Μέτρα που αποσκοπούν στη διευκόλυνση του επιβατικού κοινού υιοθετούν, σε πρώτη φάση, οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, με στόχο τη διαχείριση της κρίσης, των αιφνίδιων αλλαγών ή ακυρώσεων κρατήσεων που έχει προκαλέσει η νόσος COVID-19. Χθες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε την προσωρινή αναστολή, έως τις 23 Μαρτίου 2020, όλων των πτήσεων από και προς όλα τα αεροδρόμια της βόρειας Ιταλίας και τις περιοχές Εμίλια-Ρομάνια, Πιεμόντε, Λομβαρδία και Βένετο. Τα δεδομένα λόγω κορωνοϊού, όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου, μεταβάλλονται μέρα με τη μέρα –επί τα χείρω, βέβαια, έως σήμερα– και ως εκ τούτου οι επικεφαλής των εγχώριων αερομεταφορέων υιοθετούν στάση αναμονής. Η στρατηγική αυτή υποβοηθείται, σε μεγάλο βαθμό, από δύο λόγους.
Πρώτον, η τουριστική περίοδος δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, ενώ παραδοσιακά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς είναι το πιο αδύναμο από πλευράς επιδόσεων για τις αεροπορικές.
Δεύτερον, κατά τους πρώτους δύο μήνες (Ιανουάριος – Φεβρουάριος) της χρονιάς, στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος» η συνολική κίνηση αυξήθηκε σε ποσοστό 4,3%, στα 2,8 εκατ. άτομα, με τους επιβάτες εξωτερικού να καταγράφουν άνοδο κατά 8,3%. Αντιθέτως, οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση 4%. Aυξημένη, έστω και οριακά (+0,5%), υπήρξε κατά το ίδιο χρονικό διάστημα η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, με τον αριθμό επιβατών τον μήνα Φεβρουάριο να ανέρχεται σε 591.393. Συνεπώς, όπως εξηγούν ανώτατα στελέχη του κλάδου, η πορεία των κρατήσεων και κυρίως των ακυρώσεων τον Μάρτιο και τους επόμενους μήνες θα καθορίσει τη στάση των αεροπορικών.
Mε τα έως σήμερα δεδομένα, η ακύρωση ή αλλαγή εισιτηρίων παραμένει σε διαχειρίσιμα επίπεδα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στελέχη των αεροπορικών εταιρειών, ενώ ζητούμενο είναι να αναθεωρηθούν οι κανονισμοί που αφορούν τη διατήρηση των χρονοθυρίδων προσγείωσης – απογείωσης (slots). Βάσει όσων ισχύουν σήμερα, οι αεροπορικές θα πρέπει να εκτελούν πτητικό έργο σε τουλάχιστον 80% των slots που έχουν δεσμεύσει σε κάθε αεροδρόμιο, ειδάλλως θα χάνουν το δικαίωμα χρήσης τους, δηλαδή το δικαίωμα προσγείωσης – απογείωσης για την επόμενη χρονιά. Με τον τρόπο αυτό, οι αερομεταφορείς θα είναι σε θέση να προσαρμόσουν την προσφερόμενη χωρητικότητα σε συνάρτηση με τη ζήτηση, χωρίς να πρέπει να εκτελούν πτήσεις με ιδιαίτερα χαμηλή πληρότητα.
Μέχρι νεωτέρας, οι εγχώριες αεροπορικές δρουν πυροσβεστικά, με την Aegean να συγκαταλέγεται στις πρώτες, πανευρωπαϊκά, εταιρείες που έχουν προσφέρει στους επιβάτες τους τη δυνατότητα μετάθεσης σε μεταγενέστερη ημερομηνία του εισιτηρίου τους, προς οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου, χωρίς κόστος. Προϋπόθεση είναι το εισιτήριο να έχει ημερομηνία έκδοσης έως 23 Φεβρουαρίου 2020, με ημερομηνία ταξιδιού από 29 Φεβρουαρίου έως 20 Μαρτίου.
Η Sky Express παρέχει τη δυνατότητα αλλαγής εισιτηρίων χωρίς κόστος (με ημερομηνία έκδοσης έως και 27 Φεβρουαρίου και ημερομηνία ταξιδιού έως και 31 Μαρτίου), ενώ για εισιτήρια που εκδίδονται από την περασμένη Παρασκευή 6 Μαρτίου έως τις 31 Μαρτίου δίνεται η επιλογή αλλαγής με κόστος 3 ευρώ.
Αντίστοιχη πολιτική εφαρμόζει η Ellinair του ομίλου Μουζενίδη.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Eνωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η εκτιμώμενη ζημία στις αερομεταφορές παγκοσμίως εάν δεν ελεγχθεί ο ιός τοποθετείται σε έως 113 δισ. δολάρια. Παρ’ όλα αυτά, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, οι αερομεταφορείς που θα καταφέρουν να μην λυγίσουν, κυρίως υπό το βάρος παλαιότερων διαρθρωτικών προβλημάτων τους, όταν η κρίση ξεπεραστεί θα ισχυροποιήσουν περαιτέρω το μερίδιο αγοράς τους.