φορά δυναμικά και η Easy Jet Holidays ενώ και άλλοι online travel agents όπως η On The Beach παρουσιάζουν σημαντική αύξηση των κρατήσεων προς το προορισμό μας και οδηγούν τη ζήτηση αεροπορικών θέσεων σε άνοδο.
Από την άλλη υπάρχει μια μικρή μείωση των κρατήσεων σε κάποιες σημαντικές αγορές όπως αυτή της Σκανδιναβίας, Γερμανίας, Πολωνίας και Γαλλίας αλλά ασφαλέστερα συμπεράσματα θα μπορούμε να βγάλουμε τον Μάρτιο στην τουριστική έκθεση της ITB