Εκρηκτική η ανάπτυξη του εξερχόμενου τουρισμού της Κίνας μέχρι το 2030. Τι πυροδοτεί τη μεγάλη «έξοδο» και πώς επωφελούνται ήδη χώρες όπως οι Ιαπωνία, Γαλλία και Ιταλία. Καταναλωτικοί «οδοστρωτήρες» οι Κινέζοι στις χώρες που επισκέπτονται.
Τ
Αν, πράγματι, ό,τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό, τότε ο ελληνικός τουρισμός επιβάλλεται να… προσβληθεί άμεσα από κινεζικό (ταξιδιωτικό) πυρετό!
Όχι μόνο επειδή οι Κινέζοι που ταξιδεύουν στο εξωτερικό αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, αλλά επειδή λειτουργούν περίπου ως καταναλωτικοί «οδοστρωτήρες», ωφελώντας πολλαπλά τις οικονομίες των χωρών που επισκέπτονται.
Επιπλέον, η επιθυμία των Κινέζων για ταξίδια δείχνει να παραμένει ανεπηρέαστη τόσο από τους κλυδωνισμούς στην οικονομία της χώρας, τα πρόσφατα «μίνι» χρηματιστηριακά κραχ, αλλά και γεγονότα όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις σε πόλεις της Ευρώπης.
Στοιχεία που περιλαμβάνονται σε μελέτη του Euromonitor International προσφέρουν μια εξήγηση για τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό Κινέζων που ταξιδεύουν. Σύμφωνα με αυτά, ο αριθμός των κινεζικών νοικοκυριών με διαθέσιμο εισόδημα άνω των 35.000 δολαρίων αναμένεται να αυξηθεί από 34 εκατ. το 2015 σε 121 εκατ. το 2030.
Με αυτά τα δεδομένα, αναμένεται ότι κατά τη διάρκεια των επόμενων 15 χρόνων θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των Κινέζων που θα ταξιδεύουν στο εξωτερικό, φθάνοντας τον ιλιγγιώδη αριθμό των 124 εκατ. τουριστών. Έτσι, το 2030 η Κίνα θα αποτελεί τη μεγαλύτερη «δεξαμενή» τουριστών του πλανήτη, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες κατατάσσονται στις τρεις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης αυτή τη στιγμή.
Η… επιδημία ταξιδιών στο εξωτερικό που φαίνεται να έχει «προσβάλει» τους Κινέζους δεν προέκυψε μόνο εξαιτίας του αυξημένου διαθέσιμου εισοδήματος. Οι επίσημες αρχές της Κίνας ωθούν προς αυτή την κατεύθυνση, σε μια προσπάθεια να αναπτυχθεί ο ταξιδιωτικός τομέας της οικονομίας της αχανούς χώρας.
Η κυβερνητική «μόχλευση» του κινεζικού τουρισμού γίνεται κυρίως σε δύο επίπεδα. Αφενός διευκολύνονται οι Κινέζοι ταξιδιώτες με την καθιέρωση Σαββατοκύριακου 2,5 ημερών, σε συνδυασμό με διευκολύνσεις στη χορήγηση βίζας για ταξίδια προς χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη.
Αφετέρου, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα δημιουργίας υποδομών σε δεκάδες πόλεις της Κίνας μεσαίου και μικρότερου μεγέθους, οι οποίες θα διευκολύνουν ακόμα περισσότερο τα ταξίδια.
Το πρόγραμμα αφορά επενδύσεις συνολικού ύψους 80 δισ. δολαρίων και περιλαμβάνει 193 project στον τομέα των αερομεταφορών. Στο πλαίσιο του προγράμματος προωθείται η δημιουργία 82 νέων αεροδρομίων σε μεσαίου και μικρότερου μεγέθους πόλεις της Κίνας. Παράλληλα με τη δημιουργία των νέων αεροδρομίων, υλοποιούνται έργα σιδηροδρομικών υποδομών ώστε οι νέοι αερολιμένες να συνδεθούν με τρένα υψηλών ταχυτήτων.
Οι νέες υποδομές θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για την αύξηση των αεροπορικών μετακινήσεων στο εσωτερικό της Κίνας, την ευρύτερη περιοχή της Ασίας/Ειρηνικού αλλά και τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.
Σε πρώτη φάση αναμένεται να επωφεληθούν οι γειτονικές χώρες της Κίνας, όπως η Ταϋλάνδη, η Ιαπωνία και η Αυστραλία.
Εκατομμύρια Κινέζοι οι οποίοι δεν είχαν ταξιδέψει ποτέ στο εξωτερικό αναμένεται ότι θα βγουν από την Κίνα, σε πρώτη φάση οργανωμένοι σε γκρουπ. Όπως συμβαίνει πάντα στα ταξίδια, σε γκρουπ θα φθάνουν οι περισσότεροι Κινέζοι και στην Ευρώπη, έως ότου εξοικειωθούν με τους προορισμούς της περιοχής. Ταυτόχρονα, ωστόσο, αυξάνεται ο αριθμός των μεμονωμένων Κινέζων ταξιδιωτών, οι οποίοι έκαναν πριν από χρόνια τα πρώτα τους ταξίδια προς την Ευρώπη και την Αμερική και τώρα αισθάνονται πιο σίγουροι να «απογαλακτιστούν» από τη λογική των ταξιδιών με γκρουπ.
Τα πολλαπλά οφέλη που συνεπάγονται τα ταξίδια των Κινέζων για τις οικονομίες των χωρών που επισκέπτονται τα έχουν διαπιστώσει, ήδη, χώρες όπως η Ταϋλάνδη, η Αυστραλία και η Ιαπωνία.
Στην Ιαπωνία, ιδιαίτερα, φαίνεται πως γνωρίζουν πολύ καλά το βάρος του κινεζικού πορτοφολιού. Κάθε χρόνο ο εκδοτικός οίκος Jiyukokuminsha ανακηρύσσει τη «λέξη της χρονιάς», θέλοντας να αποτυπώσει με αυτόν τον τρόπο ό,τι συμβαίνει στην ιαπωνική κοινωνία. Το 2015, λοιπόν, η λέξη που επελέγη ήταν το «bakugai». Τι είναι αυτό; Σε ελεύθερη μετάφραση θα μπορούσε να αποδοθεί ως «τρέλα για ψώνια».
Σύμφωνα με το Euromonitor International, η λέξη αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό την επίδραση που είχαν τα ταξίδια των Κινέζων στην οικονομία της Ιαπωνίας και ιδιαίτερα στο λιανεμπόριο. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, προξένησε εντύπωση στους ντόπιους πόσα χρήματα φαίνονταν ότι διαθέτουν οι Κινέζοι επισκέπτες και πόσα πολλά ακριβά πράγματα μπορούσαν να αγοράζουν στη σύντομη παραμονή τους στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου.
Κι αν η Ιαπωνία φαντάζει μακρινή, η Ευρώπη εξελίσσεται σε έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των Κινέζων. Με τη Γαλλία να αποτελεί το δημοφιλέστερο προορισμό και την Ιταλία να ακολουθεί. Φαντάζεστε για ποιον λόγο; Η μεν Γαλλία είναι ταυτισμένη στο μυαλό των Κινέζων με τη μόδα και το «Made in France» πουλάει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Από την άλλη πλευρά, η Ιταλία έχει ταυτιστεί στη συνείδηση των εύπορων Κινέζων με το ντιζάιν. Και ποια μπορεί να θεωρείται η Μέκκα του ντιζάιν στην Ευρώπη αν όχι το Μιλάνο; Ακριβώς εκεί, λοιπόν, θέλουν να πηγαίνουν κυρίως οι Κινέζοι.
Το θέμα που προκύπτει για την Ελλάδα και τον τουριστικό της τομέα είναι πόσο έγκαιρα και με ποιο σχέδιο θα επιδιώξει να αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο των Κινέζων τουριστών που θα φθάνουν στην Ευρώπη.
Κι αν οι απευθείας πτήσεις από την Κίνα προς την Αθήνα παραμένουν ζητούμενο, υπάρχουν πιο ρεαλιστικές κινήσεις από τις οποίες θα μπορούσε να επωφεληθεί η χώρα.
Όπως για παράδειγμα η επέκταση προς Ελλάδα των δρομολογίων των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών που φθάνουν, ήδη, ως τη γειτονική Ιταλία. Εναλλακτικά, η δημιουργία συνδέσεων από την Ιταλία προς την Ελλάδα που θα εξυπηρετούν τους Κινέζους που φθάνουν ως εκεί. Ήδη, από το 2015 μια από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες φέρεται να έχει θέσει στο μικροσκόπιό της την ελληνική αγορά, εξετάζοντας εναλλακτικά σενάρια για να φθάνουν Κινέζοι επιβάτες ως την Αθήνα.
euro2day.gr